Proqramlar, Dərs vəsaitləri, Məqalələr, Tövsiyələr, Soruşun cavab verək
(Müəllimlik bir missiyadır.Azərbaycan Respublikasının təhsil naziri Mikayıl
Cabbarovla müsahibə. "Azərbaycan müəllimi" qəzeti.
15 avqust 2014-cü il.)
FƏNN ÜZRƏ MƏZMUN STANDARTLARININ
REALLAŞDIRILMASI CƏDVƏLİ
FƏNN KURİKULUMU TƏLƏBLƏRİNİN
“ƏDƏBİYYAT” DƏRSLİK
KOMPLEKTİNDƏ
REALLAŞDIRILMASI
MEXANİZMLƏRİNİN ŞƏRHİ
Ümumtəhsil məktəblərinin
VIII sinifləri üçün ədəbiyyat fənni üzrə dərslik komplekti Azərbaycan
Respublikasında ümumi orta təhsilin konsepsiyası (Milli kurikulumu) əsasında
hazırlanmışdır.
Ədəbiyyat fənni üzrə dərslik
komplektində Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2013-cü il 24 oktyabr
tarixli nömrəli Sərəncamı ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan Respublikasında təhsilin
inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası”nda qarşıya qoyulan hədəflər, şagirdlərin ədəbi təhsilinin məzmununda
nəzəri biliklərlə yanaşı, praktik bilik və bacarıqların, səriştənin vacibliyi, əldə
olunmuş bilik və bacarıqları praktiki fəaliyyətdə səmərəli tətbiq etmək
qabiliyyəti formalaşdırılması, qazanılmış bilik və bacarıqların konkret fəaliyyətin
nəticəsinə çevrilməsinin təmin edilməsi ön plana çəkilmişdir.
“Ədəbiyyat” dərslik
komplekti dərslik və müəllim üçün metodik vəsaitdən ibarətdir.
Dövlətçilik maraqlarına, təhsil sistemimizin özünəməxsusluğuna, milli mənəvi dəyərlərə,
kurikulumun məqsəd və vəzifələrinə uyğun olaraq, VII sinif üçün ədəbiyyat fənni
üzrə dərslik komplektində iki mühüm tələb əsas götürülmüşdür:
1.Təhsil Nazirliyinin milli dəyərlərimizə söykənən,
şəxsiyyətin formalaşmasına təsir edən fənlərlə bağlı belə bir haqlı mövqeyi
nəzərə alınmışdır ki, biz azərbaycanlı
uşaqlara Oksford dərslikləri əsasında tarixi, ədəbiyyatı və hətta coğrafiyanı
tədris edə bilmərik.
(Müəllimlik bir missiyadır.Azərbaycan Respublikasının təhsil naziri Mikayıl
Cabbarovla müsahibə. "Azərbaycan müəllimi" qəzeti.
15 avqust 2014-cü il.)
Bu mövqe əsas götürülərək ümumi
orta təhsilin yekunlaşdığı VIII-IX siniflər üçün müasir təlim texnologiyalarını
özündə ehtiva edən milli ədəbiyyat dərsliyi yaradılması vəzifəsi qarşıya
qoyulmuşdur. Dərslikdə
milli mənəvi dəyərlərimizə bağlı
şəxsiyyətin formalaşmasında mühüm əhəmiyyətə malik, zamanın və məktəb
təcrübəsinin sınağından çıxmış söz sənəti incilərinin kurikulumda və təhsil
strategiyasında xüsusi önəm verilən interaktiv təlim texnolog iyası və
informasiya-kommunikasiya vasitələrindən istifadə ilə öyrədilməsi məqsədəuyğun
sayılmışdır.
2. Azərbaycan Respublikasının ümumtəhsil məktəbləri üçün ədəbiyyat fənn kurikulumunda VIII sinifdə fənnin məzmununa yeni
yanaşmanın zəruriliyi xüsusi qeyd edilir:
VIII-IX siniflərdə ədəbiyyatın qədim dövrlərdən bu günədərki inkişaf yolunun
izlənilməsi nəzərə alınır. Bu, IX sinifdə ümumi orta təhsilin tamamlanmasından
və kurikulumun tələblərindən irəli gəlir. (Bax: www.
kurikulum.az/ images/.../edebiyyat.pdf )
Odur
ki, icbari xarakter daşıyan ümumi orta təhsili bitirənlərin bir qisminin öz təhsilini
sonrakı pillədə (X-XI-ci siniflər) davam etdirməyəcəyi nəzərə alınaraq, şagirdlərin
VIII sinifdən etibarən ədəbiyyatımızın inkişaf yolu, əvvəlki siniflərdə dərindən
öyrənilməyən Nizami Gəncəvi, Məhsəti Gəncəvi, Ə. Xaqani, İmadəddin Nəsimi,
M.Füzuli, Xətayi, S.Təbrizi, M.P.Vaqif, C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir, H.Cavid
və digər klassik sənətkarların
yaradıcılığı ilə tanış edilməsi zərurəti meydana çıxır.
Kurikulumun
ümumi orta təhsilin son pilləsində ədəbi təhsilin məzmununa yeni yanaşma tələbinə
uyğun olaraq, əvvəlki siniflərdə məqbul sayılan təlim materiallarının
mövzu-problem üzrə qruplaşdırılması prinsipindən dərslikdə imtina edilmiş, VIII
sinifdən etibarən qədim dövrdən üzü bəri ədəbiyyatımızın varislik gözlənilməklə,
xronoloji ardıcıllıqla, tarixi-ədəbi zəmində öyrənilməsi məqsədəuyğun
sayılmışdır.
Dərslik komplekti hazırlanarkən pedaqogika, psixologiya,
ədəbiyyatşünaslıq, ədəbiyyat tədrisi metodikası elmlərinin son nailiyyətləri, milli
və beynəlxalq tədqiqatlar, dərslik yaradıcılığı sahəsində qabaqcıl təcrübə
nümunələri, V-VII siniflərdə kurikulum üzrə ədəbiyyat tədrisinin təcrübəsi
öyrənilmiş və nəzərə alınmışdır.
DƏRSLİK
Ümumtəhsil
məktəblərinin 8-ci sinifləri üçün “Ədəbiyyat” dərsliyində Təhsilin inkişafı üzrə
Dövlət Strategiyasında təhsil sistemi qarşısında qarşıya qoyulan aşağıdakı vəzifələrin
yerinə yetirilməsi diqqət mərkəzində saxlanılmışdır:
– məsuliyyətini dərk edən, demokratiya
prinsiplərinə və xalqının milli ənənələrinə, insan hüquq və azadlıqlarına
hörmət edən, azərbaycançılıq ideyalarına sadiq olan, müstəqil və yaradıcı
düşünən vətəndaş və şəxsiyyət yetişdirmək;
– milli mənəvi və ümumbəşəri dəyərləri qoruyan və inkişaf etdirən, geniş dünyagörüşünə malik olan, təşəbbüsləri və yenilikləri qiymətləndirməyi bacaran, nəzəri və praktiki biliklərə yiyələnən, müasir təfəkkürlü və rəqabət qabiliyyətli kadrlar hazırlamaq;
– sistemləşdirilmiş bilik, bacarıq və vərdişlərin mənimsənilməsini və əlavə təhsili təmin etmək, təhsilalanları ictimai həyata və səmərəli əmək fəaliyyətinə hazırlamaq.
