Proqramlar, Dərs vəsaitləri, Məqalələr, Tövsiyələr, Soruşun cavab verək
BAŞLIQLAR
İkihissəli gündəlik
MÖVZULAR ÜZRƏ MƏZMUN
STANDARTLARININ REALLAŞDIRILMASI.
V sinif Ədəbiyyat . Müəllim üçün metodik vəsait haqqında
BAŞLIQLAR
Giriş
............................................................................................................................................. 5
Fənn
kurikulumu tələblərinin “Ədəbiyyat” dərslik komplektində reallaşdırılması mexanizmlərinin şərhi 5
Ədəbiyyat
dərslərində yeni təlim texnologiyalarının tətbiqi.................................. 13
Layihələr
üzrə işin təşkili.............................................................................................. 22
V
sinifdə ədəbiyyat dərslərinin illik planlaşdırılması.............................................. 24
Mövzular üzrə
məzmun standartlarının reallaşdırılması, təlim məqsədləri və
fənlərarası inteqrasiya.................................................................................................. 27
Fəndaxili
inteqrasiya..................................................................................................... 35
Ədəbiyyat
fənni üzrə şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi........................... 38
Gündəlik planlaşdırmaya aid nümunələr................................................................ 48
1. Ana maral
(əfsanə) ........................................................................................... 52
2. Yetim
İbrahimin nağılı ................................................................................... 59
3. Əhməd
Cavad. Azərbaycan! Azərbaycan! ................................................ 67
4. Süleyman Rəhimov.
Qara torpaq və sarı qızıl ........................................... 76
Mövzular
üzrə təlim materialları ilə iş texnologiyasının şərhi ....................................... 82
Bədii ədəbiyyat
söz sənətidir.................................................................................... 82
1. Şifahi xalq ədəbiyyatı inciləri
Ana maral (əfsanə) .............................................................................................. 85
İnşa
yazmağı öyrənirik ........................................................................................ 91
Xalq
öz vətənini necə tapdı (Şimali Amerika əfsanəsi).................................. 97
Yetim
İbrahimin nağılı ..................................................................................... 101
Üç qardaş
(özbək nağılı) ................................................................................... 107
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri .................................................... 111
2. Yurd sevgisi, ana məhəbbəti
Əhməd
Cavad. Azərbaycan! Azərbaycan! ................................................. 116
Əli Tudə.
Yaşayanlar görəcəkdir...................................................................... 121
Hüseyn Arif.
Analar .......................................................................................... 127
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri .................................................... 131
3. Mənəvi dəyərlər, həmişəyaşar hikmətlər
Ənvər Əlibəyli.
İlan və Qurbağa ..................................................................... 135
Cek London.
Kiş haqqında hekayət .............................................................. 142
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri .................................................... 147
4. Müharibə və insan haqqı
Xəlil Rza
Ulutürk. Oğul həsrəti ......................................................................... 150
Elçin Hüseynbəyli.
Firuzə qaşlı xəncər ........................................................... 154
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri .................................................... 158
5. Uşaq dünyası, uşaq taleyi
Əhməd Cəmil.
Can nənə, bir nağıl de! ............................................................ 159
Mark Tven. Fərasətli
oğlan .............................................................................. 164
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri .................................................... 169
6. Əməyə məhəbbət, zəhmətə çağırış
Nizami Gəncəvi.
Kərpickəsən kişinin dastanı ............................................... 173
Süleyman Rəhimov.
Qara torpaq və sarı qızıl ............................................ 177
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri .................................................... 181
7. Təbiətin
gözəlliyi, təbiətə qayği
Abdulla Şaiq. Köç.............................................................................................. 186
Fikrət Qoca.
Şuşa............................................................................................... 190
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri ................................................... 194
Layihələr.............................................................................................................. 198
Mənbələr .............................................................................................................. 207
GİRİŞ
FƏNN KURIKULUMU
TƏLƏBLƏRININ
“ƏDƏBİYYAT” DƏRSLİK
KOMPLEKTİNDƏ REALLAŞDIRILMASI MEXANİZMLƏRİNİN
ŞƏRHİ
Hörmətli müəllimlər!
Bu ildən etibarən V siniflərdə ədəbiyyat ümumi təhsilin kurikulumuna
müvafiq olaraq müstəqil fənn kimi tədris olunmağa başlayır. Bu fənn üzrə dərslik
komplektinə iki kitab daxildir:
1. “Ədəbiyyat” dərsliyi.
2. Müəllim
üçün metodik vəsait.
Dərslik komplektində qarşıya qoyulan başlıca məqsəd V sinfin ədəbiyyat kurikulumundakı məzmun standartlarının reallaşdırılmasını və təlim nəticələrinə nail olunmasını təmin etməkdir.
Dərslik komplekti, başlıca olaraq, aşağıdakı vəzifələrin yerinə
yetirilməsinə xidmət edir:
– ədəbiyyat dərslərində
müəllim-şagird fəaliyyətinin tam təsəvvür olunması və üzvi şəkildə əlaqələndirilməsi;
– müəllimin planlaşdırmadan
qiymətləndirməyədək bütün fəaliyyətinin istiqamətləndirilməsi;
– təlim
prosesində şagirdlərdə fəallıq və müstəqilliyin, həyati bacarıqların formalaşdırılması.
“Ədəbiyyat” dərsliyini səciyyələndirən
başlıca cəhətlər:
– şagirdlərin bədii
ədəbiyyata, mütaliəyə marağını gücləndirir, onlara milli və ümumbəşəri mənəvi
dəyərlərin aşılanmasını təmin edir;
– məktəbliləri
axtarışa, tədqiqatçılıq fəaliyyətinə, fərqli mənbələrdən biliklər əldə etməyə
sövq edir;
– məntiqi, tənqidi,
yaradıcı (bədii) təfəkkürü inkişaf etdirir;
– həyati
bacarıqların formalaşmasını təmin edir;
– fəndaxili və
fənlərarası inteqrasiya imkanlarını reallaşdırmağa zəmin yaradır;
– fəal/interaktiv
təlim şəraitinin yaradılmasını təmin edir;
– şagirdlərin fərqli
idraki imkanlarının nəzərə alınmasına imkan yaradır.
Dərsliyə aşağıdakı materiallar
daxil edilmişdir:
– dərslikdən
istifadə qaydalarına aid tövsiyələr;
– Azərbaycan və
xarici ölkələrin şifahi və yazılı ədəbiyyat nümunələri;
– əsərin məzmununun
mənimsənilməsi və təhlili üzrə sual və tapşırıqlar;
– şifahi və
yazılı nitqin inkişafı üçün sual və tapşırıqlar;
– araşdırmaya,
yaradıcı işlərin təşkilinə istiqamətləndirən sual və tapşırıqlar;
– ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
aid bəzi materiallar;
– elektron
resurslardan istifadə üçün tapşırıqlar;
– sinifdənxaric
oxu materialları əsasında qrup və fərdi layihə nümunələri;
– özünüqiymətləndirmə,
formativ və summativ qiymətləndirmə materialları;
– yaradıcı tətbiqetmə,
müxtəlif mənbələrdən istifadə ilə bağlı sual və tapşırıqlar;
– bədii mətnlərdə
şagirdlərə tanış olmayan sözlərin izahlı lüğəti;
– qısa ədəbiyyatşünaslıq
terminləri lüğəti (dərslikdə istifadə olunan bəzi terminlərin izahı).
Dərsliyə daxil edilmiş bədii əsərlər aşağıdakı meyarlar əsasında seçilmişdir:
– yüksək
ideya-bədii dəyərə malik olması;
– mövzu, janr
müxtəlifliyi, aktual mənəvi-estetik problemləri əks etdirməsi;
– dünya ədəbiyyatının
dəyərli nümunələri;
– humanist
istiqaməti, şagird şəxsiyyətinə müsbət təsiri;
– şagirdlərin əqli
və mənəvi inkişafı məqsədlərinə, maraq dairəsinə, yaş və qavrama səviyyələrinə
uyğun olması.
Bədii əsərlər seçilərkən tarixi-mədəni ənənələrimiz,
ədəbi təhsil sisteminin zəngin təcrübəsi
nəzərə alınmışdır. Seçilmiş bədii nümunələr vasitəsilə milli və ümumbəşəri mənəvi dəyərlər, vətənpərvərlik,
soykökünə bağlılıq, təbiətə qayğıkeş münasibət, insan hüquq və azadlıqlarına
hörmət hissi aşılanması imkanları diqqət mərkəzində saxlanılmışdır.
Məktəblərimizdə uzun illər tədris
olunmuş uğurlu əsərləri hər nəsil özü üçün “kəşf edir”, əvəzlənən nəsillər üçün
həmin əsərlər həmişə qiymətlidir. Bu, bütün dünyada belədir: M.Ridin,
C.Londonun, A.Puşkinin, M.Lermontovun və digər görkəmli sənətkarların əsərləri uzun
illərdir ki, məktəb proqramında öz yerini qoruyub saxlayır. Bizdə də N.Gəncəvinin,
M.Füzulinin, C.Məmmədquluzadənin, A.Şaiqin, Mir Cəlalın, S.Vurğunun,
M.Hüseynin və bir sıra digər klassiklərimizin əsərləri ədəbiyyat təlimində
layiqli yerini tutmuşdur. Bu baxımdan bədii əsərlər şəxsiyyətin formalaşmasında
bir vasitədir və əslində, təlimdə yenilik texnologiyaların, yanaşmanın mahiyyətində,
kurikulumun tələblərindədir.
Xalqımızın taleyində, vətənimizin son
dövrlərdəki tarixində özünü göstərmiş mühüm hadisələri əks etdirən əsərlərin dərsliyə
daxil edilməsi isə vacibdir və bu, diqqət mərkəzində saxlanılmışdır.
Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
üzrə biliklərin (nağıl, təmsil, hekayə, epitet, bənzətmə və s. haqqında) bədii
əsərlərin öyrənilməsi prosesində tətbiqi məqsədilə sual və tapşırıqlar
sistemi işlənilmişdir.
“Ədəbiyyat” dərsliyi aşağıdakı pedaqoji prinsiplər əsasında tərtib
edilmişdir:
– düzgünlük (ədəbiyyat fənni üzrə təlim
standartlarına uyğunluq, faktların dəqiqliyi, mübahisəli elmi məsələlərin
olmaması, orfoqrafiya, durğu işarələri və qrammatik qaydaların gözlənilməsi);
– əyanilik (öyrənilən bədii mətnlərlə bağlı rəsm,
sxem və illüstrasiyaların olması);
– müasirlik (ədəbi nailiyyətlərin şagirdlərin yaş səviyyəsinə
uyğun əks olunması, təlim materiallarının müasir dünyagörüşünün
formalaşdırılmasına istiqamətlənməsi);
– tamlıq (ədəbi-nəzəri, praktik, təsviri, qiymətləndirmə
materiallarının olması, onların üzvi şəkildə əlaqələndirilməsi);
– ardıcıllıq (psixoloji, məzmun və məntiqi baxımdan).
