Proqramlar, Dərs vəsaitləri, Məqalələr, Tövsiyələr, Soruşun cavab verək
Ədəbiyyat dərslərinə verilən müasir tələblər
Ədəbiyyat dərslərinə verilən müasir tələblər
Plan
1.
Dərs
anlayışının mahiyyətinə dair
2.
Müasir dərsi səciyyələndirən cəhətlər
3.
Ədəbiyyat
dərslərinin səmərəliliyinin əsas amilləri
Cəmiyyətin, elmin, mədəniyyətin
inkişafının hər mərhələsində dəyişən şəraitə uyğun olaraq gənc nəslin təlimi, tərbiyəsi
qarşısında yeni vəzifələr qoyulur. Həmin vəzifələr təlim-tərbiyə prosesinin əsas
təşkili forması olan dərsin nəzəri məsələlərində, təşkilində, metodikasına
verilən tələblərdə də öz əksini tapır. Bu, təbii, qarşısıalınmaz prosesdir.
Cəmiyyətin dəyişən, artan tələbatına uyğun olaraq təhsil sistemi də daim
müasirləşməli, yeniləşməlidir.
Dərsə verilən tələblərin müəyyənləşdirilməsi
didaktikanın, fənlərin tədrisi metodikasının qarşısında duran mühüm problemlərdəndir.
Məlumdur ki, sinif-dərs sistemi ta qədim zamanlardan mövcud olmuş fərdi təlimi
əvəz etmişdir. İlk mərhələlərdə təlimdə şagirdin passivliyi, biliklərin hazır
şəkildə mənimsənilməsi, ehkamçılıq əsas yer tutmuşdur. Sonradan dərsin nəzəri əsasları
– sistematiklik, ardıcıllıq, biliklərin dərindən mənimsənilməsi, əyanilik,
şagirdlərin fəallığı, psixi inkişaf xüsusiyyətlərinin nəzərə alınması kimi məsələlər
işlənilmişdir.
Dərs anlayışının mahiyyəti
barədə təlimin nəzəri məsələləri ilə məşğul olan tədqiqatçılar müxtəlif fikirlər
irəli sürürlər. M. Mahmudov dərsə məşğələnin durğun forması kimi yanaşmır. Tədqiqatçı dərsin bütün təlim-tərbiyə prosesinin deyil,
müəllim və şagirdlərin qarşılıqlı fəaliyyəti və ünsiyyətinin variativ,
daim inkişaf edən forması olması
fikrini irəli sürür: «Dərs – müəyyən tərkibdə müəllim və şagirdlərin özündə təlimin
məzmunu, formaları, metod və vasitələrini ehtiva edən və təlim prosesində təhsil,
inkişaf, tərbiyə vəzifələrini yerinə yetirmək üçün müntəzəm şəkildə tətbiq
edilən məqsədyönlü qarşılıqlı fəaliyyəti, ünsiyyəti prosesinin təşkilinin dinamik və variativ formasıdır.»[1]
N.Kazımovun fikrincə, dərs
müvafiq sinifdə cədvəl üzrə müəyyən vaxt ərzində tədris proqramına uyğun təşkil
edilən məşğələdir.[2] B.Əhmədov
dərsə aşağıdakı tərifin verilməsini mümkün hesab edir: «Müəllimin dərs ili üçün
sabit tərkibli şagird qrupunun kollektiv idrak fəaliyyətinə (və həyata düzgün
münasibətinin formalaşdırılması prosesinə) konkret rejim üzrə (həm də kolektivin hər bir üzvünün fərqli
xüsusiyyətlərini nəzərə almaqla) bilavasitə rəhbərlik etməsinə dərs deyilir.»[3]
Dərs anlayışı özündə şagirdlərin
təlim, tərbiyə, inkişafı vəzifələrini yerinə yetirmək üçün müəyyən vaxt kəsimində sabit tərkibdə müəllim
və şagirdlərin fəaliyyətinin müntəzəm şəkildə tətbiq edilən təşkili formasını ehtiva edir.