– milli mənəvi və ümumbəşəri dəyərləri qoruyan və inkişaf etdirən, geniş dünyagörüşünə malik olan, təşəbbüsləri və yenilikləri qiymətləndirməyi bacaran, nəzəri və praktiki biliklərə yiyələnən, müasir təfəkkürlü və rəqabət qabiliyyətli kadrlar hazırlamaq;
– sistemləşdirilmiş bilik, bacarıq və vərdişlərin mənimsənilməsini və əlavə təhsili təmin etmək, təhsilalanları ictimai həyata və səmərəli əmək fəaliyyətinə hazırlamaq.
Dərsliyə
şifahi xalq ədəbiyyatı, Azərbaycan klassik ədəbiyyatı, eləcə də dünya ədəbiyyatından
seçilmiş yüksək ideya-bədii dəyərə malik, milli və ümumbəşəri dəyərləri, gənc nəslin
mənəvi-estetik tərbiyəsi, müasir dünyagörüşünün formalaşdırılması, təfəkkürünün
inkişafı baxımından aktual mövzu və problemləri əks etdirən, müxtəlif janrlarda,
şagirdlərin yaş və qavrama səviyyəsinə, maraq dairəsinə uyğun əsərlər daxil
edilmişdir.
“Ədəbiyyat” dərsliyinə daxil edilmiş təlim
materialları aşağıdakı bölmələrdə qruplaşdırılmışdır:
1. Qədim və zəngin
ədəbiyyatımız.
2. Qədim dövr Azərbaycan
ədəbiyyatı (ən qədim zamanlardan XIII əsrə qədər)
3. Orta dövr Azərbaycan
ədəbiyyatı (XIII əsrdən XVII əsrə qədər)
4. Yeni dövr Azərbaycan
ədəbiyyatı: I mərhələ (XIVV-XVIII əsrlər)
5. Yeni dövr Azərbaycan
ədəbiyyatı: II mərhələ (XIX əsr)
6. Yeni dövr Azərbaycan
ədəbiyyatı: III mərhələ (XX əsrin əvvəlləri)
7. Dünya ədəbiyyatından
seçmə
8. İnformasiya
xarakterli məruzənin yazılmasına dair tövsiyələr
9. Layihələr üzrə iş
10. Sinifdənxaric oxu
materialları
11. İfadəli oxuda
istifadə olunan şərti işarələr
12. Lüğət
·
13. Qısa
ədəbiyyatşünaslıq terminləri lüğəti
·
14. Oxunması məsləhət görülən əsərlər
Hər bölmənin əvvəlində verilmiş yığcam şərh
və illüstrasiyalar məktəblilərdə öyrədiləcək əsərlərin ideya-məzmunu haqqında
ilkin təsəvvür yaradılmasına, onların psixoloji baxımdan yeni bölməyə keçidinə
zəmin yaratmaq niyyəti izləyir.
Dərslikdə belə bir mühüm cəhət nəzərə
alınmışdır ki, digər fənn kurikulumları kimi, ədəbiyyat fənn kurikulumunun da fəlsəfəsi
və məntiqinin əsasında məzmun standartlarının (alt standartların) sinifdən-sinifə
keçdikcə yeni situasiyada, daha mürəkkəb bədii mətn üzərində tətbiqi, dərinləşdirilməsi
və genişləndirilməsi durur. Bu baxımdan əvvəlki
siniflərdə öyrənilmiş epik, lirik, dramatik növün janrlarına növbəti sinifdə
daha mürəkkəb bədii mətnlərin nümunəsində müraciət kurikulumda mühüm əhəmiyyət
kəsb edən məsələlərdəndir.
VIII sinfin fənn kurikulumunda öyrəniləcək təlim
materialları sırasında heca, əruz vəznli şeirlər, dastan, hekayə, novella,
dram, poema janrlarında əsərlər qeyd edilir. Göründüyü kimi, V-VII siniflərdə
olduğu kimi, lirik növün janrları ayrıca qeyd edilməmiş, bu və ya digər janrdan
siniflər üzrə istifadəyə heç bir məhdudiyyət qoyulmamışdır. Beləliklə,
kurikulumda əslində heca vəznində olan bayatı, gəraylı, qoşma janrlarında əsərlərə
sinifdən-sinfə keçdikcə müraciət edilməsi məqbul sayılır.
Eyni janrda əsərlərin sinifdən-sinfə keçdikcə
təkrarən öyrənilməsi epik və dramatik növdə əsərlərdə də özünü göstərir. Məsələn, hekayənin bütün siniflərdə, dastan janrında əsərlərin
VII, VIII, X, dram, poemanın VIII-XI
siniflərdə öyrədilməsi məqbul sayılır..
VIII sinfin fənn
kurikulumunda 1.2.3.alt standartı şagirdin bədii
nümunələrdə təsvir və ifadə vasitələrinin (metafora, bədii təzad, kinayə) rolunu
aydınlaşdırmasını nəzərdə tutur. Lakin bu, heç də həmin standart üzrə əvvəlki
siniflərdə öyrənilmiş, lakin VIII sinif kurikulumunda qeyd edilməmiş bədii təsvir
və ifadə vasitələrindən (epitet, bənzətmə, mübaliğə, bədii sual, təkrir,
litota) imtina edilməsi, həmin məcazlar üzərində iş aparılmaması anlamına gəlmir.
Əks-təqdirdə bədii əsərin sənətkarlıq xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi sadəcə
qeyri-mümkün olardı.
Bu cəhət nəzərə
alınaraq, dərslikdə ədəbiyyat nəzəriyyəsindən verilən materiallar kurikulumun tələbinə
uyğun olaraq, genişləndirilmiş və dərinləşdirilmişdir. Belə ki, bu sinifdə bədii
əsərlərin öyrədilməsi prosesində epitet, bənzətmə, mübaliğə, litota, təkrir, bədii
sualla yanaşı, metafora, bədii təzad, kinayə kimi bədii təsvir və ifadə vasitələrinin müəyyənləşdirilməsi
və işlənmə məqamına görə rolunun aydınlaşdırılması üzrə iş aparılması məqsədəuyğun
sayılmışdır.
Bu
yanaşma özünü ədəbi qəhrəmanın səciyyələndirilməsi
ilə bağlı 1.2.2. standartında da göstərir. Kurikulumda həmin standart üzrə işin
V-VIII siniflərdə aşağıdakı ardıcıllıqla inkişaf etdirilməsi qeyd edilir:
1. Obrazların
xarakterindəki başlıca xüsusiyyətləri aydınlaşdırır, əsaslandırılmış münasibət bildirir. (V sinif)
2. Qəhrəmanları
davranış və əməllərinə əsaslanmaqla səciyyələndirir (VI sinif)
3. Digər
obrazlarla müqayisə etməklə və yazıçının
münasibətinə əsaslanmaqla obrazı səciyyələndirir (VII sinif)
4. Obrazları
nitqinə, bağlı olduqları məişət təsvirlərinə əsaslanmaqla səciyyələndirir.
(VIII sinif)
Göründüyü kimi, standart obrazın təhlili üzrə bacarıqların sinifdən-sinfə
keçdikcə dərinləşdirilməsi və inkişaf etdirilməsini nəzərdə tutur. Lakin bu o
demək deyildir ki, hər sinifdə obrazla bağlı yalnız bir cəhət üzərində
dayanılmalı, əvvəlki siniflərdə obrazın səciyyələndirilməsi ilə bağlı görülən
işlərdən imtina edilməlidir. Əksinə V-VII siniflərdə qəhrəmanı səciyyələndirən
müxtəlif xarakterik xüsusiyyətlərin təhlili üzrə iş VIII sinifdə davam və
inkişaf etdirilməlidir.