Psixoloji baxımdan ardıcıllıq təlim materiallarının
maraqlılıq səviyyəsinə görə düzülməsində öz əksini tapır. Bu, hafizə, təfəkkür
və təxəyyülün formalaşmasında başlıca şərtlərdən biridir. Məzmun baxımından
ardıcıllıq təlim materiallarının sadədən mürəkkəbə doğru sıralanmasını tələb
edir. Məntiqi baxımdan ardıcıllıq əvvəlki təlim materialları vasitəsilə növbəti
materialların mənimsənilməsinə zəmin yaradılmasını tələb edir;
– yaş səviyyəsinə uyğunluq (“Ədəbiyyat” dərsliyinin
poliqrafiya, dizayn cəhətdən şagirdlərin estetik tələbatına cavab verməsi, təlim
materiallarının məzmun və həcm baxımından onların ehtiyaclarına uyğun müəyyənləşdirilməsi);
– təlim vaxtına uyğunluq (təlim materiallarının həcmi
müəyyən edilərkən tədrisə ayrılan vaxtın dəqiq nəzərə alınması);
– oxunaqlılıq (bədii
materialların, şərhlərin, izahların, nəzəri məlumatların və s.) maraqlı və yığcam olması, onların aydın üslubda,
sadə dildə ifadə edilməsi);
– inklüzivlik (potensial imkanlarından, qavrama səviyyəsindən
asılı olmayaraq, bütün şagirdlərə diferensial yanaşmanın təmin edilməsi və
onların təlim maraqlarının təmin olunması);
– inteqrativlik
(inteqrativlik ədəbi təhsilin məzmun komponentlərinin bir-biri ilə və digər fənlərlə sistemli şəkildə üzvi əlaqələndirilməsidir).
İnteqrasiya konkret bir mövzu, problem, anlayış haqqında şagirdlərdə daha geniş
təsəvvürlər yaradılmasına, onların mahiyyətinin dərindən dərk edilməsinə və
möhkəmləndirilməsinə, bilik və bacarıqların sistemli mənimsədilməsinə geniş
imkanlar açır, şagirdlərdə müqayisələr aparmaqla ümumiləşdirmə bacarıqlarının
formalaşmasına, tədqiqatçılıq meyillərinin güclənməsinə müsbət təsir göstərir.
Dərsliyin hazırlanması zamanı tələb
olunan standartlar gözlənilmiş, fəal/interaktiv təlim üçün əlverişli şəraitin
yaradılmasına xüsusi diqqət yetirilmişdir.
Müəllim üçün metodik
vəsaitə aşağıdakılar daxildir:
– dərslərin müasir tələblər əsasında keçilməsinə dair
metodik tövsiyələr;
– dərsliyin tərtibi prinsipləri;
– dərslikdə verilmiş təlim materiallarının illik və
gündəlik planlaşdırma nümunələri;
– mövzular üzrə məzmun standartlarının
reallaşdırılması, təlim məqsədləri və
fənlərarası inteqrasiya cədvəli;
– fəndaxili inteqrasiya imkanları;
– dərslərin fəal/interaktiv metodların tətbiqi ilə təşkili
texnologiyası;
– formativ, summativ və özünüqiymətləndirmə
materialları;
– təlimin təşkilində çoxvariantlılığın təmin edilməsi
məqsədilə əlavə məlumat, sual və tapşırıqlar;
– sinifdənxaric oxu materialları əsasında layihə üzrə
işin təşkilinə dair tövsiyələr;
– şagird üçün əlavə oxu mənbələri və materialları;
– istifadə olunmuş materialların (resursların)
siyahısı.
Metodik
vəsaitdə kurikulum üzrə dərslərin səmərəli təşkili ilə əlaqədar
müəllimin fəaliyyətinin başlıca istiqamətləri, onun yaradıcılıq və təşəbbüskarlığına
imkan yaradan vasitələr öz əksini tapmışdır. Vəsaitdə təqdim olunmuş yeni tipli
dərs nümunələrində fəal/interaktiv təlimin imkanlarının, şagird-şagird, şagird-müəllim
əməkdaşlığının reallaşdırılması diqqət mərkəzində saxlanılmışdır. Bu və ya digər
mövzunun tədrisi üçün daha əhəmiyyətli olan fəal/interaktiv təlim metodlarına
geniş yer verilib. Dərs nümunələrində təlim metodlarının və tapşırıqların çoxvariantlılığı
təmin edilib, konkret şəraitə uyğun olaraq müəllim üçün seçim imkanı yaradılıb.
Şübhəsiz,
müəllim dərs nümunələrinə ehkam kimi yanaşmamalı, metodik tövsiyələrdən
yaradıcılıqla bəhrələnməlidir. Metodik tövsiyələr işlənərkən
belə bir cəhət əsas götürülmüşdür ki, hər bir müəllim təqdim olunmuş yeni
tipli dərsin məzmunundan və quruluşundan çıxış edərək orijinal dərs qura
bilsin. Bu, dərslikdəki materiallara fərqli yanaşmanı da nəzərdə tutur. Məsələn, dərslikdə təklif olunmuş tapşırıqlara
müəllimin əlavələr etməsi, yaxud onlarda ixtisarlar aparması təbiidir. Həmin
tapşırıqların bir çoxunun sinifdə, yaxud evdə yerinə yetirilməsini qarşıya
qoyduğu məqsəddən asılı olaraq müəllim təyin edir.
Fənn üzrə iş dəftəri olmasa da, dərslikdəki
sual və tapşırıqlar hər bir mövzu üzrə əhatəli, sistemli işin aparılmasına
imkan verir. Onların səmərəli icrası üçün, bir sıra hallarda qabaqlayıcı
tapşırıqların verilməsi faydalıdır. Məsələn, “Araşdırma, müzakirə, yaradıcı iş”
başlığı altında verilmiş işləri sinifdə icra etdirməyi planlaşdıran müəllimin
qabaqlayıcı tapşırıqdan istifadə etməsi məqsədəuyğundur. Belə olanda şagirdlər
müxtəlif mənbələrdən məlumat toplamaq üçün vaxt baxımından daha geniş imkan
qazanmış olurlar.
Bir sıra hallarda dərslikdəki müəyyən
tapşırıq digərinin tələblərini öz üzərinə götürə bilər. Deməli, hər iki
tapşırığın tətbiqinə ehtiyac qalmır. Məsələn, əsərin bütövlükdə oxusundan sonra
məzmunla bağlı qazanılmış təsəvvürün tamlığına nail olmaq məqsədi ilə dərslikdəki
suallardan da istifadə etməklə müsahibənin aparılması tövsiyə olunur. Müsahibədə
əsərin məzmununun əhatəli qavranıldığı aşkara çıxarsa, şifahi nitqlə bağlı
tapşırığa sinifdə müraciət olunmaya bilər.
Bu məsələdə ən mühüm olan budur ki, müəllim
konkret mövzu (dərs) üçün müəyyənləşdirdiyi məqsədlərdən asılı olaraq bu və digər
tapşırığın icrasını təşkil edir. Yəni hər
bir mövzu ilə əlaqədar verilmiş tapşırıqların hamısının icra etdirilməsi zəruri
deyil. Deməli, müəllim dərsdə reallaşdıracağı məzmun standartlarına (və
ondan irəli gələn təlim məqsədlərinə) xidmət edən tapşırıqların üzərində
dayanmalıdır. Məsələn, şagirdlərdə süjetli bədii əsəri hissələrə ayırmaq, plan
tərtib etmək bacarığını formalaşdıran müəllimin bu işi hər dərsdə icra etdirməsi
vacib deyil. Yaxud dərslikdəki “Araşdırma, müzakirə, yaradıcı iş” başlıqlı
tapşırıqların böyük bir qismi şagirdlərin müstəqil fəaliyyətinə istiqamət vermək
məqsədini güdür. Deməli, bu qəbildən olan tapşırıqların icrasına hər dərsdə
vaxt ayrılmasına ehtiyac yoxdur. Şagirdlərin gəldikləri nəticələri isə yığcam
müsahibə, yaxud təqdimatlar, çıxışlar vasitəsilə müzakirə etmək mümkündür.
Məzmun standartlarının reallaşdırılması
baxımından təlim məqsədlərinin düzgün müəyyənləşdirilməsi zəruridir. Bu
baxımdan bütün mövzularda müvafiq alt standartlara uyğun təlim məqsədlərinin
müəyyənləşdirilməsi diqqət mərkəzində saxlanılmışdır. Təlim məqsədlərinin yerinə
yetirilməsi məzmun standartlarının addım-addım reallaşdırılmasını, ilin
sonunda isə gözlənilən təlim nəticələrinin əldə olunmasını təmin edir.
Təlim prosesində inklüzivliyin təmin olunması üçün müxtəlif tip – bərpaedici və
yaradıcı, qapalı, açıq, yarımaçıq suallardan istifadə olunmuş, bunlardan
konkret təlim şəraitinə uyğun istifadə ilə bağlı tövsiyələr verilmişdir.
Gündəlik planlaşdırmaya dair dərs nümunələri
tədris materiallarının illik planlaşdırılmasına uyğun olaraq işlənilib. Bu
zaman metodik ənənələrlə yanaşı, metodika elminin son nailiyyətləri,
kurikulum sənədlərinin tələbləri əsas götürülmüşdür. Dərs nümunələrinin məktəb
təcrübəsində uğurlu tətbiqini təmin etmək üçün respublikamızın qabaqcıl müəllimlərinin,
o cümlədən son bir neçə ildə “İlin müəllimi” müsabiqəsinin iştirakçıları və
qaliblərinin iş təcrübəsi diqqətlə öyrənilmiş, Bakı şəhərindəki bir sıra məktəblərdə
sınaq dərsləri keçirilmişdir. Eyni zamanda ibtidai təhsil pilləsində (I–IV
siniflər) Azərbaycan dili fənni üzrə kurikulumun tətbiqi təcrübəsi də öyrənilmiş,
nəticələr çıxarılmışdır.
