Epik əsərin (hekayənin ) məzmununun mənimsədilməsi və təhlili üzrə dərs planı nümunələri
Mövzu:
Abdulla Şaiq. “Anabacı” – 3 saat
Birinci
saat:
Əsərin məzmunu üzrə iş
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.1.1. Müxtəlif vəznli
(heca, əruz, sərbəst) şeirlərdə və süjetli əsərlərdə (poema, hekayə, povest,
roman, dram) tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən, sorğu kitablarından
istifadə etməklə aydınlaşdırır.
|
·
Hekayədə tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən,
sorğu kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırır.
|
1.1.3. Süjetli bədii nümunələri (poema, hekayə,
povest, roman, dram) hissələrə ayırır, plan
tərtib edir, məzmununu müxtəlif formalarda nağıl edir.
|
·
Hekayəni hissələrə ayırır, seçdiyi hissənin məzmununu
hazırladığı plan əsasında yaradıcı nağıl edir.
|
1.1.5. Müxtəlif vəznli (heca, əruz, sərbəst)
şeirlərdə, süjetli ədəbi nümunələrdə bədii təsvir və ifadə vasitələrini
(metonimiya, inversiya, simvol) müəyyənləşdirir.
|
·
Hekayədə bədii təsvir və ifadə vasitələrini müəyyənləşdirir.
|
2.2.1. Müzakirələrdə mövzuya, problemə tənqidi
münasibətini əsaslandırır, fərqli fikirlərə dözümlülük nümayiş etdirir.
|
·
Hekayə
ilə bağlı müzakirələrdə fərqli fikirlərə dözümlülük nümayiş etdirir.
|
Dərsin
tipi: induktiv, bədii əsərin öyrənilməsi.
İş
forması: fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik
qruplarda iş, bütün siniflə birgə iş.
Metod və priyomlar: müsahibə,
müzakirə, problemin həlli, təqdimat.
Təchizat: dərslik, iş
vərəqləri, lüğətlər, əsərin məzmunu üzrə şəkillər.
Dərsin gedişi
Ev tapşırığının yerinə yetirilməsi səviyyəsi təqdimatların dinlənilməsi
və müzakirəsi ilə müəyyənləşdirilə bilər. Müəllimin müvafiq qiymətləndirmə
meyarlarına müraciət etməsi məqsədəuyğundur.
Müəllim üçün məlumat.
Motivasiya
yaradılmamışdan əvvəl şagirdlərin “şərəf” və “ləyaqət” anlayışları barədəki məlumatlarının
aşkara çıxarılması məqsədi ilə onlara müraciət edilir: – Siz “ləyaqət”, “şərəf”
sözlərini eşitmisiniz. Bədii əsərlərdə bu sözlərə az rast gəlməmisiniz,
baxdığınız filmlərdə də bu sözləri az eşitməmisiniz. “Ləyaqətli insan”,
“filankəs ləyaqətli adamdır”, “filankəs şərəfli ömür yaşamışdır” ifadələri sizə
nə deyir? İnsanın öz ləyaqətini uca tutması, şərəfli olması nə deməkdir?
Şagirdlərin “Ləyaqət
əsil-nəsəblə deyil, ağıl və ədəblədir” atalar sözü barədə mülahizələrini dinləmək
də faydalıdır. S.Rüstəmin 5-ci sinif “Ədəbiyyat” dərsliyindən (Bakınəşr, 2012)
öyrənilmiş “Duz-çörək” şeirindən aşağıdakı bəndin xatırladılması və yığcam
fikir mübadiləsi də yeni mövzunun qavranılması üçün zəmin yaradır:
İnsanın şərəfi, bəzəyi,
məncə,
Deyildir nə ipək,
nə tirmə, oğlum!
Yaxşıdan yaxşı ol
ellər içində,
Dostuna bir ziyan
yetirmə, oğlum!
