Proqramlar, Dərs vəsaitləri, Məqalələr, Tövsiyələr, Soruşun cavab verək
IX sinifdə ədəbiyyat dərslərinin illik
planlaşdırılması nümunəsi
BAŞLIQLAR
Fənn kurikulumu tələblərinin “Ədəbiyyat” dərslik
komplektində reallaşdırılması mexanizmlərinin şərhi................................................................. 4
IX sinif ədəbiyyat fənn kurikulumunun
xüsusiyyətləri.................................................................... 12
Fənn üzrə məzmun standartlarının
reallaşdırılması cədvəli .............................................................. 15
IX sinifdə ədəbiyyat dərslərinin illik
planlaşdırılması nümunəsi...................................................... 18
Fəndaxili
inteqrasiya........................................................................................................................ 32
Fənlərarası
inteqrasiya..................................................................................................................... 33
Ədəbiyyat
dərslərində yeni təlim texnologiyalarından istifadə......................................................... 35
Diferensial təlim
imkanları .............................................................................................................. 40
Ədəbiyyat
fənni üzrə yeni məktəbdaxili qiymətləndirmə 41
MÖVZULAR ÜZRƏ TƏLİM MATERİALLARI İLƏ İŞ
TEXNOLOGİYASININ ŞƏRHİ
Həyat həqiqətləri və ədəbiyyatımız................................................................................................... 43
Ən
yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı
(I
mərhələ. Xalq Cümhuriyyətinin yaranmasından 50-ci illərə qədər)
1. Milli-mədəni dirçəliş və Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti
dövründə ədəbiyyat (1918-1920)
Əhməd Cavad. Azərbaycan
bayrağına................................................................................. 46
C. Cabbarlı Ana................................................................................................................... 53
2. Siyasi-ictimai ziddiyyətlər və münaqişələr
dövründə ədəbiyyat (1920-1940)
Yusif Vəzir Çəmənzəminli.
Zeybək qızı..................................................................................
Almas İldırım “Dağlar”............................................................................................................
Mikayıl Müşfiq. Həyat
sevgisi................................................................................................
Abdulla Şaiq. Anabacı.............................................................................................................
Sinifdənxaric oxu dərsi
Kiçik summativ qiymətləndirmə vasitələri
3. İkinci dünya müharibəsi dövründə ədəbiyyat
(1941-1945)
Müqayisə xarakterli yazıya
hazırlıq .........................................................................................
Müqayisə xarakterli
yazıların icrası..........................................................................................
Səməd Vurğun. Ananın öyüdü................................................................................................
Süleyman Rüstəm. Təbrizim................................................................................................ 72
Mir Cəlal. Vətən yaraları...................................................................................................... 79
Sinifdənxaric oxu dərsi........................................................................................................ 92
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri ...................................................................................... 94.
Ən
yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı
(II
mərhələ. XX əsrin ikinci yarısından bu günə qədər)
4. Müharibədən
sonrakı dövrdə ədəbiyyat (1946-1960).................................................... 96
Dünya ədəbiyyatından seçmə
Ernest Heminquey. Qoca və dəniz...........................................................................................
Məhəmmədhüseyn Şəhriyar.
Heydərbabaya salam.............................................................. 96
Mirzə İbrahimov. Gələcək gün
......................................................................................... 104
Sinifdənxaric oxu dərsi
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri ..................................................................................... 116
5. Milli özünəqayıdış dövründə ədəbiyyat ( 1961-
1991)................................................... 118
R.Rza. Çinar ömrü ............................................................................................................ 118
İsmayıl Şıxlı. Namərd gülləsi................................................................
İsa Hüseynov.Zəhər...............................................................................
Məmməd Araz Əsgər məktubu
Kiçik summativ qiymətləndirmə vasitələri .................................................................................... 142
Ə.Kərim. Qaytar ana borcunu..................................................................................................
Anar. Keçən ilin son gecəsi......................................................................................................
Elçin. Talvar.............................................................................................................................