Məlumdur ki, ədəbiyyat təliminin əsasında
bədii əsərlərin oxusu və təhlili dayanır. Bədii əsərlərin ədəbiyyat dərslərində
müzakirəsi şagirdlərdə oxuya maraq və oxucu üçün vacib olan bacarıqlar
formalaşdırmalı, bu, nəticə etibarilə yüksək ideya-bədii dəyərə malik söz sənəti
nümunələrinin müstəqil mütaliəsinə gətirib çıxarmalıdır. Şagirdlərin müstəqil
oxusunu istiqamətləndirmək məqsədilə oxunması məsləhət görülən əsərlərin siyahısı
dərsliyə daxil edilmişdir. Bu oxuya nəzarət və nəticələrin yoxlanılmasını sinifdənxaric oxu əsasında layihələr üzrə
işlər vasitəsilə reallaşdırmaq məqsədəuyğundur. Ədəbiyyat müəllimi
şagirdlərin mütaliə marağını nəzərə alaraq tövsiyə edilən əsərləri dəyişə bilər.
Dərs tipləri ədəbiyyat fənninin səciyyəsinə uyğun
olaraq müəyyənləşdirilmişdir: induktiv (yeni biliyin mənimsənilməsi),
deduktiv (təkrar və ümumiləşdirmə), bədii əsərin öyrənilməsi, nitq inkişafı (inşa
yazı). Bununla yanaşı, nəzərə almaq lazımdır ki, müasir ədəbiyyat dərsləri çox
vaxt müxtəlif dərs tiplərinin qovuşuğunda yaranır. Kurikulum üzrə hər bir ədəbiyyat
dərsində, əslində, yeni bilik müvafiq mövzu üzrə əvvəl qazanılmış bilik və
bacarıqlara istinad etməklə mənimsədilir, təkrar və ümumiləşdirmə aparılır. Hər
bir ədəbiyyat dərsində fənnin təbiətinə uyğun olaraq şagirdlərin nitq
inkişafı üzrə ardıcıl və sistemli iş aparılır və s.
İllik planlaşdırmada inşa yazı dərslərinə I yarımildə
3 saat, II yarımildə isə 4 saat
olmaqla cəmi 7 saat nəzərdə tutulmuşdur. Şagirdlər bədii əsərlərin öyrənilməsinə
həsr olunan dərslərdə də yazılı nitqin inkişafı üzrə tapşırıqlar (inşa, esse və
s.) icra edirlər. Bütün dərs nümunələrində elektron resurslardan, əyani vasitələrdən
(şəkillər, illüstrasiyalar və s.) istifadəni nəzərdə tutan sual və tapşırıqlar
işlənilmiş, metodik tövsiyələr verilmişdir.
“Kitabxanadan və İnternetdən bəhrələnin” başlıqlı
tapşırıqlar məktəb kitabxanası ilə yanaşı, internetdən istifadə etmək imkanı
və arzusu olan şagirdlərin könüllü olaraq yerinə yetirməsi üçün nəzərdə
tutulmuşdur. Bu tapşırıqların nəticəsi şagird portfoliosuna qoyula bilər.
Kurikulum üzrə dərslərdə qazanılmış bilik və
bacarıqların yaradıcı tətbiqinin mühüm yollarından biri olan ev tapşırıqları yeni yanaşma tələb
edir. Ənənəvi dərslərdən fərqli olaraq fəal/interaktiv dərsdə ev
tapşırıqlarının yoxlanılmasını məqsədə çevirmək doğru deyildir. Müəllim
vaxt itkisinə yol verməmək üçün tapşırıqların icra (mənimsənilmə) səviyyəsini
seçmə yolla, qısa vaxt ərzində müsahibə, təqdimat, müzakirə və s. istifadə
etməklə aşkara çıxara bilər. O, ev tapşırığının hansı məzmunda və formada
verilməsini təlim məqsədlərindən çıxış edərək müstəqil də müəyyənləşdirə bilər.
Bəzi yaradıcı tapşırıqların nəticələrinin şagird portfoliosuna toplanması məqsədəuyğundur.
Ədəbiyyat
dərslərində yeni təlim texnologiyalarının tətbiqi
Yeni təlim texnologiyalarından məqsədyönlü
istifadə, fəal/interaktiv metodların düzgün seçilməsi və tətbiqi kurikulum üzrə
dərslərdə mühüm tələb kimi qarşıya qoyulur. Fəal/interaktiv təlim şagirdlərin
biliyi hazır şəkildə deyil, müstəqil, yaradıcı, tədqiqatçılıq fəaliyyəti nəticəsində
əldə etməsinə əsaslanır. Bu təlim şagirdlərin
fəal idrak fəaliyyəti zəminində və təhsil prosesinin digər iştirakçıları ilə əməkdaşlıq
şəraitində həyata keçirilir. Fəal/interaktiv təlimə məxsus metodların seçilməsi
fənnin mahiyyətinin, özünəməxsusluğunun nəzərə alınması zəminində reallaşdırılır. Metodların tətbiqi
o vaxt uğurlu olur ki, təlim materialının xüsusiyyətləri (həcmi, mürəkkəbliyi,
çətinlik səviyyəsi), şagirdlərin onlarla tanışlığı və s. nəzərə alınmış
olsun. Deməli, bu gün pedaqoji araşdırmalarda adı çəkilən metodların
hamısından ədəbiyyat dərslərində istifadə etməyin mümkün olduğunu düşünənlər səhv
edirlər.
Fəal/interaktiv təlimdə şagirdlərin idrak fəallığının
təmin edilməsi diqqət mərkəzində saxlanılır. Bu məsələdə iki cəhətə önəm verilir. Birincisi, idrak fəallığının
yaradılması, ikincisi onun davamlılığına nail olunmasıdır. Şagirddə idrak fəallığının
yaradılması hələ işin bir tərəfidir. Yaradılmış fəallığın
şagirdin təlimi fəaliyyətinin (və dərsin) bütün mərhələlərində, məqamlarında
saxlanması, davamlı olması da zəruridir.
Buna nail olmaq üçün aşağıdakı tələblərin (onlara “mexanizmlər” də
deyilir) gözlənilməsi vacibdir.
Problemli
vəziyyətin yaradılması
Fəal/interaktiv təlim şagirdlərdə idraki maraq,
problemin həlli üçün daxili tələbat yaradır. Bunun üçün problemli vəziyyətin
(motivasiyanın) yaradılması, öz həllini gözləyən problemin qoyuluşu, tədqiqat
sualının müəyyənləşdirilməsi zəruri olur. Birmənalı cavabı olmayan, müxtəlif
fərziyyələr, fikirlər yaradan, şagirdi bir növ yolayrıcında qoyan düşündürücü
suallardan istifadə edilir. Tədqiqat sualı şagirdlər üçün həll edilən səviyyədə
olmalı, araşdırma aparmağa, bilik və bacarıqları yeni situasiyada tətbiq etməyə
imkan verməlidir.
Dialoq
və əməkdaşlığın zəruriliyi
Fəal/interaktiv təlimi bəzən
“problem-dialoji” də adlandırırlar. Bu, həmin təlimdə dialoqa, əməkdaşlığa
üstünlük verildiyini təsdiq edir. Məsələ burasındadır ki, fəal dərsin bütün mərhələlərində
dialoq və müxtəlifyönümlü (“müəllim-şagird”, “şagird-şagird”...) əməkdaşlıq
özünü qabarıq göstərir. Dərsdə araşdırılan problemin səmərəli həlli ilk növbədə
şagirdlərin özlərinin dialoqu, əməkdaşlığı şəraitində mümkündür. Bu isə fəallığın
təmin edilməsində əhəmiyyətli rol oynayır.
Şagird-tədqiqatçı, müəllim-bələdçi
Fəal/interaktiv dərsdə şagird təlim prosesinin
obyektinə yox, subyektinə, bərabərhüquqlu iştirakçısına çevrilir, bilikləri kəşf
edən tədqiqatçı kimi çıxış edir. Onun yeni bilik və bacarıqlara yiyələnməsi tədqiqatın
aparılması qanunlarına əsaslanmaqla reallaşır. Bu dərslərdə şagirdlərin tədqiqatçılıq,
müzakirə olunan məsələdə əsas və ikinci dərəcəli cəhətləri fərqləndirmək,
başlıca fikri müəyyənləşdirmək, təhlil aparmaq, qruplaşdırmaq, müqayisə etmək,
nəticə çıxarmaq, təqdim etmək bacarıqları inkişaf etdirilir. Məktəblilər yeni
bilik və bacarıqlarını irəlicədən qazanılmış bilik və bacarıqlarla əlaqələndirir
və təcrübədə tətbiq edirlər.
Müəllimin mövqeyi də ənənəvi təlimdəkindən fərqlənir.
O, indi “bələdçi, istiqamət verən” mövqeyində olur. Müəllimin dərsdəki, ümumən
təlimdəki işi, fəaliyyəti fərqli məzmun qazanır. O, dərsin bütün mərhələlərində
şagirdlərlə əməkdaşlıq edir, onlara biliklərin əldə edilməsi, mənimsənilməsi
yollarını öyrədir.
Psixoloji
dəstək: hörmət və etibar
Şagirdin idrak fəallığının təmin edilməsi dərsdəki
mühitdən, qarşılıqlı münasibətdən – inam, etibar, hörmət, dəstəkdən çox
asılıdır. Şagirdlərin bəziləri çevik, digərləri ləng olur. Biri sürətlə
düşünür, digərinin fikirləşməsində lənglik müşahidə edilir. Müəllim isə onların
hər birinə xeyirxah, hörmətcil münasibət bəsləməlidir. Heç birindən nəvazişini əsirgəməməlidir.
Şagirdin çalışmaq cəhdi, göstərdiyi (dərəcəsindən asılı olmayaraq) hər bir səy
müəllim tərəfindən hörmətlə qarşılanmalı və dəyərləndirilməlidir. Müəllimdən
bu cür isti münasibəti, mehribanlığı, diqqəti hiss edən şagirddə həm özünə
inam, həm də müəllimə etibar hissi möhkəmlənir.
Beləliklə, etimad hissi formalaşır, uğursuzluq qorxusu şagirdin canından çıxır.
Bütün bunlar şagirdin idrak fəallığının yaranmasında və davamlılığında əhəmiyyətli
rol oynayır.
Fəal/interaktiv
təlimin iş formaları
Fəal təlimin iş formaları aşağıdakılardır:
– fərdi iş;
– kiçik qruplarda iş;
– cütlük şəklində iş;
– bütün siniflə birgə iş.
Təcrübə göstərir ki, interaktiv
təlim şəraitində müxtəlif iş formalarının – fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik
qruplarda iş, bütün siniflə birgə işin uzlaşdırılması daha səmərəlidir.
Fərdi
iş verilən tapşırığın bir
şagird tərəfindən yerinə yetirilməsidir. Fərdi iş zamanı şagird müstəqil işləyir,
əldə etdiyi nəticəni tələb olunan məqamda digərləri ilə müzakirə edir.