Yığcam müsahibə aparılmaqla suallara, bədii
nümunələrə aydınlıq gətirilir. Şagirdlərin öz həyati təcrübələrinə, incəsənət əsərlərinə
müraciət etmələrinə, fikirlərini nümunələrlə əsaslandırmalarına imkan
yaradılır.
Motivasiya,
problemin qoyuluşu. Rəmzi materiallardan, yaxud suallardan
istifadə etməklə motivasiya yaratmaq olar. Dərslikdəki “Yada salın” başlıqlı
suallar əsasında yığcam müsahibə təşkil etməklə motivasiyanın yaradılması daha
az vaxt aparır.
Yada salın:
– Şərəf və ləyaqətini uca tutan hansı ədəbi qəhrəmanlarla
tanışsınız?
– Onların hansı davranış və əməlləri sizin üçün daha
dəyərlidir?
Müsahibə tədqiqat sualının formalaşdırılması ilə
yekunlaşdırılır.
Motivasiyanın
bir variantı da internetdən istifadə ilə şagirdlərin ədib haqqında (https://az.wikipedia.org/wiki/Abdulla_Şaiq)
materialla tanış edilməsi ola bilər. Eyni zamanda görkəmli ziyalıların A.Şaiq
haqqında fikirlərindən istifadə məktəblilərin ədibin yaradıcılığına marağını
artırır:
–
Abdulla Şaiq həqiqəti hər şeydən uca tutan, daima həqiqət axtaran, tərəqqi və
yüksəliş yolunda fədakarcasına çalışan yazıçı olmuşdur. (M.İbrahimov)
– Abdulla
Şaiqin nəcib həyatı bir çıraq kimi həmişə xalq üçün yanmışdır. Bu çırağın
işığında uşaqların da, böyüklərin də qəlbində yalnız xeyirxah duyğular,
xeyirxah arzular baş qaldırmışdır. (İ. Əfəndiyev)
–
Xalqını nəcib bir oğul qəlbi ilə sevən sənətkar öz xalqının ürəyində əbədi
yaşayacaqdır. (S. Rüstəm)
– Abdulla
Şaiq mənəviyyatı pak, daxili təmiz, rəftarı gözəl bir insan kimi xalqımızın qəlbində
yaşayır, yaşayacaq da! (Əfrasiyab Bədəlbəyli)
Tədqiqat sualı: Şərəfli və ləyaqətli olmaq
insanın həyatdakı mövqeyində hansı rolu oynaya bilər?
Şagirdlərin fərziyyələri dinlənilir, təkrara yol
verilmədən qeydlər edilir.
Tədqiqatın
aparılması. Bu, ilk növbədə, oxunun təşkilini tələb edir. Hekayənin
oxusu fərqli şəkillərdə aparıla bilər. Bu, sinfin səviyyəsindən, oxu metodları
ilə şagirdlərin tanışlıq dərəcəsindən, müəllimin məqsədindən asılıdır. Əsərin
oxusunun metodik baxımdan düzgün təşkilinə xüsusi diqqət yetirilməlidir. Məsələn,
vaxta qənaət baxımından fərdi səssiz oxunu seçən müəllimin dərslikdəki sual və
tapşırıqlar üzrə ardıcıl iş aparması məqsədəuyğundur.
1.
Əsərin oxusundan (bunu fərqli şəkildə yerinə yetirə bilərsiniz) sonra
parta yoldaşınızla birlikdə mətnin kənarındakı suallara cavab hazırlayın.
2. Mətnin
üçüncü parçasına aid suallar tərtib edin.
3. Kiçik
qruplarda birləşib, tərtib etdikləriniz də daxil olmaqla, bütün sualların
cavabı ilə bağlı fikir mübadiləsi aparın.
4. Çıxardığınız
nəticələri təqdimatlar əsasında müzakirə edin.
5. Əsərdən
seçdiyiniz hissəyə ad verin, məzmununu hazırladığınız plan əsasında yaradıcı
danışın.