Sinifdənxaric oxu dərsi...................................................................................................... 185
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri
6. Müstəqillik illərində ədəbiyyat (1992-ci ildən
bu günədək)
Bəxtiyar Vahabzadə. İstiqlal
............................................................................................. 144
Q.İlkin. İntiqam................................................................................................................. 158
Xəlil Rza Ulutürk.Qaytar mənim
qüdrətimi, Azərbaycan! ................................................ 163
Sinifdənxaric oxu dərsi...................................................................................................... 185
Kiçik
summativ qiymətləndirmə vasitələri ..................................................................................... 187
I
yarımil üzrə layihələr ............................................................................................................... 189
II
yarımil üzrə layihələr............................................................................................................... 189
Mənbələr
...................................................................................................................................... 208
FƏNN KURİKULUMU TƏLƏBLƏRİNİN
“ƏDƏBİYYAT” DƏRSLİK KOMPLEKTİNDƏ
REALLAŞDIRILMASI MEXANİZMLƏRİNİN
ŞƏRHİ
Ümumtəhsil məktəblərinin IX
sinifləri üçün ədəbiyyat fənni üzrə dərslik komplekti “Ümumi təhsil pilləsinin
dövlət standartları və proqramları (kurikulumları)” əsasında hazırlanmışdır.
Dərslik komplektinin
elmi-metodik konsepsiyasının əsasında “Azərbaycan Respublikasında təhsilin
inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası”nda qarşıya qoyulan hədəflər, şagirdlərin ədəbi
təhsilinin məzmununda nəzəri biliklərlə yanaşı, praktik bilik və bacarıqların,
səriştənin vacibliyi, qazanılmış bilik və bacarıqların konkret fəaliyyətin nəticəsinə
çevrilməsi durur.
Azərbaycan
Respublikasının ümumtəhsil məktəbləri üçün ədəbiyyat fənn kurikulumundakı (bax: http://www.kurikulum.az/images/kurikulumTam/edebiyyat.pdf)
ümumi orta təhsilin tamamlandığı VIII - IX siniflərdə ədəbiyyatın
qədim dövrlərdən bu günə qədər keçdiyi inkişaf yolunun izlənilməsi tələbi dərslikdə
əsas götürülmüşdür. Əvvəlki sinifdə ədəbiyyatımızın
tarixi-ədəbi zəmində öyrənilməsi üzrə metodik sistemin davamı kimi IX sinifdə
XX əsrin əvvəllərindən (1918-ci ildən) bu günədək ədəbiyyatımızın tarixi
ardıcıllıq nəzərə alınmaqla öyrədilməsi əsas götürülmüşdür. -əvvəlki cümlədə təkrarlanır.
DƏRSLİK
Ədəbiyyatımızın inkişaf mərhələləri müəyyənləşdirilərkən BDU-nun
Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı kafedrası tərəfindən hazırlanmış “Müasir Azərbaycan
ədəbiyyatı” dərsliyindəki Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə, onun dövrləşdirilməsinə
və ədəbi prosesə yeni yanaşma, elmi-metodoloji prinsip və tələblər əsas
götürülmüşdür. (Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı. I-II cild. Bakı: Bakı
Universiteti, 2007.) Eləcə də hazırda ümumtəhsil məktəblərində istifadə olunan
XI sinif üçün ədəbiyyat” dərsliyində ən yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatının mərhələləri
nəzərə alınmışdır. (N.Cəfərov, İ. Həbibbəyli, N.Əliyeva, A.Bakıxanova. Ədəbiyyat.
XI sinif üçün dərslik. Bakı: Çaşıoğlu, 2012. )
Ədəbi irsin və müasir ədəbi prosesin tədrisi, öyrənilməsi və mənimsənilməsi
üçün əsas götürülən yeni elmi-metodoloji konsepsiyaya uyğun olaraq müasir ədəbiyyatımızın
dövrləşdirilməsi, tarixi-xronoloji ardıcıllıqla, kurikulumun məqsəd və vəzifələrinə,
məzmun standartlarına və şagirdlərin yaş və mənimsəmə səviyyəsinə uyğun şəkildə
öyrənilməsi imkanları müəyyənləşdirilmişdir.