Cütlük şəklində
iş zamanı məktəblilər tapşırıqlar üzərində cütlərə ayrılaraq (adətən,
öz parta yoldaşı ilə və ya yerini dəyişərək digər şagirdlə birlikdə) işləyirlər.
Bu zaman məktəblilər qarşıya qoyulan suala cavab tapmaq üçün bir-birinə kömək
edir, öz işlərinin nəticəsi barədə fikir mübadiləsi aparır, bir-birinin
cavabını qiymətləndirir.
Kiçik
qruplarda iş şagirdlərin 3–6 nəfərdən ibarət
qrupda qarşıya qoyulmuş problemi həll etmək üçün birgə, uzlaşdırılmış fəaliyyətidir.
Aparıcı (nümayəndə) qrupun işini təşkil edir, bütün üzvlərin müzakirə
prosesində fəal iştirakına çalışır, mövzudan yayınmağa yol vermir, bütün əhəmiyyətli
fikirlərin qeydə alınmasına nəzarət edir. Qrup daxilində vəzifə bölgüsünün
aparılması faydalıdır.
Qruplara
bölmənin üsulları:
– rəqəmləri
saymaqla (3–6-ya qədər sayma);
– meyvə adları
saymaqla (alma, armud, nar, banan və s.);
– həndəsi
fiqurları paylamaqla (düzbucaqlı, kvadrat, kub, çevrə, romb və s.);
– rəngli
fiqurları paylamaqla (qırmızı, sarı, göy, ağ və s.).
Kiçik qrup üzrə tapşırığın yerinə yetirilməsinə
vaxt ayrılır və elan edilir. Qrupun üzvləri əlbir fəaliyyət zamanı bir-birinin
işinə nəzarət edir, yardım göstərir. Müəllim bütün qruplara eyni münasibət bəsləməli,
zərurət yaranarsa, məsləhətlər verməlidir. Qruplara eyni və ya müxtəlif
tapşırıqlar verilir.
Bütün siniflə
birgə iş (buna “böyük qrupda iş” də deyilir) formasından da geniş istifadə
edilir. Bu iş formasında sinfin bütün şagirdlərinin sual və tapşırıqlar üzrə
işə cəlb edilməsi, cavabların, söylənilən fikirlərin geniş müzakirəsi nəzərdə
tutulur. Beyin həmləsi, diskussiya, debat metodlarının tətbiqində daha çox bu
iş formasına müraciət olunur.
Fəal/interaktiv təlimin metodları
Pedaqoji ədəbiyyatda
fəal/interaktiv təlimə məxsus metodlarla bağlı mübahisələr bu gün də davam
edir. Onları “texnikalar”, (“priyom” anlamında), “iş üsulları”, “şagirdlərin
müstəqil işinin növləri” və s. adlandıranlar da var. Təəssüf ki, bu metodların
hələ mükəmməl təsnifatı da işlənməmişdir. Bu istiqamətdə tədqiqatlar davam
edir. Məktəblərimizdə onlardan yaradıcılıqla istifadə edilir. Bu, həmin
metodların təkmilləşdirilməsi baxımından faydalıdır.
Ədəbiyyat təlimi üçün daha səciyyəvi və tətbiq imkanları geniş olan metodlar aşağıdakılardır.
Fasilələrlə oxu
Əsərin mətni əvvəlcədən hissələrə bölünür. Bir hissə
oxunduqdan sonra fasilə edilir və müəllim oxunmuş hissənin məzmununa dair
suallar verir. Cavablar dinlənilir və növbəti hissə oxunmağa başlanır. Üçüncü,
dördüncü hissələr də bu şəkildə oxunur və fasilələrdə məzmun üzrə müsahibə
aparılır.
Sonuncu hissənin oxusundan
sonrakı fasilədə şagirdlərə aşağıdakı məzmunda da suallar verilə bilər:
– Hadisələrin
belə bitəcəyini düşünürdünüzmü?
– Qəhrəmanın hərəkətləri,
başına gələn hadisə sizə necə təsir etdi?
– Sizcə, qəhrəmanı
nə gözləyir?
Proqnozlaşdırılmış oxu
Bədii əsərlərin məzmununun öyrənilməsinə
həsr olunan dərsdə əsərdən bir hissə oxunduqdan sonra fasilə edilir. Şagirdlər
hadisələrin sonrakı inkişafı barədə ehtimallarını söyləyir və cədvəldə qeyd
edirlər. Cədvəldə, həmçinin ehtimallarında nəyə əsaslandıqlarını da qeyd edirlər.
Yeni parça oxunduqdan sonra əvvəlki ehtimallarının üzərinə qayıdır, baş verən
hadisələrlə nə dərəcədə səsləşdiyini aydınlaşdırırlar. Bu qayda sona kimi
davam edir.
Əsərin hissələri
|
Sizcə, nə baş verəcək?
|
Nə üçün belə düşünürsünüz?
|
Nə baş verdi? Hadisələr necə davam etdi?
|
I hissə
|
|||
II hissə
|
İkihissəli gündəlik
Bunun pedaqoji ədəbiyyatda bəzən “sitat” və
onun “şərhi” (yəni mətndən sitat seçilir və nə üçün seçilməsinin səbəbi şərh
olunur) kimi qələmə verilməsi doğru sayıla bilməz. Bu, onun imkanlarının məhdudlaşdırılması
deməkdir. Şagirdlər bu gündəlikdə (“şərh” bölməsində), yeri gəldikcə, müstəqil
aydınlaşdıra bilmədikləri sualları da yazırlar. Eləcə də mətndən seçilərək
yazılan qeydlər şagirdlərdə hansı hiss və düşüncə oyadıbsa, həyat təcrübəsi ilə
səsləşibsə, yadına müəyyən əhvalat salıbsa və s. gündəliyin şərh bölməsində
yazıla bilər. Məhz buna görə də “sitat” və “şərh” sözləri gündəliyin məzmununa
uyğun gəlmir.
Təcrübə göstərir ki, cədvəlin birinci tərəfində
“əsərdə diqqətimi daha çox cəlb edənlər”, ikinci tərəfdə “bunun səbəbi”
yazılması məqsədəuyğundur. “İkihissəli gündəlik” müxtəlif formalarda tətbiq
oluna bilər. Şagirdlər mətni oxuya-oxuya gündəlikdə müvafiq qeydlər aparırlar.
Əsərin oxusu, qeydlərin aparılması başa çatdıqdan sonra şagirdlər yenidən mətnə
müraciət edir, qeydlərini zənginləşdirirlər.
Məsələn, F.Qocanın “Şuşa” şeirinin tədrisində “İkihissəli gündəlik”dən
aşağıdakı şəkildə istifadə etmək mümkündür:
Əsərdə diqqətimi
daha çox cəlb edənlər
|
Bunun səbəbi
|
|
1.
|
Burda cəm olubdur əzəmət, vüqar,
Duman çəkiləndə hər səhər-səhər.
Dumandan tökülüb qalır qayalar,
Dumandan səpilir çölə çiçəklər.
|
Gözəl mənzərədir...
Şuşanın gözəlliyi çox yaxşı ifadə edilib...
|
2.
|
Şuşa, ucalmısan boz buludlara,
Vətən torpağının heykəlisən sən.
|
Şair Şuşanın əzəmətindən söz açır.
|
3
|
“Dağ öz ətəyini”, “hər dağ daşa dönmüş”, “dağ düyüb alnını dərdi
var kimi”
|
Şair “dağ” sözünü niyə, hansı məqsədlə tez-tez işlədir?
|
Müzakirə
Müzakirə mövzu üzrə ideya, məlumat, təəssürat,
təhlil və təkliflərin qarşılıqlı mübadiləsidir. Onun əsas vəzifəsi problemi təhlil
edərək həlli yolunu tapmaq, düzgün qərar
qəbul etmək üçün imkan yaratmaqdır. Müzakirə debat üçün hazırlıq mərhələsi kimi
aparıla və ya debatla müşayiət oluna bilər. Müzakirə dinləmək, təqdim etmək,
sual vermək mədəniyyətini formalaşdırır, şagirdlərin məntiqi və tənqidi təfəkkürünü,
şifahi nitqini inkişaf etdirir.
Müzakirədən əvvəl şagirdlərə müzakirə
qaydaları xatırladılır. Müzakirə üçün ziddiyyətli yanaşmalara imkan verən
mövzu, problem müəyyənləşdirilir. Problem aktual,
şagirdlərin həll etməsinə imkan verən səviyyədə olmalıdır. Şagirdlər
problem üzrə tədqiqat aparır, mənbələrlə işləyir, öz mövqelərini dəqiqləşdirir,
mülahizələrini əsaslandırmaq üçün dəlillər, faktlar seçir, fikirlərini
müzakirə üçün təqdim edirlər.
Müzakirə prosesini inkişaf etdirən suallar
vermək və şagirdlərin cavablarını nəzərdən keçirməklə müəllim müzakirəni tənzimləyir.
Bu zaman cavabı “bəli” və ya “xeyr” olan qapalı suallar vermək məqsədəuyğun
hesab edilmir.
Müzakirədə mövzuya aid: Nə baş
verdi? Nə üçün baş verdi? Bu başqa cür ola bilərdimi və necə? Siz bu vəziyyətdə
nə edərdiniz? Sizin fikrinizcə, həmin qəhrəman
nə hiss etdi? Sizcə, kim haqlıdır? Nə üçün? kimi suallardan istifadə olunur.
Əqli
hücum
Bu, pedaqoji ədəbiyyatda “beyin həmləsi” də adlandırılır. Problemin
həlli yolları üzrə müxtəlif ideyaların irəli sürülməsi vasitəsi kimi istifadə
olunur. Əqli hücum tətbiq edilərkən sual
lövhəyə yazılır və ya şifahi şəkildə verilir. Şagirdlər vaxt itirmədən problemlə
bağlı yığcam şəkildə müxtəlif ideyalar, təkliflər irəli sürürlər. Söylənilən
bütün mülahizələr heç bir şərh verilmədən, tənqidi münasibət bildirilmədən
lövhədə qeyd olunur. Sonra təhlil, müzakirə təşkil edilir. Müxtəlif ideyalar qiymətləndirilir, lehinə və əleyhinə fikirlər söylənilir.
Nəticədə, şagirdlər müzakirə olunan problemin həlli üçün faydalı hesab etdikləri
ideyaları seçirlər.
Söz
assosiasiyaları
Söz assosiasiyaları dərsin əvvəlində,
sonunda, şifahi və yazılı formada tətbiq edilə bilər. Mövzunun öyrənilməsinin əvvəlində
söz assosiasiyalarının tətbiqi məktəblilərin
bu məsələ barədə biliklərini müəyyənləşdirmək məqsədi izləyir. Dərsin sonunda
isə söz assosiasiyaları vasitəsilə şagirdlərin artıq mənimsəmiş olduğu
yeni biliklər üzə çıxarılır.