Pedaqoji ədəbiyyatda dərsə
verilən tərbiyəvi, didaktik, psixoloji, gigiyenik tələblər fərqləndirilir.[4]
Bu baxımdan müasir dərsi didaktik baxımdan səciyyələndirən əsas cəhətlərin
aşağıdakı qruplaşdırılması diqqəti cəlb edir:
- Dərsdə şagirdlərlə səmərəli əks-əlaqənin təmin olunması, əməkdaşlıq
şəraitinin, estetik-emosional mühitin yaradılması;
- Müəllimin şagirdləri pedaqoji prosesin bərabərhüquqlu subyekti kimi qəbul
etməsi;
- Təlim metodları və üsullarının optimal seçilməsi, onların şagirdlərin
yaşına və dinamik inkişaf səviyyəsinə uyğunluğu, habelə sistemli şəkildə tətbiqi;
- Hər bir şagirdin fərdi-psixoloji, tədris-idrak və s. xüsusiyyətlərinin
nəzərə alınması;
- Dərsdə təlimin inkişafetdirici aspektinin gücləndirilməsi, fərdiləşdirmə
yolu ilə şagirdlərdə bilik və
bacarıqların səviyyəsinin artırılması;
- Şagirdlərin müstəqil fəaliyyəti, sərbəst rəy söyləmələri, başqasının,
o cümlədən müəllimin fikrinə münasibət bildirmələri üçün əlverişli şəraitin
yaradılması;
- Şagirdlərdə tədris materialındakı aparıcı ideyaları seçmək, habelə təhliletmə,
ümumiləşdirmə bacarıqlarının aşılanması;
- Şagirdlərə "öyrənməyi-öyrətmək" zəminində təlim vərdişlərinin
aşılanması, müxtəlif məlumatların, biliklərin əldə edilməsi yollarının, mənbələrinin
müstəqil axtarılıb tapılması bacarıqlarının
formalaşdırılması;
- Şagirdlərin milli zəmində, vətənpərvərlik ruhunda tərbiyəsində dərsin imkanlarından istifadə edilməsi.[5]
N.Kazımov müasir dərsin təşkilinin
müəllimdən ciddi hazırlıq tələb etdiyini qeyd edir. Hazırlıq dövründə dərsin təhsil,
tərbiyə, inkişaf vəzifələrinin necə yerinə yetiriləcəyi müəllimin diqqət mərkəzində
durur. Bu məqsədlə o, aşağıdakı fəaliyyət növlərini həyata keçirir:
- Dərsdə öyrədəcəyi əsas
bilikləri (ideyanı, qaydanı, anlayışı) dəqiqləşdirir.
- Hansı tədris, idrak
bacarıqlarını aşılayacağını konkret şəkildə müəyyyənləşdirir.
- Dərs zamanı hansı əxlaqi,
mənəvi, estetik və s. keyfiyyətlərin formalaşmasına təkan veriləcəyini
aydınlaşdırır.
- Dərsin məzmununu təşkil
edən bilik və bacarıqlar vasitəsilə
hansı psixoloji funksiyaları (diqqəti, təxəyyülü, təfəkkürü, iradəni və
s.) inkişaf etdirəcəyini konkretləşdirir.