Aydın məsələdir ki, sinifdən-sinfə keçdikcə öyrənilən əsərlər ideya-məzmun,
problem baxımından daha mürəkkəb olduğu üçün ədəbi qəhrəmanını yalnız bir cəhət
əsasında səciyyələndirmək mümkün deyildir. Əvvəl qazanılmış bilik, bacarıqların
yeni, daha mürəkkəb əsərlər üzərində tətbiqi, dərinləşdirilməsi və inkişaf
etdirilməsi zəruridir.
V və VII siniflərdə olduğu kimi, bu dərsliyin
də metodoloji konsepsiyasının əsasında şagirdlərdə idraki,
informativ-kommunikativ və psixomotor bacarıqların formalaşdırılması durur. Təlim
materiallarının mənimsənilməsi və müvafiq fəaliyyət növlərinin tətbiqi üç əsas
metodoloji mərhələyə bölünür: mövzu ilə
bağlı əvvəlki biliklərin
aktuallaşdırılması; yeni biliyin mənimsənilməsi; bilik və bacarıqların tətbiqi,
dəyərləndirilməsi.
1. Təlim materialının öyrənilməsi
üzrə işin ilk mərhələsi motivasiya, idraki maraqoyatmadır.
Müxtəlif
üsul və vasitələrdən, ilk növbədə mövzu ilə bağlı əvvəlki biliklərin aktuallaşdırılmasını
təmin edən düşündürücü sual və tapşırıqlardan, iternet mənbələrindən (Google,
You Tube, Vikipediya və s.) istifadə şagirdlərdə təlim materialına ciddi maraq
oyadır, yeni biliyin fəal mənimsənilməsnt üçün zəmin yaradır. Bu prosesdə məktəblilərin
idrak fəallığı stimullaşdırılır, onlar tədqiqaçılığa yönəldilir.
2. Yeni biliyin mənimsənilməsi fənn
kurikulumunun məntiqinə və fəlsəfəsinə uyğun olaraq, iki mərhələdə həyata
keçirilir: bədii əsərin məzmununun mənimsənilməsi və təhlili.
Bədii əsərin məzmunun mənimsənilməsi
məqsədilə
müəllimin nümunəvi ifadəli oxusu, bədii oxu ustasının ifasının dinlənilməs,
şagirdlərin səsli, səssiz oxusu, fasilələrlə oxu, proqnozlaşdırılmış oxudan
istifadə ilə həyata keçirilir.
Kurikulumdaki
1.1. əsas standartının (Bədii əsərin məzmununun öyrənilməsi) təlim prosesində reallaşdırılması
məqsədilə aşağıdakı iş növlərindən istifadə nəzərdə tutulur:
-
Şagirdlərin
mətndəki tanış olmayan sözlərin mənasını dərsliyin sonunda verilmiş lüğətdən,
eləcə də digər lüğət və sorğu kitablarından istifadə etməklə müstəqil
aydınlaşdırmaları üçün tapşırıqlar;
-
Süjetli
bədii nümunələrin (əfsanə, nağıl, dastan, təmsil, hekayə, mənzum hekayə)
hissələrə ayrılması, plan tərtibi, məzmununun müxtəlif formalarda nağıl
edilməsi üçün tapşırıqlar; Əsərin məzmununun nağıl edilməsi üzrə iş üç formada (yığcam,
geniş, yaradıcı nağıletmə) aparılır:
Bədii mətnin təhlili (1.2. əsas standartı) üzrə üzrə sual və tapşırıqlar
“Araşdırın.Fikirləşin.Cavab verin” başlığı altında verilmişdir. Təhlil
zamanı şagirdlər “Əsərin təhlilinə hazırlaşın” mətnindən əlavə istiqamətverici
mənbə kimi istifadə etməlidir.
3. Dərsliyə şagirdlərin öyrəndiklərini
müzakirə etmək, yaradıcı tətbiq etmək, ümumiləşdirmək
üçün “Tətbiq. Müzakirə. Yaradıcı iş” başlığı altında sual və tapşırıqlar daxil
edilmişdir.
4.
Mənimsənilmiş bilik və bacarıqları dəyərləndirmək məqsədilə hər bölmənin
sonunda “Qiymətləndirmə materialları” verilmişdir.
Dərslikdə
tədris prosesinin sadalanan metodoloji mərhələləri gözlənilmiş, həmin mərhələlərə
uyğun olaraq, hər mövzu üzrə aşağıdakı iş növlərindən, sual və tapşırıqlar
sistemindən istifadə nəzərdə tutulmuşdur:
·
Yada salın. Mövzu ilə əlaqədar
bildiklərinizi xatırlamağa, maraq və istəklərinizi ifadə etməyə istiqamətləndirəcəkdir.
·
Düşünün. İlkin fərziyyələr
söyləməyə, araşdırma aparmağa yönəldəcəkdir.
·
Oxuda
aydınlaşdırın. Tanış olmayan sözlərin mənasını aydınlaşdırmağınız,
eləcə də bədii təsvir və ifadə vasitələrini müəyyənləşdirməyiniz üçün nəzərdə
tutulmuşdur.
·
Məzmun üzrə
iş. Əsərin məzmununun öyrənilməsi ilə əlaqədar yerinə yetirilən işlər əhatə
olunur. Məzmunun necə mənimsənildiyini aşkara çıxarmaq və dərinləşdirmək üçün təklif
olunur.
·
Təhlil üzrə
iş. Əsərin təhlili, bununla bağlı zəruri bacarıqların yaradılması və tətbiqi
üzrə işlər əhatə olunur.
·
Tətbiq.
Müzakirə. Yaradıcı iş. Fərdi, eləcə də sinifdə bədii əsərin təhlili zamanı
cütlük, qrup şəklində tədqiqat aparılmasına, şagirdləri yaradıcı işə qoşulmağa,
bilik və bacarıqlarını tətbiq etməyə, öyrənilənlərə münasibət bildirməyə, möhkəmləndirməyə
istiqamətləndirir.
·
İfadəli oxuya
hazırlıq. İfadəli oxu ilə bağlı tövsiyələr verilir, bilik və
bacarıqlarınızın inkişafı məqsədilə
tapşırıqlar təklif edilir.
·
Qiymətləndirmə
materialları. Bölmələrin sonunda həyata keçirilən kiçik summativ
qiymətləndirmə üçün nəzərdə tutulmuşdur.
·
Layihələr üzrə
iş. Layihələr müxtəlif mənbələrlə, dərslikdəki müvafiq materiallarla işləməyiniz,
bilik və bacarıqlarınızı tətbiq etməyiniz, yaradıcı fəaliyyət göstərməyiniz
üçün təklif edilmişdir.
Dərsliyə daxil edilmiş iş
növləri, sual və tapşırıqlar sistemində
qazanılmış
bilik və bacarıqların yeni material üzərində müstəqil tətbiqi, dərinləşdirilməsi,
şagirdlərin bədii ədəbiyyatın mütaliəsinə marağının artırılması, tədqiqatçılıq
fəaliyyətinə, fərqli mənbələrdən istifadə etməklə biliyi müstəqil surətdə
artırmağa istiqamətləndirilməsi, fəal/interaktiv təlimin, fəndaxili və fənlərarası
inteqrasiyanın reallaşdırılması üçün zəmin yaradılması; fəal həyat mövqeyi,
mütaliə, şifahi və yazılı nitq mədəniyyəti kimi həyati bacarıqların
formalaşdırılması; inklüzivlik, məntiqi, tənqidi, yaradıcı təfəkkürün inkişafı
üçün zəmin yaradılması imkanları gözlənilmişdir..
Şagirdlərin şifahi nitqinin inkişaf etdirilməsi üzrə
işlərin (2.1., 2.2. əsas standartı) əsərin
məzmununun öyrənilməsi, təhlil, tətbiq, müzakirə, yaradıcı iş dərslərində,
sinifdənxaric oxu dərsləri və layihələr üzrə təqdimatların, inşa, esse və
informasiya xarakterli məruzələrin təqdimatı, müzakirəsi zamanı həyata keçirilməsi
məqsədəuyğundur.
Kurikulumda mühüm yer tutan ifadəli
oxu bacarıqlarının aşılanması da şifahi nitqin inkişaf etdirilməsi ilə sıx
bağlıdır. V və VII siniflərdə olduğu kimi, əsərin məzmununun öyrənilməsi üzrə dərslərdə
müəllimin nümunəvi ifadəli oxusu və ya bədii oxu ustasının ifasının dinlənilməsi
məqsədəuyğundur. Şagirdin ifadəli oxusu üzrə iş yalnız mətnin ideya-bədii
xüsusiyyətlərinin təhlilindən sonra, əsərdə müəllif niyyəti qavranıldıqdan
sonra aparılmalıdır.
Yazılı nitqin inkişaf
etdirilməsi (3.1.əsas standartı) əsas etibarilə əsərin təhlilindən sonra
yazdırılan inşa, esse, informasiya xarakterli məruzə üzrə iş vasitəsilə həyata
keçirilir. Şagirdlərin yazılı nitqinin inkişaf etdirilməsi, şagirdlər üçün yeni
olan yazı növü - informasiya xarakterli məruzə yazmaq bacarığı aşılanması məqsədilə
planlaşdırmada ayrıca dərs saatı da nəzərdə .
Dərslikdə aşağıdakı pedaqoji prinsiplər gözlənilmişdir:
- düzgünlük (təlim
standartlarına uyğunluq, faktların dəqiqliyi, mübahisəli elmi məsələlərin
olmaması, orfoqrafik, durğu işarələri və qrammatik qaydaların gözlənilməsi);
- əyanilik (bədii
mətnlərlə bağlı şəkil, cədvəl və illüstrasiyaların olması)
- müasirlik (təlim
materiallarının müasir dünyagörüşünün formalaşdırılmasına istiqamətlənməsi);
- tamlıq (ədəbi-nəzəri,
praktik, təsviri, qiymətləndirmə materiallarının olması, onların üzvi şəkildə əlaqələndirilməsi);
- ardıcıllıq (təlim materiallarının sadədən mürəkkəbə doğru sıralanması,
əvvəlki təlim materialları vasitəsilə növbəti materialların mənimsənilməsinə
zəmin yaratması).
- yaş səviyyəsinə
uyğunluq (dərsliyinin poliqrafiya, dizayn cəhətdən şagirdlərin estetik
tələbatına cavab verməsi, təlim materiallarının məzmun və həcm baxımından
onların ehtiyaclarına uyğun müəyyənləşdirilməsi);
- təlim vaxtına
uyğunluq (tədrisə ayrılan vaxtın dəqiq nəzərə alınması);
- oxunaqlılıq (bədii
materialların, şərhlərin, izahların, nəzəri məlumatların və s.) maraqlı və
yığcam olması, aydın üslubda, sadə dildə ifadə edilməsi);
- inklüzivlik
(potensial imkanları, qavrama səviyyəsindən asılı olmayaraq, bütün şagirdlərə
diferensial yanaşmanın təmin edilməsi və onların təlim maraqlarının təmin
olunması).
- inteqrativlik (ədəbi təhsilin məzmun komponentlərinin bir-biri ilə və
digər fənlərlə sistemli şəkildə üzvi
əlaqələndirilməsi).
Dərslik komplekti fənn kurikulumunun
reallaşdırılmasında müəllimin yaradıcı,
təşəbbüskar fəaliyyəti üçün zəmin yaradır. Bu baxımdan müəllimin
dərslikdəki bütün sual və tapşırıqları dərsdə reallaşdırılması zəruri deyildir.
Müəllim dərsə hazırlıq zamanı ilk
növbədə dərs dediyi sinfin şagirdlərinin hazırlıq səviyyəsini, qarşıya qoyduğu
təlim məqsədlərini nəzərə almalı, hansı sual və tapşırıqlardan istifadənin daha
məqsədəuyğun olduğunu dəqiqləşdirməli, lazım gələrsə, ixtisarlar aparmalı, öz
əlavələrini etməlidir.
MÜƏLLİM ÜÇÜN METODİK VƏSAİT
Metodik vəsaitə fənn müəlliminə VIII sinifdə kurikulumun qarşıya
qoyduğu məqsəd və vəzifələrin yerinə yetirilməsi, təlim prosesində məzmun
standartlarının reallaşdırılması, dərs ilinin sonunda nəzərdə tutulan təlim nəticələrinə
nail olunmasında kömək məqsədi izləyən metodik tövsiyələr daxil edilmişdir:
·
VIII sinif ədəbiyyat fənn kurikulumunun xüsusiyyətləri;
·
Məzmun standartlarının reallaşdırılması cədvəli;
·
Tədris materiallarının illik planlaşdırılması
(mövzuların həftələr üzrə bölgüsü, reallaşdırılan standartlar, fənlərarası
inteqrasiya, strategiyalar: metodlar, iş formaları, resurslar, qiymətləndirmə
üsul və vasitələri);
·
Fəndaxili inteqrasiya;
·
Ədəbiyyat dərslərində yeni təlim texnologiyaları;
·
Diferensial təlim imkanları;
·
Ədəbiyyat fənni üzrə yeni məktəbdaxili qiymətləndirmə.
BÖLMƏ VƏ MÖVZULAR
|
Məzmun
xətti
1
|
Məzmun
xətti 2
|
Məzmun
xətti 3
|
Saatlar
|
|||||||||||||
M.st.
1.1
|
M.st.
1.2.
|
M.st.
2.1.
|
M.st
2.2.
|
M.st.
3.1.
|
|
||||||||||||
1.1.1
|
1.1.2
|
1.1.3
|
1.1.4
|
1.1.5
|
1.2.1
|
1.2.2
|
1.2.3
|
1.2.4
|
2.1.1
|
2.1.2
|
2.2.1
|
3.1.1
|
3.1.2
|
3.1.3
|
|
||
|
1.Qədim və zəngin ədəbiyyatımız
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
+
|
|
|
|
1
|
Qədim dövr Azərbaycan dəbiyyatı (ən qədim dövrdən
XII I əsrə qədər)
|
2.“Qazan
bəyin oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy”. Məzmunu üzrə iş.
|
+
|
|
+
|
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
3.“Qazan
bəyin oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy”.. Məzmunu üzrə iş.
|
_
|
|
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
1
|
|
4.“Qazan
bəyin oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy”. Təhlili.
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
+
|
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|
5.Ə.Xaqani
“Gənclərə nəsihət.” Məzmunu üzrə iş
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|
6.Ə.Xaqani
“Gənclərə nəsihət.” Təhlili.
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
1
|
|
7.Ə.Xaqani
“Gənclərə nəsihət.”Tətbiq. Müzakirə. Yaradıcı iş.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
+
|
|
|
+
|
1
|
|
8.Məlimat
xarakterli məruzəni necə yazmalı
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
|
|
1
|
|
9.Nizami
Gəncəvi “Soltan Səncər və qarı.” Məzmunu üzrə iş.
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
|
|
|
1
|
|
10.Nizami
Gəncəvi “Soltan Səncər və qarı.” Məzmunu üzrə iş.
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|
11.Nizami
Gəncəvi “Soltan Səncər və qarı. Təhlili.
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
+
|
|
|
|
|
1
|
|
Sinifdənxaric
oxu dərsi
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
+
|
+
|
|
|
|
1
|
|
|
|
VIII sinifdə ədəbiyyat dərslərinin illik planlaşdırılması
Cədvəldə
kurikulumda tələb olunan bacarıqlar əsasında tövsiyə olunan illik iş planı
verilmişdir. İş planı həftədə 2 saat olmaqla ildə 34 həftəyə və ya 68 saata nəzərdə
tutulmuşdur. Müəllim mövzuların tədrisi zamanı qarşıya qoyduğu təlim məqsədlərindən
və şəraitdən asılı olaraq tövsiyə olunan illik planlaşdırılma nümunəsinə müəyyən
dəyişikliklər edə bilər.
Həftələr
|
Mövzular
|
Reallaşdırılan
standartlar
|
Fənlərarası
inteqrasiya
|
Strategiyalar:
metodlar, iş formaları
|
Resurslar
|
Qiymətləndirmə üsul və vasitələri
|
1-ci həftə
|
Qədim və zəngin ədəbiyyatımız
|
2.1.1.
2.1.2.
2.2.1.
|
Az.d. 2.2.3.
X.d.
3.1.4
|
Müsahibə, müzakirə,
bütün siniflə birgə iş.
|
Dərslik, ədəbiyyatın rolu
haqqında fikirlər yazılmış plakat, iş vərəqləri, lüğətlər,
az.wikipedia.org/wiki/Azərbaycan_ədəbiyyatı
|
Müsahibə (müəllimin diaqnostik qeydiyyat vərəqi), müşahidə (müşahidə
vərəqləri), şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi),
tapşırıqvermə (tapşırıq)
|
1. QƏDİM DÖVR AZƏRBAYCAN ƏDƏBİYYATI (Ən qədim
zamanlardan XIII əsrə qədər)
|
||||||
1-ci həftə
|
“Qazan bəyin oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy”. Məzmunu üzrə iş
|
1.1.1. 1.1.3.1.1.5.
2.1.1.
|
Az.d.
2.1.1. X.d. 2.1.3.
|
Müsahibə, fasilələrlə oxu, təqdimat,
fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik və böyük qruplarda iş.
|
Dərslik, əsərin məzmununa uyğun şəkillər, lüğətlər,
az.wikipedia.org/wiki/Kitabi_Dədə_Qorqud,
Dede Qorqud Azerbaycan Filmi - YouTube
www.youtube.com/watch?v=VxbJvWS_Xpc
|
Müsahibə (müəllimin diaqnostik qeydiyyat vərəqi), oxu (mətn), şifahi sual-cavab (şifahi nitq
bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi),tapşırıqvermə (tapşırıq)
|
2-ci həftə
|
“Qazan bəyin oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy”.. Məzmunu üzrə iş
|
1.1.1.
1.1.4.
1.1.5.
2.1.2.
|
Az.d.
2.1.1. 2.2.2. X.d. 2.1.3.
|
Müsahibə, fasilələrlə
oxu, müzakirə, təqdimat, fərdi iş, cütlük şəklində
iş, kiçik və böyük qruplarda iş.
|
Dərslik, əsərin məzmununa uyğun şəkillər, lüğətlər,
az.wikipedia.org/wiki/Kitabi_Dədə_Qorqud,
Dede Qorqud Azerbaycan Filmi - YouTube
www.youtube.com/watch?v=VxbJvWS_Xp
|
Oxu (mətn), şifahi
sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə
(tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
“Qazan bəyin oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy”. Təhlili.
|
1.2.2.
1.2.3.
1.2.4.
2.2.1.
|
Az.d.
1.2.4. 2.2.3. X.d.
3.1.4.
.
|
Müsahibə, müzakirə, təqdimat, problemin həlli, fərdi iş, cütlük şəklində
iş, kiçik və böyük qruplarda iş.
|
Dərslik, iş vərəqləri, lüğətlər,
az.wikipedia.org/wiki/Kitabi_Dədə_Qorqud,
Dede Qorqud Azerbaycan Filmi - YouTube
www.youtube.com/watch?v=VxbJvWS_Xp
|
Şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi),
tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
|
3-cü
həftə
|
Ə.Xaqani “Gənclərə nəsihət.” Məzmunu üzrə iş
|
1.1.1.
1.1.5. 2.1.1.
2.2.1..
|
Az.d.
2.1.1. 2.2.2. X.d. 2.1.3..
|
Müsahibə, təqdimat, müzakirə, fərdi iş, kiçik və böyük qruplarda iş.
|
Dərslik, əsərin məzmununa uyğun şəkillər, sənətkarın portreti, lüğətlər,
az.wikipedia.org/wiki/Xaqani_Şirvani
|
Oxu (mətn), şifahi
sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə
(tapşırıq)
|
Ə.Xaqani “Gənclərə nəsihət.”
Təhlili.
|
1.2.3. 1.2.4. 2.1.2.
|
Az.d.
1.2.4. 2.2.3. X.d.
3.1.4.
|
Müsahibə, təqdimat, müzakirə, problemin həlli, fərdi iş, kiçik və
böyük qruplarda iş.
|
Dərslik, əsərin məzmununa uyğun şəkillər, lüğətlər, az.wikipedia.org/wiki/Xaqani_Şirvani
|
Şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi),
tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
|
4-cü həftə
|
Ə.Xaqani “Gənclərə nəsihət.”
Tətbiq.Müzakirə. Yaradıcı iş.
|
1.2.4. 2.1.2.
2.2.1.. 3.1.3..
|
Az.d.
1.2.4. 2.2.3. X.d.
3.1.4.
|
Müzakirə, tədqiqat, təqdimat, müzakirə, problemin həlli, fərdi iş,
kiçik və böyük qruplarda iş.
·
·
|
Dərslik, iş vərəqləri, lüğətlər, az.wikipedia.org/wiki/Xaqani_Şirvani
|
Müşahidə (müşahidə vərəqləri), şifahi sual-cavab (şifahi nitq
bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə
(şagirdin təqdimatı)
|
Məlimat xarakterli məruzəni necə yazmalı
|
2.2.1.
3.1.1.
|
Az.d.
1.2.4. 2.2.3. X.d.
3.1.4.
|
Müsahibə, müzakirə, tədqiqat, fərdi iş, kiçik qruplarda iş.
|
Dərslik, məruzənin yazılması
ilə ilə bağlı tövsiyələr,
informasiya xarakterli məruzə nümunələri
|
Şifahi sual-cavab müşahidə (müşahidə vərəqləri), yazılı nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi,
tapşırıqvermə (tapşırıq)
|
|
5-ci həftə
|
Nizami Gəncəvi “Soltan Səncər və qarı.” Məzmunu
üzrə iş.
|
1.1.1. 2.1.2. 2.2.1.
|
Az.d.
2.1.1. 2.2.2. X.d. 2.1.3..
|
Müsahibə, təqdima, ikihissəli gündəlik, fərdi iş, kiçik və böyük
qruplarda iş.
|
Dərslik, iş vərəqləti,, Nizaminin portreti, lüğətlər, az.wikipedia.org/wiki/Nizami_Gəncəvi,
az.wikipedia.org/wiki/Nizami_(film,_1982
·
·
|
Oxu (mətn), şifahi
sual-cavab (yazılı nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə
(tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
Nizami Gəncəvi “Soltan Səncər və qarı.” Məzmunu üzrə iş.
|
1.1.1.2.2.1.
|
Az.d.
2.1.1. 2.2.2. X.d. 2.1.3..
|
Müsahibə, təqdima, ikihissəli gündəlik, fərdi iş, kiçik və böyük qruplarda
iş.
|
Dərslik, iş vərəqləri, az.wikipedia.org/wiki/Nizami_Gəncəvi
az.wikipedia.org/wiki/Nizami_(film,_1982)
·
·
|
Oxu (mətn), şifahi
sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə
(tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
Müəllimin təlim materiallarının planlaşdırılmasına yaradıcı yanaşması, metodik vəsaitdəki nümunəni
əsas götürməklə özünün müəyyənləşdirdiyi təlim məqsədlərinə və konkret sinfin
şagirdlərinin hazırlıq səviyyəsinə uyğun
olaraq metodik cəhətdən əsaslandırılmış dəyişikliklər etməsi zəruridir. Müəllimin planlaşdırmaya yaradıcı münasibəti öz əksini
ilk növbədə dərsdə reallaşdırılacaq standartların, fəndaxili və fənlararası inteqrasiya
imkanlarının müəyyənləşdirilməsində, əyani və texniki vasitələrin seçilməsində,
dərslikdəki sual və tapşırıqlarda zəruri saydığı dəyişikliklər, ixtisar və ya əlavələr
aparılmasında tapmalıdır.
Metodik vəsaitə
müxtəlif mövzular üzrə gündəlik
planlaşdırmaya dair nümunələr daxil edilmişdir. Dərs nümunələri işlənilərkən
respublikanın ümumtəhsil məktəblərində I-IV siniflərdə Azərbaycan dili fənninin,
eləcə də V-VI siniflərində kurikulum üzrə ədəbiyyat dərslərinin tədrisi təcrübəsi,
TQDK-nın monitorinqində, kütləvi informasiya vasitələrində söylənilmiş fikirlər
öyrənilmiş, təhlil edilmiş, nəzərə alınmışdır. Təhsil Nazirliyinin tövsiyəsinə uyğun olaraq, müəllimlərin
təşəbbüskar, yaradıcı fəaliyyətinə istiqamət vermək məqsədilə icmallarla yanaşı, yığcam dərs planları –
mövzular üzrə təlim texnologiyaları işlənilmişdir.
FƏNDAXİLİ İNTEQRASİYA
Ədəbiyyat kurikulumu inteqrativ səciyyəli olduğu üçün bütün mövzular
üzrə fəndaxili inteqrasiya da
reallaşdırılmalıdır. Dərsliyə daxil edilmiş mövzuların problem – mövzu, janr baxımından əlaqəli, müqayisəli öyrənilməsi
bu baxımından zəruridir. Belə ki, “Koroğlu ilə Bolu bəy” qolunun ““Qazan bəyin oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu
boy”la mövzu, problem, obrazlar, janr baxımından əlaqələrinin reallaşdırılması,
müqayisə aparılması müəllimin diqqət mərkəzində olmalıdır. Eləcə də,
M.A.Ərsoyun “İstiqlal marşı” şeirinin tədrisi zamanı M.Hadinin “Türkün nəğməsi” şeiri ilə əlaqə
yaradılması, oxşar və fərqli motivlərin üzə çıxarılması dərsdə müvafiq məzmun
standartlarının reallaşdırılmasına imkan
yaradır.
Fəndaxili
inteqrasiyanın digər mühüm yolu məzmun
standartlarının inteqrativ şəkildə reallaşdırılmasıdır. Belə ki, ədəbiyyat
kurikulumunda bütün məzmun xətləri və standartları arasında təbii əlaqə vardır.
Aşağıdakı cədvəldə verilən nümunələrdən göründüyü kimi, kurikulumdakı məzmun xətti
üzrə bir-birini tamamlayan alt standartların inteqrativ reallaşdırılması imkanları
genişdir:
Ədəbiyyat və
həyat həqiqətləri
|
2.Şifahi nitq
3. Yazılı nitq
|
|
1.1. Bədii
nümunələrin məzmununu mənimsədiyini nümayiş etdirir.
|
1.2. Bədii nümunələrin təhlili
üzrə bacarıqlar nümayiş etdirir.
|
|
1.1.3. Süjetli
bədii nümunələri (dastan, hekayə, novella, dram, poema) hissələrə ayırır,
plan tərtib edir, məzmununu müxtəlif formalarda nağıl edir.
|
1.2.4. Bədii nümunələrin ideya-məzmununu, süjet, kompozisiya xüsusiyyətlərini
şərh edir, əsaslandırılmış münasibət bildirir.
|
3.1.2. Əlavə məlumatlara və təəssüratlarına əsaslanmaqla mövzuya və
problemə münasibət bildirir.
|
1.1.4. Bədii
nümunələrin (dastan, hekayə, novella, dram, poema) janr xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirir.
|
1.2.1. Bədii
nümunələri (dastan, hekayə, novella, dram, poema) növ və janr baxımından
müqayisə edir.
|
2.1.2. Bədii
nümunələrlə bağlı fikirlərini müqayisələr aparmaqla şərh edir.
|
1.1.5.
Müxtəlif vəznli (heca, əruz) şeirlərdə, süjetli ədəbi nümunələrdə bədii təsvir
və ifadə vasitələrini (metafora, bədii təzad, kinayə) müəyyənləşdirir.
|
1.2.3. Bədii
nümunələrdə təsvir və ifadə vasitələrinin (metafora, bədii təzad, kinayə)
rolunu aydınlaşdırır.
|
2.1.1. Bədii
nümunələrlə bağlı təqdimat və çıxışlarında sitatlardan, bədii təsvir və ifadə
vasitələrindən istifadə edir.
|
Fənlərarası
inteqrasiya
Metodik vəsaitdə
verilmiş VIII sinifdə ədəbiyyat dərslərinin illik planlaşdırılmasında ədəbiyyat fənninin digər
fənlərlə inteqrasiyası imkanları müəyyənləşdirilmişdir.
Cədvəldən göründüyü kimi, kurikulumun inteqrativ səciyyə daşıması ədəbiyyat fənninin
Azərbaycan dili, xarici dil, tarix, coğrafiya və s. fənlərlə əlaqələrinin təlim
prosesində məqsədyönlü şəkildə reallaşdırılmasında öz əksini tapır..
Fənlərarası
inteqrasiya VIII sinifdə tədris olunan müxtəlif fənlər üzrə alt standartların əlaqələndirilməsi,
təlim prosesində digər fənlər üzrə qazanılmış bilik və bacarıqlara istinad
edilməsi ilə reallaşdırılır. Ədəbiyyatın incəsənətin digər növlərlə – musiqi, rəssamlıq,
heykəltəraşlıq, kino, teatr və s. ilə əlaqələrinin məqüsədyönlü şəkildə
reallaşdırılması dərsdə qarşıya qoyulan təlim nəticələrinə nail olmağa imkan aradır.
Ədəbiyyat fənn standartlarının digər fənn standartları ilə inteqrasiyası
imkanlarının şərhi
Ədəbiyyat
|
Azərbaycan
dili
|
Xarici
dil
|
1.1.1. Müxtəlif vəznli (heca, əruz) şeirlərdə və süjetli əsərlərdə
(dastan, hekayə, novella, dram poema) tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən,
sorğu kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırır.
|
2.1.1.Tanış
olmadığı söz və ifadələri mənasını müvafiq qarşılığını tapmaqla şərh edir.
|
3.1.1.Söz və ifadələri qrammatik-semantik xüsusiyyətlərinə görə fərqləndirir.
|
1.1.2. Müxtəlif
vəznli (heca, əruz) şeirləri, süjetli bədii nümunələri (dastan, hekayə,
novella, dram, poema) ideya-məzmununa uyğun ifadəli oxuyur.
|
2.2.1. Söz
sırasını , cümlələr və abzaslar arasında əlaqəni gözləməklə mətni oxuyur.
|
3.1.2. Cümlələri məqsəd və
intonasiyaya görə düzgün oxuyur.
|
1.1.3.