Bu məqsədlə mövzu ilə bağlı əsas söz (sözlər)
lövhəyə yazılır. Şagirdlərə tapşırılır ki, həmin sözün onlarda yaratdığı
assosiasiyaları (bu sözü eşitdikdə, gördükdə ağıllarına gələn digər sözləri) desinlər və ya dəftərlərində yazsınlar.
Şagirdlərin 1–2 dəqiqə ərzində mövzu üzrə əsas
sözlə bağlı söylədikləri və ya dəftərlərində qeyd etdikləri sözlər lövhəyə
yazılır. Bu sözləri əlaqələndirmək və ümumiləşdirməklə yeni mövzunun əsas məqsədləri
ilə bağlı fikir, ideya formalaşdırılır. Həmin ideya, fikir əsasında yeni materialın
öyrənilməsinə başlanılır.
İNSERT (interaktiv qeydetmə sistemi)
Bu,
mövzunu, problemi fəal şəkildə dərketməyə sövq edir. Belə ki, mətn şagirdlərə paylanılır və işarələr
sistemindən istifadə etməklə onun üzərində qeydlər aparılır.
Şagirdlər
müəllimin tapşırığı ilə mətni oxuyur, səhifənin kənarında bu və ya digər cümlə,
fikir, abzas, hissə ilə bağlı müvafiq şərti işarələr qoyurlar:
“√”
–
bilirəm; “—“ – ziddiyyətli informasiya;
“+” – yeni informasiya; “?” –
aydın deyil.
Beləliklə,
həmin işarələrin köməyi ilə mətnin necə qavranıldığı, anlaşılan, qəbul edilən,
yeni, maraqlı sayılan və ya başa düşülməyən, ziddiyyətli
informasiya müəyyənləşdirilir. Təkrar oxu, müzakirə zamanı müvafiq işarələrə
istinad etməklə şagird məsələyə münasibət bildirir, uğurlu və ya ziddiyyətli məqamları
qeyd edir, öz mülahizələrini əsaslandırır.
Mətn
üzrə iş zamanı aparılmış qeydlər toplanaraq cədvəl şəklində də əks etdirilə bilər.
Məsələn:
√
|
—
|
+
|
?
|
4
|
6
|
5
|
3
|
Müqayisə
cədvəli
Müqayisə üçün bir-birinə oxşar, mahiyyət
etibarilə yaxın obyektlər (obrazlar, əsərlər, janrlar və s.) götürülür. Müqayisənin
tətbiqi zamanı vahid əsas (məsələn, müqayisə
olunan obrazların vətənə, əməyə, insanlara və s. münasibəti) gözlənilməli,
obyektlərin xüsusiyyətləri bu əsaslar üzrə aşkara çıxarılmalıdır.
Obyektlər arasındakı oxşar, yaxud fərqli cəhətlərin
(eləcə də eyni vaxtda hər iki cəhətin) aşkara çıxarılması ilə yanaşı, oxşarlıq
və fərqlərin izahı, aralarındakı əlaqələrin səbəbi aydınlaşdırılmalı, nəticə
çıxarılmalıdır.
Məsələn, S.Rəhimovun “Qara torpaq və sarı qızıl” hekayəsindəki
qardaşların təhlilində müqayisə cədvəlindən istifadə faydalıdır.
Qardaşların
|
Şahməmməd
|
Xanməmməd
|
Bəyməmməd
|
|
1.
|
Əməyə münasibəti
|
1. Əməyə xor baxır, heç bir işlə məşğul olmur.
|
1. Tənbəldir, iş görmək onun üçün ən ağır cəzadır.
|
1. Zəhməti sevmir, faydalı bir iş görmür, ortada yeyib qıraqda gəzir.
|
2.
|
Atalarına münasibəti
|
2. Atasının nəsihətlərini dinləmir, sözlərinə əhəmiyyət vermir.
|
2. Atasının zəhmətini qiymətləndirmir, dediklərinə əməl etmir.
|
2. Ağır zəhmətə qatlaşan atasını saymır. Xeyli sonralar – atası öləndən
sonra onun ləyaqətli adam olduğunu anlayır.
|
Venn
diaqramı
Venn diaqramından bədii əsərləri, ədəbi qəhrəmanları,
nəzəri anlayışları və s. müqayisə etmək məqsədilə istifadə olunur. Müqayisə
aparmaq üçün kəsişən dairələr çəkilir, nəyin müqayisə olunacağı və dairələrdə
oxşar və fərqli cəhətlərin necə qeyd ediləcəyi izah olunur. Fərqli cəhətlər
sağ və sol tərəfdə, oxşar cəhətlər kəsişmə dairəsində qeyd edilir.
BİBÖ
BİBÖ (bilirik, bilmək istəyirik, öyrəndik)
şagirdlərin əvvəlki biliyi, təcrübəsi ilə yeni biliklər arasında əlaqə yaratmağa
imkan verir, mövzu, problem barədə düşünməsini stimullaşdırır. Şagirdlərə BİBÖ-nün mahiyyəti və məzmunu haqqında
məlumat verilir, hansı mövzular üzrə əlaqə yaradılacağı müəyyənləşdirilir.
Müəllim lövhədə üç sütundan ibarət cədvəl
qurur və aşağıdakı bölmələri qeyd edir: “bilirik”, “ bilmək istəyirik”, “öyrəndik”.
Bilirik
|
Bilmək
istəyirik
|
Öyrəndik
|
Cütlər və ya qruplar mövzu
barəsində əvvəlki biliklərinə dair qeydlər
aparırlar. Təqdim olunmuş materiallar oxunduqdan sonra müəllim ikinci
sütundakı suallara qayıdır, əgər mətndə sualların cavabları verilibsə, onları
üçüncü sütunda qeyd etməyi tapşırır.
Şagirdlər əvvəlki biliklərini (I sütunda
qeyd edilənləri) yeni öyrəndikləri biliklərlə (yeni öyrənilənlər
sütunundakı məlumatla) müqayisə edir, nəticə çıxarırlar.
Debat
Debat zamanı müzakirə aparan tərəflər
bir-birini deyil, üçüncü tərəfi (dinləyiciləri) inandırmağa, onlara təsir
göstərməyə çalışır. Debatda çıxış edən hər iki tərəfin qarşısında duran
başlıca vəzifə öz mövqeyini əsaslandırmaq, haqlı olduğunu sübut etməkdir.
Bunun üçün ilk növbədə inandırıcı dəlillər tapılması, əks tərəfin irəli sürdüyü
dəlillərə tənqidi yanaşılması, onların əsaslandırılmış şəkildə təkzib edilməsi
zəruridir.
Bu zaman üçüncü tərəf – dinləyicilər onları
daha çox inandıran tərəfin mövqeyini qəbul edir, öz seçimlərində onlara
üstünlük verir və bunun səbəbini açıqlayırlar. Debat üçün seçilən mövzu
aktual, maraqlı olmalı, çıxış edənlər fakt və sübutlarla danışmalı, müxtəlif səciyyəli
suallardan istifadə etməli, dinləyiciləri inandırmağı bacarmalıdırlar.
Şaxələndirmə
(klaster)
Şaxələndirmə şagirdləri mövzu haqqında düşünməyə, əsas anlayışa aid əlavə məlumat,
məna əlaqələri tapmağa sövq edir. Bu, şagirdlərin mövzu ilə bağlı əvvəlki
biliklərini nəzərdən keçirməyə, sistemə
salmağa, söz ehtiyatlarını zənginləşdirməyə şərait yaradır.
Bu məqsədlə
şagirdlərə tanış olan mövzu ilə bağlı əsas söz və ya ifadələr lövhəyə yazılır.
Şagirdlər bu anlayışla əlaqədar söz və ya ifadələri söyləyirlər. Əsas sözdən
başlayaraq hər növbəti söz əlaqəli olan digər sözlə xətlərlə birləşdirilir.
Vaxt bitəndən sonra nəticə müzakirə edilir, ümumiləşdirmə aparılır.
Şaxələndirmədən mövzunun öyrənilməsinin əvvəlində
şagirdlərin bu barədə nə bildiklərini aydınlaşdırmaq, həm də dərsin
sonunda yeni nə öyrəndiklərini aşkara
çıxarmaq məqsədi ilə istifadə edilə bilər. Məsələn, S.Vurğunun “Ceyran”
şeirinin tədrisinə həsr olunan birinci dərs saatında problemli vəziyyət
yaratmaq məqsədilə şaxələndirmədən istifadə etmək mümkündür.
Rollu
oyun
Rollu oyunun mahiyyəti hər hansı bir problemə
fərqli mövqedən yanaşmalardan ibarətdir. Şagirdlər (qruplar) müxtəlif rolları
öz üzərlərinə götürür və hər hansı bir hadisəni bu mövqedən qiymətləndirirlər.
Bu, şagirdlərə hadisələrin iştirakçısı olmaq və mövcud vəziyyətə başqalarının gözü ilə baxmaq imkanı
verir. Məsələn, şagirdlər müəllimin tapşırığı ilə əsərin qəhrəmanının hərəkətlərinə
hakim, vəkil, zərərçəkmiş, şahid, valideyn kimi fərqli münasibət bildirə bilər.
Rollu oyun şagirdlərin fərqli düşüncə tərzinə
malik həmyaşıdlarını başa düşmələri üçün faydalı vasitələrdən biridir. O,
problemə digər adamın gözü ilə baxmağa, vərdiş halını almış stereotiplərdən
uzaqlaşmağa və yeni davranış modellərinə yiyələnməyə imkan verir.
Ziqzaq
Metodik ədəbiyyatda “ziqzaq” əvəzinə “zəncirvari
oxu” termininin işlədilməsi münasib sayılır. Bu, mətnin məzmununu qısa müddət
ərzində daha çox şagirdin mənimsəməsinə imkan yaradır. Şagirdlər dörd nəfərlik
əsas qruplara bölünür. Qruplardakı şagirdlər yenidən 1-dən 4-dək sayırlar. Hər
qrupdakı eyni rəqəmli şagirdlərdən yeni qrup (ekspert qrupu) yaradılır. Əsərin
mətni qrupların sayı qədər hissələrə bölünür və ekspert qruplarına verilir.
Ekspert qrupları onlara verilən hissəni oxuyur, ”Mən əsas qrupa başlıca olaraq
nəyi çatdıracağam?” sualına cavab verir. Qrupların daxilində müzakirə aparılır,
onun hər bir üzvünün mətnin məzmununu tam qavradığı dəqiqləşdirilir.