Dərslikdə
təlim prosesinin mərhələlərinə uyğun olaraq, aşağıdakı iş növlərindən, sual və
tapşırıqlar sistemindən məqsədəuyğun sayılmışdır:
·
Yada salın. Şagirdləri
mövzu ilə bağlı biliklərini xatırlamağa, maraq və istəklərini ifadə etməyə
istiqamətləndirəcəkdir.
·
Düşünün. İlkin fərziyyələr
söyləməyə, araşdırma aparmağa yönəldəcəkdir.
·
Oxuda
aydınlaşdırın. Tanış olmayan sözlərin mənasını aydınlaşdırmaq, eləcə
də bədii təsvir və ifadə vasitələrini müəyyənləşdirmək üçün nəzərdə
tutulmuşdur.
·
Məzmun üzrə
iş. Əsərin məzmununun öyrənilməsi ilə əlaqədar yerinə yetirilən işlər əhatə
olunur. Məzmunun necə mənimsənildiyini aşkara çıxarmaq və dərinləşdirmək üçün təklif
olunur.
·
Təhlil üzrə
iş. Əsərin təhlili, bununla bağlı zəruri bacarıqların yaradılması və tətbiqi
üzrə işlər əhatə olunur.
·
Tətbiq.
Müzakirə. Yaradıcı iş. Fərdi, eləcə də cütlük, qrup şəklində tədqiqat
aparmağa, yaradıcı işə qoşulmağa, bilik və bacarıqların tətbiqinə istiqamətləndirir.
·
İfadəli oxuya
hazırlıq. İfadəli oxu ilə bağlı tövsiyələr verilir, bilik və bacarıqların
inkişafı məqsədilə tapşırıqlar təklif edilir.
·
Qiymətləndirmə
materialları. Bölmələrin sonunda həyata keçirilən kiçik summativ qiymətləndirmə
üçün nəzərdə tutulmuşdur.
·
Layihələr üzrə
iş. Layihələr şagirdlərin müxtəlif mənbələrlə, dərslikdəki müvafiq
materiallarla işləmələri, bilik və bacarıqlarını tətbiq etmələri, yaradıcı fəaliyyət
göstərmələri üçün təklif edilir.
·
Müstəqil iş. Bölmələrdə əsərləri
tədris olunan sənətkarların həyatı haqqında müxtəlif mənbələrdən məlumatların
toplanması və öyrənilməsi üçün nəzərdə tutulmuşdur.
Dərslikdə aşağıdakı pedaqoji prinsiplər gözlənilmişdir:
- düzgünlük
- əyanilik
- müasirlik
- tamlıq
- ardıcıllıq
- yaş
səviyyəsinə uyğunluq
- təlim
vaxtına uyğunluq
- oxunaqlılıq
- inklüzivlik
- inteqrativlik
-
- MÜƏLLİM ÜÇÜN METODİK VƏSAİT
Fənn müəlliminə kömək məqsədilə metodik vəsaitə aşağıdakı tövsiyələr
daxil edilmişdir:
·
IX sinif ədəbiyyat fənn kurikulumunun xüsusiyyətləri;
·
Məzmun standartlarının reallaşdırılması cədvəli;
·
Tədris materiallarının illik planlaşdırılması
(mövzuların həftələr üzrə bölgüsü, reallaşdırılan standartlar, fənlərarası
inteqrasiya, strategiyalar: metodlar, iş formaları, resurslar, qiymətləndirmə
üsul və vasitələri);
·
Fəndaxili inteqrasiya;
·
Ədəbiyyat dərslərində yeni təlim texnologiyaları;
·
Diferensial təlim imkanları;
·
Ədəbiyyat fənni üzrə məktəbdaxili qiymətləndirmə.
FƏNN ÜZRƏ MƏZMUN STANDARTLARININ
REALLAŞDIRILMASI CƏDVƏLİ
BÖLMƏ VƏ MÖVZULAR
|
Məzmun
xətti
1
|
Məzmun
xətti
2
|
Məzmun
xətti 3
|
Saatlar
|
|||||||||||||||||
M.st.
1.1
|
M.st.
1.2
|
M.st.
2.1
|
M.s
2.2
|
M.st.
3.1
|
|
||||||||||||||||
|
1.
Həyat həqiqətləri və ədəbiyyatımız
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
|
|
|
1
|
||||
Milli-mədənoi
dirçəliş və Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə ədəbiyyat (1918-1920)
|
2.
Ə.Cavad. “Azərbaycan bayrağına.” Məzmunu üzrə iş
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
||||
3.
Ə..Cavad. “Azərbaycan bayrağına.” Təhlili.
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
1
|
|||||
4.
C. Cabbarlı. “Ana.” Məzmunu üzrə iş
|
+
|
+
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|||||
5.
C. Cabbarlı .“Ana.” Təhlili.
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
1
|
|||||
6.
C. Cabbarlı .“Ana.” Tətbiq. Müzakirə. Yaradıcı
iş.
|
+
|
+
|
|
|
+
|
|
|
+
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
1
|
|||||
7.
A.Şaiq.“Anabacı.” Məzmunu üzrə iş.
|
+
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|||||
8.
A.Şaiq.
“Anabacı.” Təhlili.
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|
1
|
|||||
9.
A.Şaiq. “Anabacı.” Tətbiq. Müzakirə.Yaradıcı iş.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
+
|
+
|
1
|
|||||
10.
Y.V.Çəmənzəminli.”Zeybək qızı.” Məzmunu üzrə iş.
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|||||
11.
Y.V.Çəmənzəminli.“Zeybək qızı” Məzmunu üzrə iş. 60
|
+
|
|
+
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|||||
12.
Y.V.Çəmənzəminli.“Zeybək qızı.” Təhlili.
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
+
|
+
|
|
|
|
1
|
|||||
13.
A. İldırım. “Dağlar.” Məzmunu üzrə iş.
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
+
|
1
|
|||||
14.
A. İldırım. “Dağlar.” Təhlili
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|||||
15.
M.Müşfiq.“Həyat sevgisi. “Məzmunu üzrə iş.
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|||||
16.
M.Müşfiq.
“Həyat sevgisi”. Təhlili.
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
+
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|||||
17.
Sinifdənxaric oxu dərsi
|
|
+
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|||||
18. Kiçik summativ qiymətləndirmə
|
1
|
||||||||||||||||||||
Aşağıda tövsiyə xarakterli illik iş planı verilmişdir. İş planı həftədə
3 saat olmaqla ildə 34 həftəyə və ya 102 saata nəzərdə tutulmuşdur. Müəllim
mövzuların tədrisi zamanı qarşıya qoyduğu təlim məqsədlərindən və şəraitdən
asılı olaraq, tövsiyə olunan illik planlaşdırma nümunəsində dəyişiklik edə bilər.
Həftələr
|
Mövzular
|
Reallaşdırılan standartlar
|
Fənlərarası inteqrasiya
|
Strategiyalar: metodlar, iş formaları
|
Resurslar
|
Qiymətləndirmə üsul və vasitələri
|
1
|
Həyat həqiqətləri
və ədəbiyyatımız.
|
2.1.2.
2.2.1.
|
Az.d.
1.1.2.
2.2.3.
X.d.
2.1.2.
3.1.4
|
Müsahibə, insert, ziqzaq, müzakirə,
bütün siniflə birgə iş.
|
Dərslik, ədəbiyyatın rolu haqqında fikirlər yazılmış plakat, lüğətlər,
az.wikipedia.org/wiki/Azərbaycan_ədəbiyyatı
|
Müsahibə (müəllimin diaqnostik qeydiyyat vərəqi), oxu (mətn), müşahidə (müşahidə vərəqləri),
şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi),
tapşırıqvermə (tapşırıq)
|
Ən
yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı.
(I
mərhələ. Xalq Cümhuriyyətinin yaranmasından 50-ci illərə qədər)
1. Milli-mədəni dirçəliş və Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə ədəbiyyat (1918-1920)
|
||||||
1
|
Ə. Cavad. “Azərbaycan bayrağına”. Məzmunu üzrə iş
|
1.1.1..1.1.5.
|
Az.d.
2.1.1. X.d. 1.1.2.
3.1.4.
|
Müsahibə, ikihissəli gündəlik, təqdimat, müzakirə,
fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik və böyük qruplarda iş.
|
Dərslik, əsərin məzmununa uyğun şəkillər, lüğətlər,
az.wikipedia.org/wiki/Kitabi_Dədə_Qorqud,
https://az.wikipedia.org/wiki/Əhməd_Cavad
|
Oxu (mətn), müsahibə (müəllimin
diaqnostik qeydiyyat vərəqi), oxu (mətn),
şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi),
tapşırıqvermə (tapşırıq)
|
1
|
Ə. Cavad. “Azərbaycan bayrağına”. Təhlili
|
1.2.3.
1.2.4.
2.1.2.
|
Az.d.
2.1.2.
2.2.3. X.d.
2.1.3.
3.1.4.
|
Müsahibə, təqdimat, müzakirə, fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik və
böyük qruplarda iş.
|
Dərslik, iş vərəqləri,
https://az.wikipedia.org/wiki/Əhməd_Cavad
https://www.youtube.com/watch?v=creDpfir2Vc
|
Şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi),
tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
Metodik
vəsaitə müəllimlərin təşəbbüskar, yaradıcı fəaliyyətinə istiqamət vermək məqsədilə
icmallarla yanaşı, yığcam dərs planları
– mövzular üzrə təlim texnologiyaları da daxil edilmişdir.
“Ümumtəhsil məktəb şagirdlərinin
mütaliə vərdişlərinin təkmilləşdirilməsi və onlarda mütaliə mədəniyyətinin
formalaşdırılması ilə bağlı tədbirlər barədə “Azərbaycan Respublikası təhsil
nazirinin 16 dekabr 2014-cü il tarixli,
1279 №li
əmrində aşağıda qeyd olunan
istiqamətlər əsasında şagirdlərin mütaliəyə həvəsləndirilməsi və onlarda mütaliə
mədəniyyətinin formalaşdırılması vəzifəsi qarşıya qoyulur:
- məktəblərdə
“Ən fəal oxucu”, “Bədii əsər haqqında ən yaxşı inşa”, “Bədii əsər barədə ən mükəmməl
rəy” müsabiqələrinin və s. keçirilməsi;
- şagirdlər tərəfindən oxunan əsərlərin onların
iştirakı ilə müzakirəsinin keçirilməsi, bu əsərlər əsasında şagirdlərin təəssürat,
rəy və mülahizə xarakterli inşa yazmalarının təşkil edilməsi;
- oxuduqları əsərlər
üzrə məktəblərdə şagirdlərin iştirakı ilə fraqmentlər şəklində səhnələşdirilmiş
tamaşa nümunələrinin təşkili;
- məktəblərdə oxuduqları əsərlərin sayına görə
siniflər üzrə şagirdlərin reytinqinin müəyyən edilməsi və bu əsasda onların
arasında sağlam rəqabət mühitinin yaradılması.
(http://edu.gov.az/az/page/81/9763)
Həmin mühüm vəzifələrin
yerinə yetirilməsində şübhəsiz, ədəbiyyat dərslərinin müxtəlif tiplərindən, təlimin
təşkilinin fərqli formalarından
istifadə olunmalıdır. Bu, eləcə də
9-cu
sinfin icbari xarakter daşıyan ümumi orta təhsilin son pilləsi təlimin təşkili
formalarından daha məqsədyönlü istifadə zərurətini doğurmuşdur. Dərslikdə və
metodik vəsaitdə Təhsil Nazirliyinin şagirdlərin bədii ədəbiyyatın geniş və
sistemli mütaliəsi və müzakirəsinə cəlb edilməsi ilə bağlı qarşıya qoyduğu vəzifələr,
kurikulumun tələbləri təlimin təşkilinin aşağıdakı formaları vasitəsilə
reallaşdırılır:
1. Bədii
əsərin məzmununun öyrənilməsi dərsləri
2. Bədii
əsərlərin təhlili dərsləri
3. Sinifdənxaric
oxu dərsləri
4. Layihələr
üzrə təqdimatlar
5. Nitq
inkişafı (inşa, esse) dərsləri
Öyrənilmiş materialın düzgün
təqdim edilməsi kurikulum üzrə ədəbiyyat dərslərində şagirdlərdə
formalaşdırılan əsas bacarıqlardandır. Bu bacarıq 9-cu sinif üçün fənn
kurikulumunda təlim nəticələrində (şifahi təqdimatlarda, bədii nümunələrlə
bağlı müzakirələrdə mövzuya, problemə müqayisələr, ümumiləşdirmələr aparmaqla
münasibət bildirir), eləcə də 2.1.1. alt standartında (Bədii
nümunələrlə bağlı təqdimat və çıxışlarında müxtəlif mənbələrdən topladığı
materiallara əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh edir. ) və
2.1.2. alt standartında ( Mövzuya, problemə müqayisələr, ümumiləşdirmələr
aparmaqla münasibət bildirir) öz əksini tapmışdır.
Təqdimatla bağlı təlim nəticəsinin
əldə edilməsi, şagirdlərdə təqdimetmə bacarığının formalaşdırılması üçün dərs ili
boyu ardıcıl və sistemli şəkildə şagirdlərə müstəqil olaraq müvafiq məlumatları
əldə etmək, bunun üçün müxtəlif mənbə və vasitələrdən düzgün yararlanmaq,
informasiya texnologiyalarının imkanlarından faydalanmaq, toplanmış
informasiyanı düzgün sistemləşdirmək və ümumiləşdirmək bacarıqları
aşılanmalıdır.
Bu baxımdan, demək olar ki,
hər bir dərsdə, elcə də hər yarımilin sonunda öyrənilən bədii əsərlərlə bağlı təqdimatlar
hazırlamaq üçün müxtəlif mövzuların təklif edilməsi xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Şagirdlərin apardıqları tədqiqatların nəticələrinin, qazandıqları biliklərin layihələr üzrə təqdimatlara həsr
olunmuş dərslərdə təqdim edilməsi isə müstəqil tədqiqat aparmaq, yaradıcı fəaliyyətin
nəticələrini təqdim etmək bacarıqlarının formalaşdırılmasında mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
9-cu sinifdə ədəbi təhsilin
mühüm bir mərhələsinin yekunlaşması, eləcə də bu sinifdə fənn kurikulumunun
yazılı nitqlə bağlı standartları yazılı
nitqin inkişafı dərslərinə daha çox diqqət ayrılmasını tələb edir. Bu baxımdan bölmələrin sonunda üzrə
yazılı rabitəli nitqin inkişafını təmin edən inşa və ya esse dərslərinə daha çox yer verilməsi zərurəti meydana
çıxmışdır. Həmin dərslərdə yalnız
müqayisə deyil, həmçinin V-VIII siniflərdə formalaşdırılmış bacarıqların dərinləşdirilməsi,
təsvir, mühakimə xarakterli inşa və esselərin yazılması, formativ qiymətləndirmə
aparılması məqsədəuyğundur. İnşa və esse yazmaq bacarığının formalaşdırılması
ümumi orta təhsili başa vuran şagirdlərin yazı işinin aparılmasını da nəzərdə
tutan buraxılış imtahanlarında uğur qazanması baxımından da zərururidir.
Mütaliə mədəniyyətinin
formalaşdırılmasında mühüm rol oynayan sinifdənxaric
oxu dərsləri şagirdlərin mütaliə etdikləri
kitabların müzakirəsi, əsər barədə rəy və mülahizələrinin öyrənilməsi, kitab,
mütaliə mühitinin yaradılması üçün geniş imkanlar yaradır. Bu dərslərdə sinifdənxaric
iş elementlərindən istifadə, şagirdlərin maraq və
qabiliyyətlərinin daha çox nəzərə alınması sərbəst rəy mübadiləsi, nəticə etibarilə mütaliə mədəniyyətinin formalaşdırılmasına zəmin yaradır, mütaliə bağlı
yaradıcılıq və təşəbbüskarlığın, müstəqil mütaliəyə həvəsin artırılmasına səbəb olur.
FƏNDAXİLİ VƏ FƏNLƏRARASI İNTEQRASİYA
Fəndaxili inteqrasiya tələbi
kurikulumun məzmun xətlərinin mahiyyətindən virəli gəlir. Belə ki fənn
kurikulumunun məzmun xətləri mahiyyət etibarilə bir-biri ilə sıx əlaqəlidir,
biri digərini tamamlayır və inkişaf etdirir.
Fəndaxili
inteqrasiyanın əsas yolu məzmun standartlarının
inteqrativ şəkildə reallaşdırılmasıdır. Belə ki, ədəbiyyat kurikulumunda
bütün məzmun xətləri və standartları arasında təbii əlaqə vardır. Aşağıdakı cədvəldə
verilən nümunələrdən göründüyü kimi, kurikulumdakı məzmun xətti üzrə bir-birini
tamamlayan alt standartların inteqrativ reallaşdırılması imkanları genişdir:
1. Ədəbiyyat
və həyat həqiqətləri
|
2. Şifahi nitq
3. Yazılı nitq
|
|
1.1.4. Bədii nümunələrin (hekayə, povest, roman, dram,
poema) janr xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirir.
|
1.2.1. Bədii nümunələri (hekayə, povest, roman, dram,
poema) növ və janr baxımından müqayisə edir.
|
2.1.2. Bədii nümunələrlə bağlı fikirlərini müqayisələr aparmaqla şərh
edir.
|
1.1.5. Müxtəlif vəznli (heca, əruz, sərbəst) şeirlərdə,
süjetli ədəbi nümunələrdə bədii təsvir və ifadə vasitələrini (metonimiya,
inversiya, simvol) müəyyənləşdirir.
|
1.2.3. 1.2.3. Bədii nümunələrdə təsvir və ifadə vasitələrinin
(metonimiya, inversiya, simvol) rolunu aydınlaşdırır.
|
2.1.1. Bədii nümunələrlə bağlı təqdimat və çıxışlarında
müxtəlif mənbələrdən topladığı materiallara əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii
xüsusiyyətlərini şərh edir.
3.1.2.Müşahidələrinə,
əlavə məlumatlara əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərinə münasibət
bildirir.
|
Əsas
və alt standartların əlaqəsi təlim prosesində müxtəlif sual və tapşırıqlar
vasitəsilə reallaşdırılır. Bundan əlavə, bədii əsərlərin mövzu, ədəbi növ,
janr, problem, obrazlar, problem baxımından əlaqələndirilməsi, müqayisə edilməsi
məqsədəuyğundur.
Fənlərarası inteqrasiya IX sinifdə tədris olunan müxtəlif fənlər
üzrə alt standartların əlaqələndirilməsi, təlim prosesində digər fənlər üzrə
qazanılmış müvafiq bilik və bacarıqlara, ocümlədən musiqi, rəssamlıq, heykəltəraşlıq,
kino, teatr və s. istinad edilməsi ilə
reallaşdırılır. Ədəbiyyat dərslərinin illik planlaşdırılması nümunəsində bu
imkanlar daha geniş şəkildə dil fənləri ilə yanaşı, tarix , coğrafiya,
biologiya və s. fənlərin nümunəsində şərh edilmişdir.
Metodik
vəsaitdə ədəbiyyat dərslərinin icmal və planları ( texnologiyalar) fəal/interaktiv təlim texnologiyası
əsasında işlənilmişdir. Ədəbiyyat dərslərində müəllim və şagirdlərin
qarşıya qoyulan məqsəd və vəzifələrin yerinə yetirilməsinə yönəldilən birgə
fəaliyyəti aşağıdakı interaktiv metodlar zəminində həyata keçirilir.
Комментариев нет:
Отправить комментарий