Süjetli bədii nümunələri (dastan, hekayə, novella, dram, poema) hissələrə
ayırır, plan tərtib edir, məzmununu müxtəlif formalarda nağıl edir.
|
2.2.2. Mətnin
hissələri arasında əlaqəni şərh edir.
|
3.1.3. Mətnin
məzmununa uyğun plan tutur.
3.1.4. Mətndəki əsas fakt
və hadisələri seçir, qrupdaşdırır.
|
1.1.5. Müxtəlif
vəznli (heca, əruz) şeirlərdə, süjetli ədəbi nümunələrdə bədii təsvir və ifadə
vasitələrini (metafora, bədii təzad, kinayə) müəyyənləşdirir.
|
2.1.2. Həqiq və məcazi mənalı
söz və ifadələrin mənasını nümunələrlə
şərh edir.
|
3.1.1.Söz və ifadələri qrammatik-semantik xüsusiyyətlərinə görə fərqləndirir.
|
2.1.1. Bədii
nümunələrlə bağlı təqdimat və çıxışlarında sitatlardan, bədii təsvir və ifadə
vasitələrindən istifadə edir.
|
1.2.2.Əlavə materiallardan
istifadə etməklə nitqini zənginləşdirir.
3.1.2.Sitatlardan istifadə
etməklə fikir və mülahizələrini qüvvətləndirir.
|
2.1.1.Fikrini müxtəlif
cümlə konstruksiyaları ilə ifadə edir.
3.1.4. Mətndəki əsas fakt
və hadisələri seçir, qrupdaşdırır.
|
2.1.2. Bədii
nümunələrlə bağlı fikirlərini müqayisələr aparmaqla şərh edir.
|
2.2.3. Mətndəki fakt və
hadisələri real həyatla müqayisə edir və əlaqələndirir.
|
2.1.3. Müzakirələrdə mövzu
ilə bağlı fikirlərini məntiqi ardıcıllıqla ifadə edir.
|
2.2.1. Müzakirələrdə
dialoji nitq bacarığını nümayiş etdirir.
|
1.2.1.Auditoriyanın səviyyəsinə uyğun ifadə forması seçir.
1.2.4.Nitq etiketlərindən məqamında istifadə edir.
|
2.1.2. Müzakirələrdə mövzu
ilə bağlı fikirlərini bildirir.
|
3.1.1. Ədəbi
nümunələrlə bağlı fikirlərini müxtəlif üslublarda yazır.
|
3.1.1.Mövzuya uyğun müxtəlif
tipli ( nəqli, təsviri, mühakimə) mətnlər yazır.
|
4.1.2.Məlumat xarakterli mətnlər
yazır.
|
3.1.3. 2-2,5 səhifə
həcmində mühakimə, təsvir, informasiya xarakterli mətnlər (inşa, esse, məruzə)
yazır.
|
3.1.1.Mövzuya uyğun müxtəlif
tipli ( nəqli, təsviri, mühakimə) mətnlər yazır.
3.1.3. Müxtəlif əməli
yazılar (arayış, protokol) yazır.
|
41.1.Dinlədiyi
mətnin məzmununu ardıcıl
yazır.
4.1.2.Məlumat xarakterli mətnlər
yazır.
|
ƏDƏBİYYAT DƏRSLƏRİNDƏ
YENİ TƏLİM TEXNOLOGİYALARINDAN İSTİFADƏ
Azərbaycan Respublikasında təhsilin
inkişafı üzrə Dövlət Strategiyasının və fənn kurikulumun tələblərinə uyğun
olaraq, metodik vəsaitdə ədəbiyyat dərslərinin icmal və planları (
texnologiyalar) fəal/interaktiv təlim texnologiyası əsasında işlənilmişdir.
Ədəbiyyat təlimində
müəllimin qarşıya qoyduğu təlim məqsədlərinə müvafiq olaraq seçdiyi kollektiv
(böyük qruplarda iş), kiçik qruplarda iş, cütlərlə iş və fərdi iş formalarından
istifadə olunur.
Kollektivdə işləmək, kollektiv fəaliyyətə
alışmaq bacarığı inkişaf etdirilir, şagirdlərdə ünsiyyət yaratmaq, dialoqa girmək
bacarığı inkişaf etdirilir.
Kiçik qruplarda iş. Şagirdlər müəyyən problemi həll
etmək üçün bir neçə qrupda birləşirlər. Bu prosesdə onların müzakirə etmək, fikir mübadiləsi aparmaq,
mühakimə yürütmək və birgə fəaliyyət bacarıqları inkişaf edir.
Cütlərlə iş. Şagirdlər təlim
tapşırıqlarını parta yoldaşları ilə yerinə yetirirlər. Bu iş forması
şagirdlərdə əməkdaşlıq, ünsiyyət,
məsuliyyəti bölüşmək bacarığı formalaşdırmağa imkan verir.
Fərdi iş. Şagirdin fəaliyyətinin potensial
imkanlarına uyğun təşkili və inkişafı məqsədi
daşıyır.
Ədəbiyyat dərslərində aşağıdakı interaktiv metodlardan istifadə özünü məktəb təcrübəsində doğrultmuşdur:
Fasilələrlə oxu,
proqnozlaşdırılmış oxu, ikihissəli gündəlik, söz assosiasiyaları, insert
(interaktiv qeydetmə sistemi)
metodlarından bədii əsərlərin məzmununun öyrənilməsi zamanı istifadə :müsbət nəticə
verir. Bu metodlardan bəziləri (məsələn, fasilələrlə oxu və s.) tənqidi təfəkkürün
inkişafında mütaliə və yazı (TTİMY) texnologiyalarına aid edilir.
Beyin həmləsi, müzakirə,
problemin həlli, BİBÖ, debat, şaxələndirmə, rollu oyun (rollu dialoq),Venn
diaqramı, konseptual cədvəl, debat, qərarlar
ağacı, karusel, təqdimat, layihələr üzrə iş
metodları bədii əsərin təhlili üzrə dərslərdə faydalıdır. Lakin bu bölgü şərti
səciyyə daşıyır. Belə ki, interaktiv metodların bir qismindən ( əqli hücum, söz
assosiasiyaları, rollu oyun, insert, təqdimat, layihələr üzrə iş, auksion və
s. metodlardan həm əsərin məzmunu üzrə
iş, həm də təhlil zamanı bəhrələnmək mümkündür.
ƏDƏBİYYAT FƏNNİ ÜZRƏ YENİ MƏKTƏBDAXİLİ
QİYMƏTLƏNDİRMƏ
Ədəbiyyat fənni üzrə qiymətləndirmə Azərbaycan
Respublikası təhsil nazirinin sentyabr 2013-cü il tarixli, 792 nömrəli əmri ilə
təsdiq edilmiş təlimata uyğun olaraq aparılır. Yeni məktəbdaxili qiymətləndirmə
diaqnostik, formativ və summativ qiymətləndirmələrdən ibarətdir.
Diaqnostik qiymətləndirmə dərs ilinin, tədris vahidinin və dərsin əvvəlində
təhsilalanların bilik və bacarıqlarının ilkin səviyyəsini müəyyənləşdirmək məqsədilə
aparılır. Diaqnostik qiymətləndirmənin üsul və vasitələri fənn müəllimi tərəfindən
müəyyənləşdirilir. Onun nəticələri rəsmi sənədlərdə qeyd olunmur, şagird haqqında
müvafiq yazılı qeydlər məktəblinin öz portfoliosunda saxlanılır.