Ayrı-ayrı ekspert qruplarında müxtəlif iş növlərindən
(oxunmuş hissə üzrə təəssüratların yazılması, plan tutulması, məzmunun müxtəlif
formalarda – yığcam, geniş, nağıl edilməsi) istifadə oluna bilər. Ekspert
qruplarında iş başa çatdıqdan sonra şagirdlər əvvəlki qruplarına – əsas qrupa
qayıdır və öyrəndiklərini digərlərinə çatdırır. Müəllim məzmunun dəqiq
çatdırıldığını yoxlamaq üçün suallar verə
bilər.
Təqdimat
İnteraktiv təlim zamanı
təqdimat mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Məktəblilər tədqiq etdikləri məsələ barədə əldə
olunan nəticələri sinif qarşısında müxtəlif
formalarda (çıxış, yazı işi, cədvəl, sxem və s.) təqdim edirlər.
Təqdimat zamanı şagird problemin mahiyyəti ilə
bağlı fikirlərini aydın, ardıcıl şəkildə çatdırmalıdır. Mövzu, problem dəqiq şərh
edilməli, informasiya-kommunikasiya vasitələri, illüstrasiyalar, fotoşəkillərdən
istifadə olunmalıdır.
Bununla yanaşı, ədəbiyyat təlimində
özünü doğrultmuş, uzun illərin sınağından uğurla çıxmış ənənəvi metodlardan
da yeri gəldikcə istifadə oluna bilər. Məsələn,
müasir ədəbiyyat dərslərini ənənəvi yaradıcı oxu metodunun tərkib hissəsi
olan, kurikulumda alt standart kimi qeyd edilən ifadəli oxusuz təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür.
Yaxud izahlı oxudan istifadə həmişə faydalı olacaqdır. Şagirdlərin
müstəqil izah etməkdə çətinlik çəkdikləri mətləblərin, mətnaltı mənaların
izahlı oxu ilə aydınlaşdırılmasına ədəbiyyat
dərslərində tez-tez ehtiyac yaranır.
Layihələr
üzrə işin təşkili
İllik
planlaşdırmada layihələr üzrə işə I yarımildə 2 saat, II yarımildə 3 saat olmaqla il ərzində cəmi 5 saat ayrılmışdır. Birinci
saatda layihələrin təqdimatı, ikinci saatda isə onların müzakirəsinin keçirilməsi
məqsədəuyğundur. Müəllim dərsliyin sonunda verilmiş layihə nümunələrindən başqa, məqsədəuyğun hesab etdiyi və şagirdlərin
maraq və qabiliyyətlərinə uyğun digər layihələr üzərində də iş təşkil edə bilər.
Layihələrin nəticəsi şagird portfoliosuna yığıla bilər. Müəllim üçün vəsaitin
sonunda 1-ci və 2-ci yarımil üçün tövsiyə olunan layihə materialları
verilmişdir.
Layihələrin hazırlanması
Layihələr məktəblilərin
müəyyən mövzu üzrə müstəqil tədqiqat aparmalarını nəzərdə tutur. Layihə üzərində işin vaxtı dəqiqləşdirilir, şagirdlərə
tövsiyələr, məsləhətlər verilir.
Problem
konkret olmalıdır. Müəllim və şagirdlər birlikdə layihə üzərində işin icra
müddətini, istifadə olunacaq vasitələri (ədəbiyyat, mənbə, təsvir vasitələri
və s.), bunları əldə etmək yollarını, iş formalarını müəyyən edirlər. İş
prosesində müəllim şagirdlərə istiqamət verə bilər. İşin icrasına isə
şagirdlər cavabdehdir. Tədqiqatın nəticəsi təqdimat, illüstrasiya, fotoşəkillər,
videomaterial, albom, toplu, səhnələşdirmə formasında ifadə oluna bilər.
Layihə şagirdlərin mövzunun,
bölmənin öyrənilməsinə yönəlmiş, müəllimin tövsiyəsi ilə hazırlanan və həyata
keçirilən yaradıcı müstəqil işidir.
Bu metod təlimin fəal zəmində,
şagirdlərin məqsədyönlü fəaliyyəti əsasında təşkilini nəzərdə tutur. Şagirdlər
layihə üzrə iş zamanı ədəbiyyat dərslərində əldə etdikləri bilik və
bacarıqların həyatda onlar üçün nə dərəcədə gərəkli olduğunu başa düşürlər.
Layihə üzrə fəaliyyət üçün şagirdlərdə maraq oyadan, onları fəaliyyətə, o
cümlədən mövzu, problem üzrə sinifdənxaric oxuya sövq edən problem seçilir.
Layihə üzrə fəaliyyətin məqsədi həmin problemin həlli yollarını tapmaqdan ibarətdir.
Müəllim bu məqsədlə şagirdlərə yeni informasiya mənbələri, müstəqil
axtarışların hansı istiqamətdə aparılması ilə bağlı tövsiyələr verir.
Layihə üzrə işi şagirdlər
kiçik qruplarda və müstəqil həyata keçirə bilərlər. Maraqlı problemin həllinə
yönəlmiş belə fəaliyyət məktəbliləri təlim məqsədlərinə, eləcə də maraqlarına
uyğun sinifdənxaric oxuya cəlb etməklə öz imkanlarını üzə çıxarmağa,
bacarıqlarını sınamağa, təqdim etməyə şərait yaradır. Məsələn, V sinifdə təbiət mövzusunda əsərlər
öyrənildikdən sonra şagirdlərə “Azərbaycan
şairlərinin şeirlərində təbiətin tərənnümü” mövzusunda təqdimat hazırlamaq təklif
oluna bilər. Məqsəd şagirdlərdə doğma yurdun təbiətinə məhəbbət hissinin dərinləşdirilməsi,
yaradıcılıq qabiliyyətlərinin, estetik duyumun, idraki fəallığın inkişaf
etdirilməsidir. Bu metod üzrə iş aşağıdakı mərhələlərdə həyata keçirilir:
1.
Hazırlıq (layihənin mövzusu və məqsədi aydınlaşdırılır). Şagirdlərə təbiət mövzusunda əsər yazmış sənətkarlar haqqında albom
hazırlamaq təklif olunur. Onlar tapşırığı yerinə yetirərkən sənətkarlar
haqqında məlumat toplayır, əsərlərinə illüstrasiyalar çəkir, albomun bədii
tərtibatı ilə məşğul olurlar. Layihə üzrə fəaliyyət prosesində toplanmış materialın albomda necə yerləşdirilməsi,
başlıqlar, mətnlərin əlaqələndirilməsi və s. məsələlər öz həllini tapır.
2.
Planlaşdırma. Şagirdlər qarşıya qoyulan məqsədə uyğun olaraq qruplara ayrılır. Hər qrup ilin bir fəsli
üzrə əsərlər toplayır. Layihə ilə bağlı müxtəlif ideyaların, təşəbbüslərin,
təkliflərin üzə çıxarılması məqsədilə
müzakirə aparılır, ayrı-ayrı qruplara verilən tapşırıqlar dəqiqləşdirilir.
3.
Fəaliyyət. Qruplar fəaliyyətə başlayır, əsərlərlə tanış olur,
seçim aparır, bədii tərtibat işləri ilə
məşğul olur, təqdimata hazırlaşır.
4.
Təqdimat. Qruplar öz fəaliyyətlərinin nəticələrini təqdim
edir. Bir qrup musiqili ədəbi-bədii
kompozisiya ilə çıxış edir. Digər qrup
hazırlanmış albomu nümayiş etdirir, ayrı-ayrı sənətkarların əsərlərini
ifadəli şəkildə söyləyir. Üçüncü qrup albomun tərtibatı, məzmunu ilə əlaqədar məlumat verir, illüstrasiyaları
nümayiş etdirir. Dördüncü qrup mövzu ilə bağlı videosüjet təqdim edir.
Beşinci qrup ayrı-ayrı əsərlər, sənətkarların yaradıcılığı barədə öz
fikirlərini çatdırır. Təqdimatlar müzakirə olunur. Layihənin iştirakçıları
suallara cavab verir, fikir mübadiləsi aparır, öz fəaliyyətlərini
dəyərləndirirlər.
Müəllim qrupların fəaliyyəti,
mənbələrdən, sinifdənxaric oxu materiallarından istifadə, bədii tərtibat və
s. məsələlərlə bağlı formativ qiymətləndirmə aparır.
Metodik vəsaitin
girişində şifahi nitqlə bağlı verilmiş müvafiq qiymətləndirmə cədvəlindən
istifadə etməklə təlim məqsədlərinin nə dərəcədə reallaşdığını müəyyənləşdirmək
məqsədəuyğundur.