Oxu başa çatdıqdan sonra şagirdlər tövsiyələrə
uyğun olaraq, cütlük şəklində işləməklə mətnkənarı suallara cavab
hazırlayırlar. Sonra həmin cütlüklər üçüncü parçanın məzmununa aid suallar tərtib
edirlər. Cavabları məzmunca eyni, yaxud oxşar olan şagirdlər kiçik qruplarda
birləşib, tərtib etdikləri də daxil olmaqla, bütün suallarla bağlı fikir
mübadiləsi aparırlar. Yalnız bundan sonra qrup sözçülərinin təqdimatları əsasında
fikir mübadiləsi və müzakirə aparılır.
Əsərin məzmunu ilə bağlı qazanılmış məlumatın dərinləşdirilməsi
və sistemə salınmasında bu mərhələnin əhəmiyyəti böyükdür. Müzakirə zamanı
aşağıdakı suallardan istifadə etməklə əsərin ilkin qavranılmasını dərinləşdirmək
olar:
1. Anabacı kim idi və məşğələdən evinə qayıdan qəhrəmana
müraciət etməkdə məqsədi nə idi?
2. Anabacının əlindəki kağızda nə yazılmışdı?
3. Anabacı ilə söhbətin məzmunu nədən ibarət idi?
4. Anabacı xəstəyə yardım üçün verilən pulu alanda
nə dedi?
5. Gətirdiyi coraba görə pul təklifini Anabacı nə
üçün rədd etdi?
6. Anabacının hərəkətləri, davranışı əsərin qəhrəmanında
hansı düşüncələr, suallar doğurdu?
Dərslikdəki növbəti tapşırıq (Əsərdən seçdiyiniz
hissəyə ad verin, məzmununu hazırladığınız plan əsasında yaradıcı danışın) məzmunun
mənimsənilməsi üzrə işin davamı kimi özünü göstərir. Bu prosesdə fəal dinləməyə
və müzakirəyə nail olunmalıdır.
Nəticənin
çıxarılması, ümumiləşdirmənin aparılması mərhələsində müəllimin
istiqamətləndirici suallardan istifadə etməsi faydalıdır. Diqqət Anabacı
obrazına cəlb edilməklə şagirdlərdə belə qənaət möhkəmlənir ki, şərəf hissini
unutmayan, ləyaqətlə ömür sürən insanlar başqalarından hörmət görür və nüfuz sahibi
olurlar. Onlar həm ailədə, həm də cəmiyyətdə ədalətli, doğruçu, sözübütöv
insanlar kimi tanınır və sevilirlər.
Çıxarılmış nəticənin fərziyyələrlə və tədqiqat
sualı ilə müqayisə edilməsinə diqqət yetirilir.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirməni müəyyənləşdirilmiş meyarlar əsasında aparmaq məqsədəuyğundur.
Qiymətləndirmə
meyarları:
Aydınlaşdırma
Hissələrəayırma
Plantərtibetmə
Nağıletmə
Müəyyənləşdirmə
Əsaslandırma
Nümayişetdirmə
I
səviyyə
|
II
səviyyə
|
III
səviyyə
|
IV
səviyyə
|
Tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən,
sorğu kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırmaqda çətinlik çəkir.
|
Tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən,
sorğu kitablarından suallar verməklə və kömək əsasında aydınlaşdırır.
|
Tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən,
sorğu kitablarından əsasən aydınlaşdırır.
|
Tanış olman sözlərin mənasını lüğətlərdən, sorğu
kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırır.
|
Hekayəni hissələrə ayırır, seçdiyi hissənin planını tərtib
etməkdə, məzmununu yaradıcı nağıl etməkdə çətinlik çəkir.
|
Hekayəni hissələrə ayırır, seçdiyi hissənin planını
suallar verməklə və kömək əsasında tərtib edir, məzmununu qismən yaradıcı nağıl edir.
|
Hekayəni hissələrə ayırır, seçdiyi hissənin planını tərtib
edir, məzmununu əsasən yaradıcı nağıl edir.
|
Hekayəni hissələrə ayırır, seçdiyi hissənin planını tərtib
edir, məzmununu yaradıcı nağıl edir.