Diaqnostik qiymətləndirmədə
istifadə olunan üsul, vasitələr və şagird fəaliyyətinin növləri:
Üsullar
|
Vasitələr
|
Fəaliyyətin
növləri
|
Müşahidə (Müəllim şagirdin təlim fəaliyyətini
müşahidə əsasında qiymətləndirir)
|
Müşahidə vərəqi (şagirdin təlim fəaliyyətindən
gözlənilən nəticəni əks etdirən meyarlar cədvəli)
|
Dərsdə şagirdin müşahidə edilməsi və meyarlar cədvəlinə
qeyd olunması
|
Müsahibə (Şifahi yoxlama)
|
Müəllimin qeydiyyat vərəqi (şagirdlə, müvafiq
hallarda qrup, yaxud siniflə aparılan şifahi yoxlama zamanı müəllimin diaqnoz
qoymaq istədiyi məsələnin yazıldığı vərəq)
|
Mövzu üzrə müxtəlif insanlardan müsahibə götürmək
|
Tapşırıqvermə
|
Çalışmalar
|
Praktik çalışmaların, tapşırıqların yerinə
yetirilməsi
|
Valideynlərlə və digər fənn müəllimləri ilə söhbət
|
Söhbət və müəllimin sorğu vərəqi (şagirdin evdə və
ya məktəbdəki fəaliyyəti ilə bağlı suallar yazılmış vərəq)
|
Valideyn iclasında sorğu vərəqlərinin
doldurulması
|
Diaqnostik qiymətləndirmənin nəticələrindən
aşağıdakı məqsədlərlə istifadə olunur:
• təlim prosesində
fərdi yanaşmanı təmin etmək üçün;
• təlim prosesində
qrup və cütlərin təşkilində;
• tədris olunacaq
fənn və ya mövzu ilə bağlı maraq və ehtiyaclarının müəyyənləşdirilməsində;
Formativ qiymətləndirmə rəsmi qiymətləndirmə deyil, onun məqsədi şagirdin təlim prosesində məzmun
standartlarından irəli gələn bilik və bacarıqların mənimsənilməsinə yönəlmiş fəaliyyətini
izləməkdən, bu zaman qarşıya çıxan problemləri müəyyən etməkdən və onları aradan
qaldırmaqdan ibarətdir. Formativ qiymətləndirmə
fənnin məzmun standartları üzrə təlim məqsədləri əsasında müəyyənləşdirilmiş
qiymətləndirmə meyarlarına görə aparılır.
Formativ qiymətləndirmənin nəticələrindən aşağıdakı məqsədlərdə istifadə
olunur:
•
cari və perspektiv (illik) planlaşdırmanın təkmilləşdirilməsində;
•
təlim tapşırıqlarının seçilməsində;
•
ev tapşırıqlarının verilməsində;
•
sinifdəki təlimin istiqamətləndirilməsində;
•
təlim prosesində qrup və cütlərin təşkilində;
şagirdlərin irəliləyiş və
geriləmələrinin müəyyənləşdirilməsində
Müəllim şagirdin fəaliyyətinin nəticəsini “Müəllimin formativ qiymətləndirmə dəftəri”ndə rum rəqəmləri (I,
II, III və IV) ilə, "Məktəbli kitabçası"nda isə sözlərlə yazır. “Müəllimin
formativ qiymətləndirmə dəftəri"ndə rubriklərin (qiymətləndirmə səviyyələrinin)
məzmunu və şagirdin formativ qiymətləndirilməsinə dair məlumatlar sərbəst formada aparılır. Müəllim
yarımillərin sonunda “Müəllimin formativ qiymətləndirmə dəftəri” əsasında
şagirdin yarımil ərzində fəaliyyətinin qısa təsvirini hazırlayır və portfolioda
saxlayır.
Formativ qiymətləndirmənin üsul, vasitələr və
şagird fəaliyyətinin növləri:
Üsullar
|
Vasitələr
|
Fəaliyyətlər
|
Müşahidə
|
Müşahidəvərəqləri
|
Qrupda və ya cütdə iş
|
Şifahi sual-cavab
|
Şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyət vərəqi
|
Təqdimatlar
|
Tapşırıqvermə
|
Çalışmalar
|
Praktik çalışmaların, tapşırıqların yerinə yetirilməsi
|
Valideynlərlə və digər fənn müəllimləri ilə söhbət
|
Söhbət və müəllimin sorğu vərəqi (şagirdin evdə və ya məktəbdəki fəaliyyəti
ilə bağlı suallar yazılmış vərəq)
|
Sorğu vərəqlərinin doldurulması, və ya müzakirə
|
Layihə
|
Şagirdlərin təqdimatı və müəllim tərəfindən müəyyən olunmuş meyarcədvəli
|
Müstəqil (yaradıcı) iş
|
Rubrik
|
Nailiyyət səviyyələri üzrə qiymətləndirmə şkalası
|
Yoxlanılan bacarıq üzrə hər hansı fəaliyyət növü
|
Şifahi və yazılı təqdimat
|
Meyar cədvəli
|
Qrup işi və ya fərdi tədqiqatın təqdimatı
|
Test
|
Test tapşırıqları
|
Test tapşırıqlarının həlli
|
Özünüqiymətləndirmə
|
Özünüqiymətləndirmə vərəqləri
|
Özünüqiymətləndirmə vərəqlərinin doldurulması
|
Summativ qiymətləndirmə kiçik
və böyük olmaqla iki formada aparılır. Summativ qiymətləndirmə rəsmi qiymətləndirmədir
və nəticələri keçirildiyi tarixdə sinif jurnalında qeyd olunur. Kiçik summativ
qiymətləndirmə vasitələri fənni tədris edən müəllim, böyük summativ qiymətləndirmə
vasitələri isə ümumi təhsil müəssisəsi rəhbərliyinin təşkil etdiyi komissiya
tərəfindən hazırlanır. Kiçik summativ qiymətləndirmə hər tədris vahidinin
sonunda, altı həftədən gec olmayaraq müəllim tərəfindən keçirilir. Böyük
summativ qiymətləndirmə yarımillərin sonunda təhsil müəssisəsinin rəhbərliyi tərəfindən
yaradılan müvafiq komissiyanın nəzarəti ilə fənni tədris edən müəllim tərəfindən
aparılır.
Summativ qiymətləndirmənin üsul, vasitələr və şagird fəaliyyətinin növləri:
Üsullar
|
Vasitələr
|
Fəaliyyətlər
|
Yoxlama yazı işləri
|
Yoxlama yazı işləri üzrə qeydiyyat vərəqi
|
Tapşırığın vaxtında, düzgün, sərbəst
yerinə yetirilməsi
|
Layihə
|
Şagirdlərin təqdimatı və müəllim tərəfindən
müəyyən edilmiş meyar cədvəli
|
Layihənin meyarlar əsasında qiymətləndirilməsi
|
Şifahi sorğu
|
Şifahi sorğu üzrə qeydiyyat vərəqi
|
Mövzunun şərhi
|
Test
|
Test
tapşırıqları
|
Test suallarının cavablandırılması
|
Tapşırıqvermə
|
Tapşırıq, çalışma
|
Praktik tapşırıqların vaxtında, düzgün, sərbəst
yerinə yetirilməsi
|
Yaradıcılıq və əl işləri
|
Mövzulara
müvafiq olaraq rəsmlər,
hazırlanan məmulatlar və digər əl işləri
|
Təsvir etmə, yapma, şerin qoşulması,
essenin yazılması, məsələ qurmaq, əl işləri hazırlamaq
|
Summativ qiymətləndirmənin nəticələrindən aşağıdakı məqsədlərlə istifadə
olunur:
•
şagirdlərin təlim problemlərini müəyyənləşdirmək;
•
şagirdlə əks əlaqə qurmaq və onu stimullaşdırmaq;
•
planlaşdırma aparmaq və təkliflər vermək;
Комментариев нет:
Отправить комментарий