V sinifdə ədəbiyyat dərslərinin
illik planlaşdırılması
Dərs №
|
Mövzular
|
saat
|
1
|
Bədii ədəbiyyat söz sənətidir
|
1
|
Şifahi xalq ədəbiyyatı inciləri
|
||
2
|
“Ana maral” əfsanəsi. Məzmun üzrə iş
|
1
|
3
|
“Ana maral” əfsanəsi. Təhlili
|
1
|
4
|
“Ana maral” əfsanəsi. İfadəli oxusu
|
1
|
5
|
İnşa yazmağı öyrənirik
|
1
|
6
|
“Xalq öz vətənini necə tapdı” (Şimali Amerika əfsanəsi). Məzmun üzrə
iş
|
1
|
7
|
“Xalq öz vətənini necə tapdı”
(Şimali Amerika əfsanəsi). Təhlili
|
1
|
8
|
“Yetim İbrahimin nağılı”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
9
|
“Yetim İbrahimin nağılı”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
10
|
“Yetim İbrahimin nağılı”. Təhlili
|
1
|
11
|
“Üç qardaş” (özbək nağılı). Məzmun üzrə iş
|
1
|
12
|
“Üç qardaş” (özbək nağılı). Təhlili
|
1
|
13
|
Kiçik summativ qiymətləndirmə
|
1
|
Yurd sevgisi, ana məhəbbəti
|
||
14
|
Ə.Cavad. “Azərbaycan! Azərbaycan!” Məzmun üzrə iş
|
1
|
15
|
Ə.Cavad. “Azərbaycan! Azərbaycan!” Təhlili
|
1
|
16
|
Ə.Cavad. “Azərbaycan! Azərbaycan!” İfadəli oxusu
|
1
|
17
|
Ə.Tudə. “Yaşayanlar görəcəkdir”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
18
|
Ə.Tudə. “Yaşayanlar görəcəkdir”. Təhlili
|
1
|
19
|
Ə.Tudə. “Yaşayanlar görəcəkdir”. İfadəli oxusu
|
1
|
20
|
H.Arif. “Analar”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
21
|
H.Arif. “Analar”. Təhlili
|
1
|
22
|
İnşa yazı
|
1
|
23
|
İnşa yazıların müzakirəsi və səhvlər üzərində iş
|
1
|
24
|
Layihələr üzrə təqdimatlar
|
1
|
25
|
Layihələr üzrə təqdimatların müzakirəsi
|
1
|
26
|
Kiçik summativ qiymətləndirmə
|
1
|
27
|
Böyük
summativ qiymətləndirmə
|
1
|
Mənəvi dəyərlər, həmişəyaşar hikmətlər
|
||
28
|
Ə.Əlibəyli. “İlan və Qurbağa”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
29
|
Ə.Əlibəyli. “İlan və Qurbağa”. Təhlili
|
1
|
30
|
Ə.Əlibəyli. “İlan və Qurbağa”. İfadəli oxusu
|
1
|
31
|
C.London. “Kiş haqqında hekayət”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
32
|
C.London. “Kiş haqqında hekayət”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
33
|
C.London. “Kiş haqqında hekayət”. Təhlili
|
1
|
34
|
Kiçik summativ qiymətləndirmə
|
1
|
Müharibə və insan haqqı
|
||
35
|
X.Rza. “Oğul həsrəti”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
36
|
X.Rza. “Oğul həsrəti”. Təhlili
|
1
|
37
|
E.Hüseynbəyli. “Firuzə qaşlı xəncər”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
38
|
E.Hüseynbəyli. “Firuzə qaşlı xəncər.” Məzmun üzrə iş
|
1
|
39
|
E.Hüseynbəyli. “Firuzə qaşlı xəncər”. Təhlili
|
1
|
40
|
İnşa yazı
|
1
|
41
|
İnşa yazıların müzakirəsi və səhvlər üzərində iş
|
1
|
42
|
Kiçik summativ qiymətləndirmə
|
1
|
Uşaq dünyası, uşaq taleyi
|
||
43
|
Ə.Cəmil. “Can nənə, bir nağıl de!” Məzmun üzrə iş
|
1
|
44
|
Ə.Cəmil. “Can nənə, bir nağıl de!” Təhlili
|
1
|
45
|
M.Tven. “Fərasətli oğlan”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
46
|
M.Tven. “Fərasətli oğlan”. Təhlili
|
1
|
47
|
Kiçik summativ qiymətləndirmə
|
1
|
Əməyə məhəbbət, zəhmətə
çağırış
|
||
48
|
N.Gəncəvi . “Kərpickəsən kişinin dastanı”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
49
|
N.Gəncəvi. “Kərpickəsən kişinin dastanı”. Təhlili
|
1
|
50
|
S.Rəhimov. “Qara torpaq və sarı qızıl”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
51
|
S.Rəhimov. “Qara torpaq və sarı qızıl”. Təhlili
|
1
|
52
|
Kiçik summativ qiymətləndirmə
|
1
|
Təbiətin gözəlliyi, təbiətə qayğı
|
||
53
|
A.Şaiq. “Köç”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
54
|
A.Şaiq. “Köç”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
55
|
A.Şaiq. “Köç”. Təhlili
|
1
|
56
|
F.Qoca. “Şuşa”. Məzmun üzrə iş
|
1
|
57
|
F.Qoca. “Şuşa”. Təhlili
|
1
|
58
|
İnşa yazı
|
1
|
59
|
İnşa yazıların müzakirəsi və səhvlər üzərində iş
|
1
|
60
|
Layihələr üzrə təqdimatlar
|
1
|
61
|
Layihələr üzrə təqdimatların müzakirəsi
|
1
|
62
|
Kiçik summativ qiymətləndirmə
|
1
|
63
|
Yekunlaşdırıcı dərs (“Ədəbiyyat
dərsləri bizə nə verdi” layihəsi üzrə)
|
1
|
64
|
Böyük summativ qiymətləndirmə
|
1
|
Təlim materiallarının öyrənilməsi
İnşa yazı
Layihələr üzrə təqdimatların müzakirəsi
Kiçik summativ qiymətləndirmə
Böyük summativ qiymətləndirmə
Cəmi
|
43 saat
7 saat
5 saat
7 saat
2 saat
64 saat
|
Qeyd.
Müəllim dərsliyin sonunda verilmiş layihə nümunələri ilə yanaşı, məqsədəuyğun
hesab etdiyi və şagirdlərin maraq və qabiliyyətlərinə uyğun digər layihələr üzərində
də iş təşkil edə bilər.
V sinif ədəbiyyat fənninin
kurikulumu
V sinfin
sonunda şagird:
– bədii əsərləri
məzmununa uyğun ifadəli oxuyur, hissələrə ayırır, plan tərtib edir;
– bədii əsərlərin
məzmununu müxtəlif formalarda (yığcam və geniş) nağıl edir;
– şifahi və
yazılı ədəbiyyat nümunələrini janrlarına görə fərqləndirir, bədii təsvir vasitələrini müəyyənləşdirir;
– bədii əsərlərin
mövzusunu, ideyasını aydınlaşdırır, baş qəhrəmanları səciyyələndirir;
– öyrəndiyi yeni
sözlərdən, obrazlı ifadələrdən istifadə etməklə bədii əsərlərlə bağlı fikirlərini
şərh edir, müzakirələrdə dinlədiklərinə münasibətini bildirir;
– müxtəlif səciyyəli
yazılarda mövzuya münasibətini ardıcıl şərh edir.
Məzmun xətləri
üzrə əsas və alt standartlar
1. Ədəbiyyat və
həyat həqiqətləri
1.1.
Bədii əsərlərin məzmununu mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
1.1.1. Heca vəznli şeirlərdə və sadə süjetli bədii əsərlərdə (əfsanə, nağıl,
təmsil, hekayə) tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən istifadə etməklə
aydınlaşdırır.
1.1.2. Heca vəznli şeirləri, sadə süjetli bədii əsərləri
hadisələrin məzmununa uyğun ifadəli oxuyur.
1.1.3. Sadə süjetli bədii nümunələri (əfsanə,
nağıl, təmsil, hekayə) hissələrə ayırır, plan tərtib edir, məzmununu müxtəlif
formalarda (yığcam və geniş) nağıl edir.
1.1.4. Şifahi və yazılı ədəbiyyat nümunələrini (əfsanə,
nağıl, təmsil, hekayə) janrlarına görə fərqləndirir.
1.1.5. Heca vəznli şeirlərdə, sadə süjetli ədəbi
nümunələrdə bədii təsvir vasitələrini (epitet, təşbeh) müəyyənləşdirir.
1.2.
Bədii əsərlərin təhlili üzrə bacarıqlarını nümayiş etdirir.
1.2.1. Şifahi və yazılı ədəbiyyat nümunələrini
müqayisə edir.
1.2.2. Obrazların xarakterindəki başlıca xüsusiyyətləri
aydınlaşdırır, əsaslandırılmış münasibət bildirir.
1.2.3. Şifahi və yazılı ədəbiyyat nümunələrində bədii
təsvir vasitələrinin (epitet, təşbeh) rolunu aydınlaşdırır.
1.2.4. Bədii nümunələrin mövzu və ideyasını
aydınlaşdırır, münasibət bildirir.
2. Şifahi nitq
2.1. Şifahi
nitq bacarıqlarını nümayiş etdirir.
2.1.1. Bədii nümunələrlə bağlı şifahi təqdimatlar
edir, öyrəndiyi yeni sözlərdən nitqində istifadə edir.
2.1.2. Bədii əsərlərlə bağlı fikirlərini aydın və
ardıcıl şərh edir.
2.2. Ədəbi əsərlərin müzakirəsində ünsiyyət mədəniyyəti
nümayiş etdirir.
2.2.1. Müzakirələrdə söylənilən fikirlərə münasibətini
bildirir.
3. Yazılı nitq
3.1. Yazılı nitq bacarıqlarını nümayiş etdirir.
3.1.1. Bədii əsərlərin məzmununa (əhvalat və hadisələrə,
sonluğa) fərqli münasibət bildirir.
3.1.2. Mövzu ilə əlaqədar fikirlərini məntiqi
ardıcıllıqla şərh edir.
3.1.3. 0,5–1 səhifə həcmində inşa, esse yazır.
MÖVZULAR ÜZRƏ MƏZMUN
STANDARTLARININ REALLAŞDIRILMASI.
TƏLİM MƏQSƏDLƏRİ.
FƏNLƏRARASI İNTEQRASİYA
Ədəbiyyat təlimində
qarşıya qoyulan təlim nəticələrinə nail olmaq üçün ilboyu keçilən dərslərdə məzmun
standartlarının reallaşdırılması zəruridir. Standartların təlim prosesində
addım-addım reallaşdırılması dərsə hazırlıq zamanı və dərs prosesində müəllimin
diqqət mərkəzində olmalıdır. Bədii əsərin öyrənilməsi üzrə işin məqsəd və
metodikasına uyğun olaraq hər dərsdə müvafiq məzmun xətləri və standartlar üzrə
iş aparılmalıdır. Bədii əsərlərin öyrənilməsinə 2–3 saat ayrıldığı nəzərə
alınmalı, 1.1 məzmun standartının əsas etibarilə əsərin məzmununun öyrədilməsi,
1.2 məzmun standartının əsərin təhlili zamanı reallaşdırılması təmin edilməlidir.
2.1, 2.2, 3.1 məzmun standartları üzrə iş isə həm əsərin məzmununun öyrənilməsinə
həsr olunan dərslərdə, həm də mətnin təhlili zamanı reallaşdırılır. Aşağıdakı cədvəldə
məzmun standartlarının hər bir mövzu üzrə reallaşdırılması imkanları göstərilmişdir.
Məzmun
standartlarını təlim prosesində reallaşdırmağın ən mühüm cəhəti hər alt
standarta uyğun təlim məqsədlərinin müəyyənləşdirilməsidir. Məzmun standartlarından
doğan təlim məqsədləri fərqli formalarda müəyyənləşdirilə bilər. Aşağıdakı cədvəldə
verilmiş nümunələr təlim məqsədlərinin müəyyənləşdirilməsi imkanlarının
geniş olduğunu nümayiş etdirir. Bunların reallaşdırılması yolları vəsaitdə təklif
olunan dərs nümunələrində işıqlandırılmışdır.
Fənlərarası inteqrasiya
Müasir dövrdə sürətlə
artan informasiyanın qavranılması yaxın fənlər üzrə bilik və bacarıqların əlaqələndirilməsini,
sintezini tələb edir. Ədəbiyyat dərslərində fənlərarası inteqrasiya imkanları
genişdir. Şagirdlər fənlərarası inteqrasiya zəminində biliklərə kompleks şəkildə
yiyələnir, onlarda mənəvi dəyərlər sistemi, dünyaya bütöv, tam,
sistemli baxış formalaşdırır.