Müəllim hansı təlim üsullarından, əyani və texniki
vasitələrdən, hansı mənbələrdən, sorğu kitablarından, lüğətdən istifadə edəcəyini əvvəlcədən aydınlaşdırır. Şagirdlərə növbəti
dərsin mövzusunu şüurlu başa düşməyə imkan verən müvafiq materialı təkrar etmək, müşahidələr aparmaq, lazımi
material toplamaq kimi tapşırıqlar verilir. Tədqiqatçı dərsə verilən tələbləri
aşağıdakı kimi müəyyənləşdirmişdir:
- Dərsdə əsas didaktik vəzifənin müəyyənliyi;
-
Dərsin
quruluşunun aydınlığı;
-
Təlimin
təhsilləndirici,
tərbiyələndirici və inişafetdirici vəzifələrinin
dərsdə vəhdətdə həyata keçirilməsi;
-
Dərsdə
əks-əlaqənin
ardıcıl təmin edilməsi;
-
Dərsdə
şagird fəallığı və şüurluluğunun təmin edilməsi;
-
Anlayışların
formalaşmasına texniki və əyani vasitələrin
xidmət etməsi;
-
Dərsdə
insanpərvərliyin hökm sürməsi;
-
Dərsdə
kollektiv və fərdi işin uzlaşdırılması;
-
Dərsdə
xəlqilik ruhunun olması;
B.Əhmədovun dərsə verdiyi tələblər
sırasında müasir dövrdə böyük əhəmiyyət kəsb edən şagirdlərin idrak fəallığı və
müstəqilliyinin qüvvətləndirilməsi, intensivləşdirmə, problem-situasiyanın
yaradılmasını qeyd etməsi təqdirəlayiqdir:
-
Elmilik,
ideyalılıq;
- Dərsdə bütün şagirdlərin işə cəlb olunmasının zəruriliyi, onların
idrak fəallığı və müstəqilliyinin qüvvətləndirilməsi;
- Metod və priyomların dərsin məqsədinə, şagirdlərin real səviyyəsinə
uyğun seçilməsi;
-
Dərsdə
problem-situasiyasının
yaradılması;
-
Dərsdə
əks-əlaqənin
yaradılması;
-
Dərsin
intensivləşdirilməsi;
-
Dərsdə
şagirdlərin
hazırlıq səviyyəsinin
nəzərə alınması;
Metodikanın
vəzifəsi didaktik tələblərdən çıxış edərək
hər fənn üzrə dərslərin məqsəd və vəzifələrinə, özünəməxsus cəhətlərinə
uyğun müasir tələblərin müəyyən edilməsidir. Bu baxımdan «Orta məktəbdə ədəbiyyat tədrisi» dərs vəsaitində
bilavasitə ədəbiyyat dərslərinə verilən əsas tələblərin müəyyənləşdirilməsi
diqqəti cəlb edir:
-
Ədəbiyyat dərsinin elmiliyi;
-
Ədəbiyyat
dərsinin ideyalılığı;
-
Ədəbiyyat
dərsinin intensivliyi;
-
Ədəbiyyat
dərsinin emosionallığı;
-
Ədəbiyyat
dərsində texniki
vəsaitdən istifadə;
-
Ədəbiyyatın
başqa təlim fənləri ilə əlaqələndirilməsi;
C.Əhmədov dərsə verilən tələbləri
əsasən didaktik aspektdən şərh etmiş, ədəbiyyat fənninin özünüməxsus cəhətləri
diqqətdən yayınmışdır:
- Şagirdlərin faydalı vərdişlərə, mükəmməl biliyə yiyələnməsi, qarşıya
qoyulan məqsədə çatmaq üçün dəqiqlik və
məqsəd aydınlığı, onların yaş və bilik səviyyələrinə müvafiq imkanlardan səmərəli istifadə edilməsi;
- Dərsin özündən əvvəlki və sonrakı məşğələlərlə əlaqəsi;
-
Dərsdə
təlimlə
tərbiyənin vəhdəti;
-
Dərsin
bütün mərhələlərində şagirdlərin fəallığının təmin edilməsi;
-
Şagirlərin
əmək intizamının təmin edilməsi;
-
Dərsdə
vaxtdan səmərəli istifadə edilməsi;
Ş.Mikayılovun elmi-metodik
mənbələrə, qabaqcıl müəllimlərin iş təcrübəsinə əsaslanmaqla müəyyənləşdirdiyi ədəbiyyat
dərsinə verilən tələblər bu gün də öz əhəmiyyətini saxlamaqdadır:
- Ədəbiyyat idrak və tərbiyə
vasitəsidir;
- Ədəbiyyat dərsində
elmilik;
- Ədəbiyyat dərslərində
ideyalılıq;
- Ədəbiyyat dərslərinin
intensivliyi;
- Ədəbiyyat dərsi emosional
olmalıdır;
- Ədəbiyyatın başqa təlim fənləri
ilə əlaqələndirilməsi;
- Ədəbiyyat dərslərində
texniki vasitələrdən istifadə;
- Ədəbiyyat dərsinin
quruluşu.[10]
F.Yusifovun tədqiqatında
son dövrdə ədəbiyyatın tədrisi qarşısında qoyulan bir sıra tələblər qeyd
edilir:
- Ədəbiyyat tədrisi prosesində
şagirdlərə vətənpərvərlik tərbiyəsinin aşılanması müasir dövrün əsas
problemi kimi;
- Ədəbi parçaların tədrisini
humanistləşdirmək müasir dərsin aktual bir keyfiyyəti kimi;
- Bədii materialın öyrədilməsində
yazıçı ideyasının düzgün qiymətləndirilməsi;
- Dərsin intensivləşdirilməsi.
Dərsin hər mərhələsindən maksimum dərəcədə səmərəli istifadə edilməsi;
- Tədris materiallarının
öyrədilməsində təlimin texniki vasitələrindən istifadə edilməsi;
- Tədris prosesində fəndaxili
və yaxın fənlər arasında əlaqənin ön plana çəkilməsi;
- Şagirdlərin müstəqil fəaliyyətə
alışdırılması.[11]
Y.Aslanov pedaqoji ədəbiyyata
istinadən dərsin məntiqi və psixoloji cəhətdən tam olması, şagirdlərin fəallığı,
dərsdə müxtəlif üsul və vasitələrdən istifadə, kollektiv və fərdi işin
uzlaşdırılması kimi ənənəvi tələblərlə yanaşı, dərsdə yüksək təhsil və tərbiyə
səmərəsi əldə edilməsini müasir tələblər kimi qeyd edir.[12]
Göründüyü kimi, tədqiqatçılar
arasında dərsə, o cümlədən ədəbiyyat dərslərinə verilən müasir tələblər
baxımından yekdil rəy yoxdur. Bu, təbii qarşılanmalıdır. Nəzərə almaq lazımdır
ki, müasirlik həm də müəyyən mənada şərti anlayışdır. Bu günkü məktəb keçən əsrin
səksəninci, doxsanıncı illərinin məktəbi deyildir. Hətta bir neçə il əvvəl məktəb üçün müasir
hesab edilən metodik baxış bu günün tələbləri ilə səsləşməyə bilər. Təhsil
sistemi, məktəb qloballaşan, mürəkkəbləşən dünyanın reallıqlarına, zamanın
sürətli axarına, elmin, texnikanın inkişafına, cəmiyyətin sosial tələblərinə
uyğun olaraq daim təkmilləşir, inkişaf edir, yeni keyfiyyət səviyyəsinə qalxır.
Bütün bu dəyişmələr, təkamül prosesi digər fənlər kimi ədəbiyyat tədrisində də
gedir, dərsə verilən tələblərdə öz əksini tapır.
Təəssüf ki, bu problem üzrə
aparılmış tədqiqatların nəticələri heç də həmişə məktəb təcrübəsinə ciddi təsir
etmir, bir sıra hallarda obyektiv və subyektiv səbəblərdən dərsdə qarşıya
qoyulan vəzifələrin yerinə yetirilməsi təmin olunmur. Belə vəziyyətin yaranmasının səbəbləri müxtəlifdir. Elmi-nəzəri,
praktik hazırlığı zəif olan müəllimlər fənnin özünəməxsusluğunu, şagirdlərin bilik
səviyyəsini, təlim-tərbiyə vəzifələrini, materialın xarakterini nəzərə almadan
bəsit, sxematik, qəlib dərslərə meyil göstərir, həlledici əhəmiyyət kəsb edən
yaradıcılıq axtarışlarından, metodika elminin son nailiyyətlərindən istifadədən
isə imtina edirlər. Eyni zamanda şagirdlərin təlim yükünün
normallaşdırılması kimi mühüm problem hələ də öz həllini tapmamışdır. Hələ də ədəbiyyat
dərslərində mümkün qədər çox əsərin “dabanbasma, qaçdı-qovdu” öyrədilməsi kimi
artıq özünü doğrultmayan praktikaya son qoyulmayıb.
Son zamanlar məktəb təcrübəsində
şou, tamaşa səciyyəli açıq dərs nümunələri də yaranmaqdadır. Belə “müasir” dərsə
müəllim bəzən bir ay müddətində hazırlaşır, özünü, imkanlarını toparlayır, şagirdlərlə
digər dərslərin hesabına ssenari üzrə məşqlər keçirir. Nəticədə görüntü xatirinə
keçilən dərsin səmərəsi olmur, bütün enerjisini sərf etmiş müəllim də, şagirdlər
də dərsdən sonra hələ xeyli vaxt özlərinə gələ bilmirlər.
Ədəbiyyat dərslərinə verilən
müasir tələblər müəyyənləşdirilərkən ilk növbədə bu fənnin özünəməxsus cəhətləri,
qarşıya qoyulan təlim-tərbiyə vəzifələri nəzərə alınmalıdır. Hər bir ədəbiyyat
dərsi söz sənətinin idrak, tərbiyə, inkişaf potensialının reallaşdırılması zəminində
şəxsiyyətyönümlü, nəticəyönümlü, inteqrativ səciyyə daşımalı, şagirdlərdə
müasir dünyagörüşünün, demokratik, humanist düşüncənin, milli və ümumbəşəri dəyərlərin,
həyati bacarıqların formalaşdırılmasında, mütaliə mədəniyyətinin, şifahi və
yazılı nitqin inkişafında irəliyə doğru bir addım olmalıdır.
Müasir ədəbiyyat dərsi yeni təlim texnologiyalarının məqsədyönlü tətbiq
olunduğu dərsdir. Ədəbiyyat dərslərində informasiya-kommunikasiya
vasitələrindən istifadə, fəal, interaktiv metodların tətbiqi müəllimin
yaradıcı fəaliyyətinə, şagirdlərin tədqiqatçılığa cəlb edilməsinə, əməkdaşlıq
metodikasına yol açır.
Ədəbiyyat dərsləri müəllim
və şagirdlərin dialoqu dərsləri olmalıdır. Müasir dərsdə müəllimin bu və ya digər mövzu ilə bağlı mülahizələrini,
rəyini əvvəlcədən bildirərək sinfə öz mövqeyini qəbul etdirməsi, şagirdlərin
biliyi hazır şəkildə mənimsəməsi, daha
çox bərpaedici fəaliyyət göstərməsi yolverilməz sayılır. Belə ki, dərsdə öyrədici
mühit yaradılması, ədəbi-bədii materialların müzakirəsi zamanı məktəblilərin
öz fikirlərini sərbəst bildirməsi, rəy mübadiləsi aparılması diqqət mərkəzində
saxlanılmalıdır.
İnformasiya-kommunikasiya,
bilik mənbələrinin artdığı bir dövrdə ən yaxşı dərslik belə təlim-tərbiyə
işində uğur qazanmaq üçün kifayət deyil. Ədəbiyyat dərslərinin səmərəliliyini təmin
etmək üçün dərslik, şagird üçün iş dəftəri, müəllim üçün metodik vəsaitdən
ibarət komplektlə yanaşı, məktəbli lüğətləri, ensiklopediyalar, sorğu
kitabları və s. əlavə mənbələrin olması zəruridir. Ədəbiyyat kabinetində kiçik kitabxananın yaradılması,
orada şagirdlərin təlim tapşırıqlarını yerinə yetirməsi üçün əsərlərin
saxlanılması dərsin səmərəliliyi baxımından çox əhəmiyyətlidir.
Ədəbiyyat dərslərində
inteqrativ təlim imkanlarının reallaşdırılması, eyni mövzu, problem üzrə
biliklərin inteqrasiya zəminində mənimsədilməsinə mühüm tələb kimi
yanaşılmalıdır. Bu məqsədlə mövzunun öyrənilməsi zamanı fəndaxili və fənlərarası
(tarix, coğrafiya, dil, din, hüquq, incəsənət və s.) əlaqələr sistemli şəkildə
həyata keçirilməlidir. Bu yolla şagirdlərdə yaradıcı düşüncə tərzinin formalaşdırılması,
onların qarşılaşdıqları təlimi problemləri digər fənlərdən, mənbələrdən
qazandıqları biliklərin əlaqələndirilməsi, tətbiqi zəminində həll etmələrinə
imkan yaradılır.
Müasir dərs ənənəvi dərsdən
sinifdə partaların düzülüşü ilə də fərqlənir. Bu məsələyə inkişaf etmiş ölkələrin
təhsil sistemində ciddi fikir verilir. Bizim alışdığımız sinifdə partaların ənənəvi
olaraq 3 sıra düzülməsi, şagirdlərin bir-birinin arxasında oturması dialoqa, əməkdaşlığa
imkan yaratmır. Müasir dərsin təşkili isə tələb edir ki, şagirdlər bir neçə qrupa
ayrılsın, dairəvi düzülmüş partalarda üz-üzə əyləşsin. İlk baxışda elə görünə
bilər ki, bu məsələ çox da əhəmiyyətli deyildir. Lakin partaların belə düzülüşü
müəllim və şagirdlərin əməkdaşlığının, qruplar üzrə
axtarış, tədqiqatçılıq fəaliyyətinin, diskussiyanın təşkili baxımından zəruridir.
Tədqiqatlar sübut edir ki,
təlim prosesi hər bir şagirdin qabiliyyəti nəzərə alınmaqla təşkil olunarsa,
sinifdəki uşaqların 95 faizi təlim
materialını tam mənimsəməyə qadirdir. Deməli, şagirdlərin maraq və meyli, idraki
qabiliyyətləri nəzərə alınmaqla keçilən ədəbiyyat dərsinin müasirliyindən
danışmaq daha doğru olar. Hazırda metodikada müəllimin bilik və bacarıqların dərsdə
tələb etməklə deyil, şagirdlərdə maraq oyatmaqla, motivasiya yaratmaqla, fərdi
xüsusiyyətləri nəzərə almaqla mənimsənilməsinə nail olmasına xüsusi önəm
verilir.
Müasir ədəbiyyat dərslərində
bir-birini təkrarlayan nağıletmələr, əzbərləmələr, bərpaedici səciyyəli,
lüzumsuz faktlarla yüklənmiş söhbətlər deyil, bədii mətni qavramaq, dərk etmək
mühiti yaradılmalıdır.
Müəllimin dərsə hansı
ovqatla girməsi, psixoloji hazırlığı da çox əhəmiyyətlidir. Məktəblilərlə səmimi
ünsiyyət, sənətkar, müzakirə olunan problem barədə dialoq, sinifdənxaric iş
elementlərindən, inteqrativ təlimin imkanlarından istifadə ədəbiyyat dərsində
emosional ab-hava yaratmağa kömək edir. Söz sənəti nümunələri ilə ünsiyyət
canlı olmalı, məktəblinin düşüncəsinə təsir etməli, öyrənilən əsərin məzmununa
uyğun ovqat yaratmalıdır.
Eyni
zamanda ədəbiyyat dərsində elmi dil, elmi fikir də səslənməlidir. Nə qədər çətin
olsa da, ədəbiyyat dərslərində emosionallıq və elmiliyin vəhdəti təmin edilməlidir.
Məhz bu zəmində əsərin tərbiyəvi imkanlarını təlim prosesində reallaşdırmaq,
onun şagird şəxsiyyətinə təsirini artırmaq olar.
Hər bir ədəbiyyat
dərsinin ona bütövlük, tamlıq verən metodik konsepsiyası olmalıdır. Bu və ya
digər mövzu üzrə hər dərsin və ya dərslər sisteminin əsas məqsədi olmalı, hər
bir dərs özündən əvvəlkilərlə əlaqələndirilməli, özündən sonrakı dərslər üçün
zəmin yaratmalıdır.
Ədəbiyyat
dərslərində şagirdlərin nailiyyətlərinin, bilik və bacarıqlarının çevik qiymətləndirilməsi
üçün qiymətləndirmə vərəqləri və cədvəlləri, testlər, şifahi və yazılı sorğulardan
istifadə edilməlidir. Xüsusən dərslikdəki
bölmələr (ayrı-ayrı mövzular, rubrikalar) üzrə əsərlər keçildikdən sonra,
yarımil yekunlaşdırıldıqda biliklərin testlə yoxlanılması çox səmərəlidir.
Şagirdlərin dərs prosesində cavabları, bir qayda olaraq, müzakirə olunur, qiymətləndirmə
isə dərsin sonuna, yekun mərhələsinə saxlanılır. Bu da öz növbəsində bütün dərs
ərzində məktəbliləri arxayınlaşmağa qoymur, onları daha fəal, yaradıcı işə
sövq edir.
Aparılmış
tədqiqat, elmi-metodik ədəbiyyatın təhlili, qabaqcıl iş təcrübəsinin öyrənilib
ümumiləşdirilməsi əsasında, eləcə də son illərdə Təhsil Nazirliyi tərəfindən keçirilən “İlin müəllimi” müsabiqəsindəki
meyarlar nəzərə alınmaqla müasir ədəbiyyat dərslərinə verilən tələblər aşağıdakı
kimi müəyyənləşdirilmişdir:
1.
Mövzu ilə
bağlı orijinal formanın seçilməsı, fərdi, cütlər, qruplar üzrə və kollektiv işin
uzlaşdırılması;
2.
Mövzu ilə əlaqədar
ədəbi, mənəvi-estetik problemin müəyyən edilməsi və həlli prosesinə şagirdlərin
fəal cəlbi;
3.
Dərsdə müəllim-şagird,
şagird-şagird əməkdaşlığının, həssas ünsiyyətin, emosional, işgüzar mühitin
yaradılması;
4. Ədəbiyyat fənninin səciyyəsinə,
təlim materialına uyğun fəal, interaktiv təlim metodlarından məqsədyönlü istifadə;
5.
Tədris olunan
mövzunun dərs prosesində mənimsədilməsi;
6.
Şagirdlərin ədəbi
bilik və bacarıqlarının bütünlüklə qiymətləndirilməsi üçün çevik formalardan
istifadə olunması;
7.
Ədəbiyyat dərsində
təhsil, tərbiyə və inkişaf vəzifələrinin qarşılıqlı əlaqədə həyata keçirilməsi,
mövzu ilə bağlı şagirdlərə müvafiq həyatı bacarıqların aşılanması;
8.
Şagirdlərə fərdi yanaşmanın,
onların idrak fəallığının, müstəqillik və təşəbbüskarlığının təmin edilməsi;
9. Təlim vaxtının optimal bölüşdürülməsi;
10. Əyanilikdən məqsədyönlü
istifadə olunması;
11. İnformasiya-kommunikasiya
texnologiyalarından istifadə edilməsi;
12. Fəndaxili və fənlərarası inteqrasiyanın
yaradılması.
Müasir dərs yalnız müəllimin
qısa müddətdə konkret məşğələyə hazırlığının deyil, həm də uzun illər ərzində
zərrə-zərrə topladığı metodik təcrübənin, metodika elminin nailiyyətlərindən
yaradıcılıqla bəhrələnməyin məhsulu kimi meydana çıxır. Ümumən isə istənilən
dərsin təkmilləşdirilməsi imkanları məhdud deyil, burada hər dəfə yeni metodik
ideyalar, tətbiqlər, orijinal dərs variantları üçün yaradıcılıq imkanları,
geniş meydan vardır.
Hər bir ədəbiyyat dərsi konkret sinfin şagirdlərinin bilik və bacarıqları,
təlim məqsədləri, metodik imkanlar, təlim materialının həcmi, mürəkkəblik səviyyəsi,
vaxt və s. nəzərə alınmaqla təşkil olunmalıdır.Təsadüfi deyil ki, yaradıcı
müəllimin paralel siniflərdə eyni mövzuda dediyi dərslər heç vaxt bir-birinin
təkrarı olmur, biri digərindən metodik çalarlar, tapıntılar, özünəməxsus, təkrarolunmaz
cəhətləri ilə fərqlənir. Bu mənada “dərs müəllimin yaradıcılığıdır,
pedaqoji əsəridir” fikri ilə razılaşmaq lazım gəlir.
Ədəbiyyat
1. Aslanov
Y. Ədəbiyyat tədrisi: Ənənə və müasirlik. Bakı: APU-nun nəşri, 2011.
2. Əhmədov
B.A., Rzayev A.Q. Pedaqogikadan mühazirə konspektləri. Bakı: Maarif, 1983.
3. Hacıyev
A.C. Azərbaycan ədəbiyyatının tədrisi metodikası. Bakı: Təhsil, 2003.
4. Hüseynoğlu
S. Ədəbiyyat dərslərində yeni texnologiyalar: Fəal/ interaktiv təlim. Bakı,
2009
5. İbadova
B. Müasir dərs necə olmalıdır?//Kurikulum, 2009 N 4, səh.54-56.
6. Kazımov
N.M. Məktəb pedaqogikası. Bakı: Çaşıoğlu, 2002.
7. Mehdizadə M.M. Müasir dərsə verilən tələblər. Bakı, 1970.
8. Mikayılov Ş.A. Elmi-metodik əsərlərdən seçmələr. Bakı: Araz, 2009.
9. Qarabaglı Ə.M. Azərbaycan ədəbiyyatının tədrisi metodikası. Bakı: Maarif,
1968.
10.
Orta məktəbdə ədəbiyyat tədrisi. I hissə. A.M.Babayevin
redaktəsi ilə. Bakı: Maarif, 1976.
11. Yusifov
F.A. Ədəbiyyatın tədrisi metodikası. Bakı: ADPU, 2010.
12. Махмутов
М.И. Современный урок. M.:Педагогика, 1981.
[2] Kazımov N.M. Məktəb pedaqogikası. Bakı:
Çaşıoğlu, 2002. s.204.
[3] Əhmədov B.A. Pedaqogikadan mühazirə
konspektləri. Bakı: Maarif, 1983. s.188.
с.46-52.
[6] Kazımov N.M. Məktəb pedaqogikası. Bakı:
Çaşıoğlu, 2002. s. 209-214.
[7] Əhmədov B.A., Rzayev A.K. Pedaqogikadan
mühazirə konspektləri. Bakı: Maarif, 1983. с.190.
[9] Əhmədov C.M. Ədəbiyyatın tədrisi
metodikası. Bakı: Bakı Universiteti, 1991. s. 182-186.
[10] Mikayılov Ş. A.Elmi-metodik əsərlərdən seçmələr.
Bakı: Araz, 2009, s. 36-76.
[11] Yusifov F. A.Ədəbiyyatın tədrisi
metodikası. Bakı: ADPU, 2010.
[12] Aslanov Y. Ədəbiyyat tədrisi.
Ənənə və müasirlik. Bakı: ADPU, 2011.
Комментариев нет:
Отправить комментарий