|
Hekayədə bədii təsvir və ifadə vasitələrini
müəyyənləşdirməkdə çətinlik çəkir.
|
Hekayədə bədii təsvir və ifadə vasitələrini
suallar verməklə və kömək əsasında müəyyənləşdirir.
|
Hekayədə bədii təsvir və ifadə vasitələrini əsasən
müəyyənləşdirir.
|
Hekayədə bədii təsvir və ifadə vasitələrini müəyyənləşdirir.
|
Müzakirələrdə fərqli fikirlərə
dözümlülük nümayiş etdirməkdə
çətinlik çəkir.
|
Müzakirələrdə fərqli fikirlərə
qismən dözümlülük nümayiş etdirir.
|
Müzakirələrdə fərqli fikirlərə
əsasən dözümlülük nümayiş etdirir.
|
Müzakirələrdə fərqli fikirlərə
dözümlülük nümayiş etdirir.
|
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetiriləcəyini şagirdlərə
xatırladır.
Mövzu:
Abdulla Şaiq. “Anabacı” – 3 saat
İkinci
saat:
Təhlil üzrə iş
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.2.2. Digər obrazların və
müəllifin mühakimələrinə əsaslanmaqla ədəbi qəhrəmanları səciyyələndirir.
|
·
Müəllifin mühakimələrindən çıxış etməklə hekayənin
qəhrəmanlarını səciyyələndirir.
|
1.2.3. Bədii nümunələrdə təsvir və ifadə vasitələrinin
(metonimiya, inversiya, simvol) rolunu aydınlaşdırır.
|
·
Hekayənin təsir gücünün artmasında bədii təsvir və
ifadə vasitələrinin rolunu aydınlaşdırır.
|
1.2.4. Bədii nümunələrin mövzusunu, ideya-bədii
xüsusiyyətlərini və konfliktini şərh edir, əsaslandırılmış münasibət
bildirir.
|
·
Hekayənin mövzusunu, ideya-bədii xüsusiyyətlərini
şərh edir, onlara əsaslandırılmış münasibət bildirir.
|
2.1.1. Bədii nümunələrlə
bağlı təqdimat və çıxışlarında müxtəlif mənbələrdən topladığı materiallara
əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh edir.
|
·
Hekayə ilə bağlı təqdimat və çıxışlarında müxtəlif
mənbələrdən topladığı materiallara əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini
şərh edir.
|
Dərsin tipi:
induktiv, bədii əsərin öyrənilməsi.
İş forması:
fərdi iş, kiçik qruplarda iş, bütün siniflə birgə iş.
Metod və priyomlar: müsahibə, problemin həlli, müzakirə, təqdimat.
Təchizat: dərslik, iş vərəqləri, əsərin məzmunu üzrə şəkillər.
Dərsin gedişi
Ev tapşırığının yerinə yetirilməsi səviyyəsi təqdimatların
dinlənilməsi və müzakirəsi yolu ilə müəyyənləşdirilə bilər. Müəllimin
müvafiq qiymətləndirmə meyarlarına müraciət etməsi məqsədəuyğundur.
Motivasiya, problemin
qoyuluşu. Motivasiyanın yaradılmasına fərqli yollarla nail olmaq mümkündür.
Rəmzi (simvolik) material qismində şərəf, ləyaqət, mənlik hissinin uca
tutulmasının insan üçün vacib olduğunu əks etdirən deyimlərin, atalar sözlərinin,
bədii əsərlərdən sitatların və s. xatırladılması, fikir mübadiləsi aparılması
yerinə düşər. Bir variant da ilk dərsdən şagirdlərin diqqətinə çatdırılan
“Düşünün” başlıqlı sual (Şərəf və ləyaqətini qorumaq üçün insanda hansı keyfiyyətlər
olmalıdır?) əsasında yığcam müsahibə aparmaq və onu tədqiqat sualının formalaşdırılması
ilə yekunlaşdırmaq ola bilər.
Motivasiyanın yaradılmasının bir variantı da
internetdən istifadə ilə şagirdlərin ədibin 130 illiyi ilə əlaqədar F.Köçərli
adına Respublika Uşaq Kitabxanasının hazırladığı ədəbi-bədii kompozisiyadan (http://www.clb.az/files/mv/AShaiq.pdf)
müəllimin məqsədəmüvafiq saydığı bir parça ilə tanışlığı ola bilər.
Tədqiqat sualı: Ehtiyac
içində məhrumiyyətlərlə dolu ömür yaşayan hekayə qəhrəmanının öz mənliyini, şərəf
və ləyaqətini uca tutmasına səbəb, sizcə, nədir?
Fərqli fikirlər
– fərziyyələr dinlənilir və qeyd edilir.
Tədqiqatın
aparılması. Hansı metod və iş formalarının seçilməsindən asılı
olmayaraq, dərslikdəki “Əsərin təhlilinə hazırlaşın” mətninə müraciət edilməsi
məqsədəuyğundur.
1.
Mətni oxuyun.
Tapşırıqları yerinə yetirərkən ondakı fikirlərdən faydalanın.
Müəllifin oğlu,
tanınmış ədəbiyyatşünas alim Kamal Talıbzadə yazır:
“Bizim evə gəlib-gedən,
nənəm Mehri xanımla dostluq edən Nənəxanım adlı qoca bir arvad vardı, qara,
köhnə çarşaba bürünüb gəzərdi... Onunla atam təsadüfən küçədə rastlaşmış, bir
xahişini yerinə yetirmək üçün kimsəsiz qocanı evə gətirmiş və uçurum qarşısında
duran bir ailəni fəlakətdən xilas etmişdi. Bu təsadüf atamın 1923-cü ildə qələmə
aldığı “Anabacı” hekayəsinin yazılmasına səbəb olmuşdu. Qoca qadına edilmiş
yaxşılıq müqabilində hədiyyə olaraq toxuduğu yun corabı təqdim edəndə atamın zəhmət
haqqı vermək istəməsini o elə qəzəblə qarşılamış, ruhundakı etiraz o qədər
güclü və əzəmətli olmuşdu ki, yazıçını qələmə müraciət etməyə, insan ləyaqəti
haqqında əsər yazmağa ruhlandırmışdı...”
Yazıçı həyatda
tanıdığı, müşahidə etdiyi Nənəxanımın və onun kimi onlarla insanın fərdi cizgilərini
diqqətlə öyrənmiş, ümumiləşdirmə aparmış, parlaq, yaddaqalan ədəbi qəhrəmanını
– Anabacı obrazını yaratmağa nail olmuşdur. Əsərin üzərində müşahidələrinizi
davam etdirin, bu obrazı yaradarkən müəllifin hansı bədii vasitələrdən və necə
istifadə etdiyini aydınlaşdırmağa çalışın.
Mətnlə tanışlıqdan sonra şagirdlərin diqqəti
“Araşdırın. Fikirləşin. Cavab verin” tapşırığına yönəldilir. “Araşdırın.
Fikirləşin. Cavab verin” tapşırığına daxil edilmiş bütün suallar tədqiqat
sualının aydınlaşdırılmasına dəyərli töhfə verir. Başqa sözlə, əsərin mövzusunun
müəyyənləşdirilməsi, onda qaldırılmış problemin aydınlaşdırılması, yazıçı
mühakimələrinə diqqət yetirməklə baş qəhrəmanın səciyyələndirilməsi və s. tədqiqat
sualına əsaslı cavab verilməsini təmin edir.
1. Hekayənin mövzusunu və
onda qaldırılmış başlıca problemi müəyyənləşdirin. Gəldiyiniz nəticəyə əsasən cədvəldə
qeydlər edin.
Əsərin
mövzusu
|
Əsərdə diqqətə çatdırılan başlıca problem
|
Problemin həllini yazıçı nədə görür?
|
Problemin həlli barədə siz nə düşünürsünüz?
|
2. Anabacı obrazını səciyyələndirin.
Cədvəldən istifadə edin.
Anabacı obrazı
|
||
Onun xarakterindəki başlıca cəhətlər
|
Müəllifin bu obraz haqqında mühakimələri
|
Sizin ona münasibətiniz
|
3. Hekayənin müəllifi haqqında sizdə hansı təsəvvür yarandı?
Fikrinizi nümunələrlə əsaslandırın.
4. Əsərin bədii təsir gücü hansı vasitələrlə artırılmışdır? Cədvəldən
istifadə edin.
Əsərin
bədii təsir gücünü artıran vasitələr
|
||
Bədii təsvir və
ifadə vasitələri (nümunələrlə əsaslandırmalı)
|
Obrazlı söz, ifadə
və cümlələr (nümunələrlə əsaslandırmalı)
|
Təsvirlər (nümunələrlə
əsaslandırmalı)
|
5. Əsərdəki
başlıca fikir – ideya, sizcə, nədir? Cədvəldən istifadə edin.
Əsərin əsas ideyası
|
Nə üçün belə düşünürsünüz?
|
Kiçik qruplarda işin təşkilinə üstünlük verən müəllim
dərslikdəki tapşırığa yaradıcı yanaşa bilər. Sualların dəyişdirilməsi, onlara əlavələr
edilməsi, yeni cədvəl formalarının təklif edilməsi və s. müəllimin istəyindən
asılı olaraq, həyata keçirilə bilər. Hər qrupa iş vərəqində bir sual təklif edilsə
də, bütün qrupların əlavə mənbələrlə təmin edilməsi məqsədəuyğundur. Məsələn,
K.Talıbzadənin tərtib etdiyi “Şaiqanə yad et” (Bakı, 1981) kitabındakı “Həmişə
yadımda olan insan” mətni hekayə ilə bağlı aparılan tədqiqat üçün maraqlı mənbədir.
Eləcə də T.Əhmədovun “Abdulla Şaiq” (Bakı, 2009), “Əgər Şaiq olmasaydı” (Bakı,
2012) kitablarından seçilmiş bölmələrlə tanışlıq şagirdlərin daha səmərəli tədqiqat
aparmalarına imkan yaradar.
Tədqiqat zamanı şagirdlərə hekayənin müəllifi və
Anabacı obrazları ilə bağlı cavablarında əsərdən aşağıdakı iki nümunəyə də
münasibət bildirmələri tövsiyə edilir:
1.
Bir
аz sоnrа bu qоcа və düşkün qаdınа əl tutmаq məqsədi ilə bir qədər pul vеrmək
istərkən dik-dik üzümə bахdı. Sərt bir səslə:
– Bu nədir? Mən bunu sənə sаtmаq üçün gətirməmişəm.
Оnun üçün bаzаr vаr. Bunu sənə bəхşiş gətirmişəm, – dеyə əllərini çаrşаbının
аltındа bir-birinə sıхаrаq sахlаdı. О bu sözləri dеyərkən gözlərindəki
ildırımlar tа qəlbimin içində pаrtlаyаn kimi оldu, yохsul, miskin bildiyim bu
qаrının bu qədər qəhər və hiddəti qаrşısındа biiхtiyаr titrədim.
Hər zаmаn hüzn, iztirаblа məni yаrаlаyаn bu miskin qаdın bu dəfə məğrurluğu
ilə məni qоrхutdu. Bir dаhа üzünə bахdım. Bu dəfə üzünə qəhər və hiddət
qığılcımlarının yerinə vəzifələrini bitirmiş оlаnlаrа məxsus qürur rəngi
çökmüşdü. Gözlərinin bахışı, ziyası qəlbinin rаhаt-rаhаt döyündüyünü göstərirdi.
Hеç bir zаmаn görmədiyim bu rəng, bu işıq nədən dоğmuşdu?
2. Köhnə nəslin sоn qəhrəmаnı оlаn bu qаdın hələ qаrşımdа оturmuş, mənə
mеydаn охuyur, həm də аtа-bаbаdаnqаlmа kеçmiş əхlаq və səciyyələrini bütün hаl
və hərəkətləri ilə mənə аnlаdırdı. Аrtıq yаrım əsr əvvəlin cаnlı tаriхi оlаn bu
qаdın, nəzərimdə dаhа böyümüş, dаhа cаnlаnmış, sanki mənə: “Yохsul оlsаm dа, qəlbim
geniş, ruhum ucаdır” dеmək istəyirdi. Çох gözəl, bunu mən də еtirаf еdirəm.
Lаkin, еy yüksək qаdın, söylə, altmış illik səfil bir həyаtın sənə yükləmiş
оlduğu аğır yüklər bеlini bükmüş, gözlərinin nurunu аlmış, dizlərini taqətsiz
etmiş olduğu hаldа, necə olmuş ki, qəlbinə, ruhuna tохunmаmışdır? Sən mənə bunu
аnlаt!
Cədvəllərlə işləməyə şagirdlər xüsusi maraq göstərirlər.
Müəllim buna laqeyd qalmamalı, cədvəllərdəki tələblərə əhatəli cavab
yazılmasına diqqət yetirməlidir. Cədvəllərin formasına, qeyd edildiyi kimi, müəllim
yaradıcı yanaşa bilər. O, lazım gələrsə, cədvəllərə əlavələr etməkdə, yaxud
onlarda sadələşdirmə aparmaqda sərbəstdir.
Məlumat mübadiləsi
mərhələsində kiçik qrupların təqdimatlarının fəal dinlənilməsi təmin
olunur. Qrup sözçülərinin məlumatları necə, hansı səriştə ilə çatdırdıqlarına
müəllim diqqət yetirir, təkrarların, əhəmiyyətsiz faktların xatırladılmasına
yol verilmir. Bunun ehtiyatla və yerində həyata keçirilməsi şagird təqdimatlarının
daha məzmunlu olmasında, həmin mərhələnin səmərəliliyində az rol oynamır. Bütün
bunlara baxmayaraq, cavablarda pərakəndəlik, əsaslandırılmamış mülahizələr,
birtərəfli yanaşma müşahidə edilir. Bunlar məlumatın müzakirəsi və təşkili mərhələsində aradan qaldırılır.
Müzakirənin diskussiya xarakterli olmasına, hər bir şagirdin öz fikrini sərbəst
ifadə etməsinə imkan yaradılır. Başlıcası isə, hər qrupun cavabına digər
qrupların yaradıcı yanaşmaları təmin edilməlidir. Başqa sözlə, hər bir
qrupun şagirdləri digər qrupların əldə etdikləri nəticələrə təkcə təqdimatlar əsasında
deyil, hekayə ilə bağlı qazandıqları bütün bilik və bacarıqlar zəminində ciddi
münasibət bildirməli, tutarlı əlavələr etməli, onlarda zəruri düzəlişlər aparmalıdır.
Məsələn, tapşırığın 2-ci sualı (Hekayənin mövzusunu və onda qaldırılmış başlıca
problemi müəyyənləşdirin. Gəldiyiniz nəticəyə əsasən cədvəldə qeydlər edin) üzərində işləyən qrupun təqdimatına digər qruplar münasibət
bildirərkən cədvəldə əksini tapmış bütün tələblərlə (əsərin mövzusu; əsərdə
diqqətə çatdırılan başlıca problem; problemin həllini yazıçı nədə görür; problemin
həlli barədə şagirdlərin özləri nə düşünür) bağlı öz mövqelərini ortaya
qoymalıdırlar.
Deyilənlərin ümumi ideya halına salınması, ümumiləşdirmənin
aparılması növbəti mərhələdə həyata keçirilir.
Nəticənin
çıxarılması, ümumiləşdirmənin aparılması. Bu mərhələnin
səmərəli keçməsi müəllimin əvvəlcədən hazırladığı istiqamətləndirici
suallardan xeyli dərəcədə asılıdır. Bu, şagirdlərin müstəqilliyini və fəallığını
əlindən almır, əksinə, onlara mənimsədiklərinə əsaslanmaqla fikirlərini ümumiləşdirmə
əsasında ifadə etməyə imkan verir. Şagirdlərdə belə bir qənaət möhkəmlənir ki,
“altmış illik səfil bir həyat” bu zərif qadının belini “ağır yüklərlə” büksə də,
“gözlərinin nurunu” alsa da, “dizlərini taqətsiz etsə” də “qəlbinə, ruhuna
toxuna” bilməmişdir. “Ata-babadanqalma keçmiş əxlaq və səciyyə” “köhnə nəslin qəhrəmanı
olan” bu qadında mənlik, şərəf və ləyaqət hissini qoruyub saxlamışdır.
Çıxarılmış nəticələr şagirdlərin irəli sürmüş
olduqları fərziyyələrlə, tədqiqat sualı ilə müqayisə edilir.
Qiymətləndirmə. Formativ qiymətləndirməni
müəyyənləşdirilmiş meyarlar əsasında aparmaq məqsədəuyğundur.
Qiymətləndirmə
meyarları:
Səciyyələndirmə
Aydınlaşdırma
Şərhetmə
Münasibətbildirmə
I səviyyə
|
II səviyyə
|
III səviyyə
|
IV səviyyə
|
Ədəbi qəhrəmanları müəllifin mühakimələrindən
çıxış etməklə səciyyələndirməkdə çətinlik çəkir.
|
Ədəbi qəhrəmanları müəllifin mühakimələrindən
çıxış etməklə qismən səciyyələndirir.
|
Ədəbi qəhrəmanları müəllifin mühakimələrindən
çıxış etməklə əsasən səciyyələndirir.
|
Ədəbi qəhrəmanları müəllifin mühakimələrindən
çıxış etməklə səciyyələndirir.
|
Hekayədə bədii təsvir və ifadə vasitələrinin rolunu aydınlaşdırmaqda çətinlik çəkir.
|
Hekayədə bədii təsvir və ifadə vasitələrinin
rolunu suallar verməklə, müəllimin köməyi ilə aydınlaşdırır.
|
Hekayədə bədii təsvir və ifadə vasitələrinin rolunu əsasən aydınlaşdırır.
|
Hekayədə bədii təsvir və ifadə vasitələrinin
rolunu
aydınlaşdırır.
|
Hekayənin mövzusunu, ideya-bədii xüsusiyyətlərini
şərh etməkdə, əsaslandırılmış münasibət bildirməkdə
çətinlik çəkir.
|
Hekayənin mövzusunu, ideya-bədii xüsusiyyətlərini
şərh edir, suallar və müəllimin köməyi ilə əsaslandırılmış
münasibət bildirir.
|
Hekayənin mövzusunu, ideya-bədii xüsusiyyətlərini
şərh edir, münasibətini əksər hallarda əsaslandırır.
|
Hekayənin mövzusunu, ideya-bədii xüsusiyyətlərini
şərh edir, onlara əsaslandırılmış münasibət bildirir.
|
Hekayə
ilə bağlı təqdimat və çıxışlarında müxtəlif mənbələrdən topladığı materiallara
əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh etməkdə çətinlik çəkir.
|
Hekayə
ilə bağlı təqdimat və çıxışlarında müxtəlif mənbələrdən topladığı materiallara
qismən əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini müəllimin köməyi ilə şərh
edir.
|
Hekayə
ilə bağlı təqdimat və çıxışlarında müxtəlif mənbələrdən topladığı
materiallara əksər hallarda əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh edir.
|
Hekayə
ilə bağlı təqdimat və çıxışlarında müxtəlif mənbələrdən topladığı
materiallara əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh edir.
|
Müəllim dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın
evdə yerinə yetiriləcəyini şagirdlərə xatırladır.
Комментариев нет:
Отправить комментарий