Təlim fənni kimi ədəbiyyatın incəsənətin digər növləri – musiqi, rəssamlıq,
kino ilə əlaqələndirilməsi təbii və məntiqlidir. Eyni zamanda ədəbiyyat dərslərində
öyrənilən mövzular Azərbaycan dili, xarici dil, Azərbaycan tarixi, həyat
bilgisi, informatika, texnologiya fənləri ilə əlaqəlidir. Fənlərarası
inteqrasiya ilk növbədə müxtəlif fənlər üzrə bir-biri ilə səsləşən alt standartların əlaqəli reallaşdırılmasına
əsaslanır. Bu, həm də özündə müxtəlif fənlər üzrə müvafiq mövzular, problemlər
üzrə biliklərin də əlaqəli mənimsənilməsini ehtiva edir.
Dərslik və müəllim üçün
metodik vəsait ədəbiyyat müəllimlərinin bu istiqamətdə yaradıcılıq və təşəbbüskarlığı
üçün geniş imkanlar yaradır. Müəllim üçün metodik vəsaitdə təlimdə “qızıl
qayda” adlandırılan əyanilik, mühüm tələb kimi qarşıya qoyulan
informasiya-kommunikasiya vasitələrindən istifadə ilə bağlı tövsiyələr müəllimin dərsdə
portret, illüstrasiya, şəkil, musiqi, bədii və sənədli filmlərdən parçaların
nümayişi və s. məqsədyönlü istifadəsini
nəzərdə tutur.
Ədəbiyyat fənni üzrə şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi
Ədəbiyyat fənni üzrə şagird
nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi qaydaları müəyyənləşdirilərkən Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 2009-cu il 13 yanvar tarixli, 9 nömrəli qərarı
ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan Respublikasının ümumi təhsil sistemində qiymətləndirmə
konsepsiyası” və Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyinin 03.05.2011-ci il
tarixli, 736 nömrəli qərarı ilə təsdiq
edilmiş “Ümumi təhsil məktəblərində və ilk peşə-ixtisas təhsili müəssisələrində
təhsil alanların qiymətləndirilməsi və yekun dövlət attestasiyasının
aparılması qaydaları” əsas götürülmüşdür.
Ədəbiyyat fənni üzrə şagird
nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi (monitorinqi) diaqnostik (ilkin səviyyənin
qiymətləndirilməsi), formativ (irəliləmə və geriləmələrin izlənməsi) və
summativ (yekun) qiymətləndirmə formalarında aparılır.
1. Diaqnostik
qiymətləndirmə şagirdin bilik və bacarıqlarının ilkin səviyyəsini müəyyənləşdirmək
məqsədilə, əsasən, dərs ilinin, bəhs və
bölmələrin əvvəlində, şagird başqa məktəbdən gəldikdə, sinfi dəyişdikdə və digər
zəruri hallarda onun bilik və bacarıqları haqqında məlumat toplamaq, ona fərdi
yanaşmanı təmin etmək və təlim strategiyasını müəyyənləşdirmək üçün müəllim tərəfindən
aparılır. Bu qiymətləndirmənin nəticələri jurnalda qeyd olunmur.
Diaqnostik qiymətləndirmə tətil günləri,
şagirdin arzuları, maraqları, mütaliəsi,
ailəsi və s. mövzularda inşa yazı, söhbət,
sorğu şəklində aparıla bilər. Müəllim bu məqsədlə dərsdə və dərsdənkənar
vaxtlarda şagirdlərin davranışını müşahidə etməlidir. Valideynlərlə müntəzəm əlaqə,
testlərdən, özünüqiymətləndirmə tələb edən tapşırıqlardan istifadə bu baxımdan
faydalıdır.
2. Formativ
qiymətləndirmə dərs ili ərzində müntəzəm olaraq şagirdin qəbul edilmiş
standartların reallaşmasına istiqamətlənən irəliləmələrini və geriləmələrini izləmək,
bu zaman qarşıya çıxan problemləri aradan qaldırmaq və onu istiqamətləndirmək
məqsədilə müəllim tərəfindən aparılır. Müəllim bu qiymətləndirmə vasitəsilə
tədris prosesini tənzimləyir, şagirdlərin ehtiyaclarını öyrənir və onlara lazımi
kömək göstərir. Formativ qiymətləndirmənin
nəticələri jurnalda qeyd olunmur.
Formativ qiymətləndirmə fənni tədris edən müəllim
tərəfindən məzmun standartlarından çıxan təlim məqsədləri əsasında hazırlanmış meyarlar üzrə aparılır, onun
nəticələri yalnız şagirdin məktəbli
kitabçasında, müəllimin şəxsi qeydlərində öz əksini tapır və şagird qovluğunda (portfolio) toplanır. Portfolionu
yaratmaqda məqsəd dərs ili ərzində şagird nailiyyətlərini daha ardıcıl izləməkdir.
Portfolio şagirdin bir dərs ilində təhsil və yaradıcı uğurlarının qiymətləndirilməsinin
bir forması hesab edilir. Bu üsul digər qiymətləndirmə formalarına nisbətən mürəkkəb
olduğu üçün daha çox iş tələb edir. Bunun üçün hər şagirdə bir qovluq ayrılır.
Qiymətləndiriləcək işlər ayrı-ayrı fayllara qoyularaq müəllim tərəfindən portfolionun içinə
yığılır. Bu materiallar dərsin mövzuları üzrə
müxtəlif layihələrdən, təqdimatlardan,
tədqiqat
işlərindən, qiymətləndirmə nəticələrindən və s. ibarət ola bilər.
Toplum halında qiymətləndirmə şagirdlərin
bilik və bacarıqlarını obyektiv şəkildə dəyərləndirməyə imkan verir. Portfolio
bir il ərzində məktəbdə saxlanılır və ilin sonunda şagirdə təhvil verilir.
Rəsmi sənədlərdə göstərildiyi kimi,
test tapşırıqları qiymətləndirmə vasitəsi
kimi hazırda populyarlıq qazansa da, fənni
tədris edən müəllim diaqnostik, formativ və hətta summativ qiymətləndirmədə test tapşırıqlarına aludəçilik göstərməməlidir.
TƏLİM MƏQSƏDLƏRİ.
FƏNLƏRARASI İNTEQRASİYA
Ədəbiyyat təlimində
qarşıya qoyulan təlim nəticələrinə nail olmaq üçün ilboyu keçilən dərslərdə məzmun
standartlarının reallaşdırılması zəruridir. Standartların təlim prosesində
addım-addım reallaşdırılması dərsə hazırlıq zamanı və dərs prosesində müəllimin
diqqət mərkəzində olmalıdır. Bədii əsərin öyrənilməsi üzrə işin məqsəd və
metodikasına uyğun olaraq hər dərsdə müvafiq məzmun xətləri və standartlar üzrə
iş aparılmalıdır. Bədii əsərlərin öyrənilməsinə 2–3 saat ayrıldığı nəzərə
alınmalı, 1.1 məzmun standartının əsas etibarilə əsərin məzmununun öyrədilməsi,
1.2 məzmun standartının əsərin təhlili zamanı reallaşdırılması təmin edilməlidir.
2.1, 2.2, 3.1 məzmun standartları üzrə iş isə həm əsərin məzmununun öyrənilməsinə
həsr olunan dərslərdə, həm də mətnin təhlili zamanı reallaşdırılır. Aşağıdakı cədvəldə
məzmun standartlarının hər bir mövzu üzrə reallaşdırılması imkanları göstərilmişdir.
Məzmun
standartlarını təlim prosesində reallaşdırmağın ən mühüm cəhəti hər alt
standarta uyğun təlim məqsədlərinin müəyyənləşdirilməsidir. Məzmun standartlarından
doğan təlim məqsədləri fərqli formalarda müəyyənləşdirilə bilər. Aşağıdakı cədvəldə
verilmiş nümunələr təlim məqsədlərinin müəyyənləşdirilməsi imkanlarının
geniş olduğunu nümayiş etdirir. Bunların reallaşdırılması yolları vəsaitdə təklif
olunan dərs nümunələrində işıqlandırılmışdır.
Bölmə və mövzular
|
Standartların reallaşdırılması
|
Təlim məqsədləri
|
İnteqrasiya
imkanları
|
Bədii ədəbiyyat söz sənətidir.
|
1.2.1
2.1.1
2.1.2
2.2.1
|
·
ədəbiyyat fənninin əhəmiyyəti ilə bağlı fikirlərini
ifadə edir;
·
şifahi və yazılı ədəbiyyatın fərqini izah edir;
·
mənasını yeni öyrəndiyi sözlərdən istifadə ilə
cümlələr qurur;
·
mövzu ilə bağlı müstəqil fikir söyləyir.
|
Az.d. 2.2.1, 2.2.3 T.i.
1.1.1, 1.2.1 Mus. 2.2.1 Az.t. 1.2.1,
5.1.3 İnf. 1.1.1
|
Şifahi xalq ədəbiyyatı inciləri.
“Ana maral” əfsanəsi. Məzmun üzrə iş.
|
1.1.1
1.1.3
1.1.4
2.1.1
2.2.1
|
·
əsərdən seçilmiş hissənin planını hazırlayır,
məzmununu geniş nağıl edir;
·
əsərlə bağlı fikirlərini mətndən seçdiyi nümunələrlə
aydın, ardıcıl şərh edir;
·
əsərin əfsanəyə xas olan xüsusiyyətlərini müəyyən
edir;
·
mətndə tanış olmayan sözlərin mənasını
aydınlaşdırır, onlardan nağıletmədə,
təqdimatlarda istifadə edir;
·
müzakirədə fərqli fikirlərə münasibət bildirir,
fəallıq nümayiş etdirir.
|
A.d. 1.2.2, 1.2.4, 2.1.1, 2.2.1, 2.2.2
İnf. 3.3.2
|
“Ana maral” əfsanəsi. Təhlili.
|
1.2.2
1.2.4
2.2.1
3.1.1
|
·
qəhrəmanın xarakterindəki başlıca xüsusiyyətləri
əsərdən seçdiyi nümunələrlə aydınlaşdırır;
·
əsərin mövzusunu, ideyasını müəyyənləşdirir,
münasibət bildirir;
·
müzakirədə söylənən fikirlərə müstəqil münasibət
bildirir;
·
əsərin məzmununa fərqli münasibət bildirir,
mövqeyini şərh edir.
|
A.d.2.2.3, 3.1.2, 3.1.3
Az.t. 5.1.2
İnf. 3.3.2 H.b. 3.2.1
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий