Əziz tələbələr, pedaqoji təcrübə müddətində yazacağınız sınaq dərslərinin planına nümunələrlə tanış olun. Unutmayın ki, Siz dərsin gedişini geniş yazmalısınız.
GÜNDƏLİK PLANLAŞDIRMAYA AİD
NÜMUNƏLƏR
Mövzu: Dərzi
şagirdi Əhməd (nağıl) – 3 saat
Birinci saat: Əsərin məzmunu üzrə iş
|
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.1.1. Heca vəznli şeirlərdə və
süjetli bədii nümunələrdə (dastan, hekayə, mənzum hekayə) tanış olmayan sözlərin
mənasını lüğətlərdən, sorğu kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırır.
|
Nağılda tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərin
köməyi ilə aydınlaşdırır.
|
1.1.5.
Heca vəznli şeirlərdə, süjetli bədii nümunələrdə bədii təsvir və ifadə
vasitələrini (epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii sual, təkrir, litota) müəyyənləşdirir.
|
Nağılda bədii təsvir vasitələrini müəyyənləşdirir.
|
2.1.2. Bədii
nümunələrlə bağlı fikirlərini mətndən nümunələr gətirməklə şərh edir.
|
Fikrini nağıldan nümunələr göstərməklə şərh edir.
|
Dərsin tipi: induktiv,
bədii əsərin öyrənilməsi
İş forması:
fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik qruplarda iş, bütün siniflə birgə iş
Metod və priyomlar: əqli
hücum, müsahibə, təqdimat
Təchizat: dərslik,
nağılın məzmununa uyğun şəkillər, lüğətlər.
Dərsin gedişi
Ev
tapşırığının yerinə yetirilməsi səviyyəsi müxtəlif yollarla (təqdimatların dinlənilməsi,
müzakirənin təşkili, müsahibə və s.) müəyyənləşdirilə bilər. Müəllimin
müvafiq qiymətləndirmə meyarlarına müraciət etməsi məqsədəuyğundur.
Motivasiya, problemin qoyuluşu. Bu, fərqli variantlarda təşkil oluna bilər. Onlardan biri dərslikdəki
suallar əsasında işin təşkilidir.
Bu
suallar üzrə fikir mübadiləsinin aparılması şagirdlərdə mövzuya maraq oyanmasına,
tədqiqat sualının müəyyənləşdirilməsində fəallıq göstərmələrinə səbəb olur.
Tədqiqat sualı: Qarşısına
qoyduğu məqsədə çatmaq üçün insandan daha çox nə tələb olunur?
Fərqli
fikirlər – fərziyyələr dinlənilir və qeyd edilir.
Müəllim
əlavə edir ki, fərziyyələri yoxlamaq, hansının doğru olduğunu aşkara çıxarmaq
üçün “Dərzi şagirdi Əhməd” nağılının ətraflı öyrənilməsi, araşdırılması məqsədəuyğundur.
Tədqiqatın aparılması. İlk növbədə nağılın oxunması, məzmunu barədə mükəmməl təsəvvürün
qazanılması vacibdir. Şagirdlər fərdi-səssiz oxumaqla əsərin ilk dörd
parçasının məzmunu ilə tanış olurlar. Oxuya başlamazdan əvvəl dərslikdəki
tapşırığın yerinə yetirilməsinin vacib olduğu xatırladılır.
Müəlimin təklifi ilə cütlük şəklində (hər
şagird parta yoldaşı ilə də işləyə bilər) mətnlə bağlı suallara cavab
hazırlayırlar. Həmin suallara uyğun olaraq dördüncü parçaya aid suallar tərtib
edirlər. Sualların düşündürücü olmasına, yalnız məzmunu xatırlatmamasına diqqət
yetirilir. Məlum üsullardan biri tətbiq edilməklə kiçik qruplar yaradılır və
bütün sualların cavabı qrup daxilində aparılan fikir mübadiləsi əsasında dəqiqləşdirilir.
Çıxarılmış nəticələr barədə qrupların təqdimatları dinlənilir və bütün sinif
müzakirəyə qoşulur. Tanış olmayan sözlərin, bədii təsir və ifadə vasitələrinin
hansı səviyyədə aydınlaşdırıldığı aşkara çıxarılır.
Müəllim üçün məlumat. Oxu müxtəlif forma və
növlərin (fərdi səssiz oxu, səsli oxunun dinlənilməsi, fasilələrlə oxu, proqnozlaşdırılmış
oxu və s.) tətbiqi ilə həyata keçirilə bilər. Müəllim sinifdə oxunacaq hissəni
(nağılın həcmi onun bir dərs saatında oxunmasına imkan vermir) əvvəlcədən müəyyənləşdirilməlidir.
Tətbiq olunan oxu növünün tələbləri nəzərə alınaraq hazırlıq işi aparılmalıdır.
Məsələn, fasilələrlə oxunun tətbiq etməyi planlaşdıran müəllim fasilələrin ediləcəyi
məqamları, fasilələrdə veriləcək sualları müəyyənləşdirməlidir.
Bütün bunlarla yanaşı, nəsr əsərlərinin oxusu üzrə
bacarıqların xatırladılması və tətbiqinə istiqamət verilməsi faydalıdır. Bu mərhələdə
ayrı-ayrı təsvirlərə, mühüm ştrixlərə, obrazların davranış və əməllərinə,
xarici görünüşlərinin təqdiminə diqqət yetirməyin vacib olduğunu şagirdlərin
özlərinin xatırlatmalılarına nail olunmalıdır.
Dərsdə
şifahi nitqin inkişafı üzrə işin təşkili xüsusi diqqət tələb edir. Bu iş əsərin
məzmununun daha dərindən qavranılmasına da əhəmiyyətli təsir göstərir. Şifahi təqdimatlar
hazırlanarkən yeni öyrənilmiş sözlərdən, əsərdən seçilmiş nümunələrdən
istifadə etməyin əhəmiyyəti və yolları yığcam şəkildə xatırladılmalıdır.
Arzu edən şagird
başqa mövzuda təqdimat hazırlaya bilər. Bütün hallarda təqdimatlardan nümunələrin
fəal dinlənilməsinin və müzakirə edilməsinin təşkili vacibdir.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirmə mövzu üzrə iş texnologiyasının şərhində verilmişdir.
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetirilməsini şagirdlərə
xatırladır.
Mövzu: Dərzi
şagirdi Əhməd (nağıl) – 3 saat
İkinci saat: Əsərin məzmunu üzrə iş
|
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.1.1. Heca vəznli şeirlərdə və
süjetli bədii nümunələrdə (dastan, hekayə, mənzum hekayə) tanış olmayan sözlərin
mənasını lüğətlərdən, sorğu kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırır.
|
Nağılda tanış
olmayan sözlərin mənasını lüğətlərin köməyi ilə aydınlaşdırır.
|
1.1.5. Heca vəznli
şeirlərdə, süjetli bədii nümunələrdə bədii təsvir və ifadə vasitələrini
(epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii sual, təkrir, litota) müəyyənləşdirir.
|
Nağılda
bədii təsvir vasitələrini müəyyənləşdirir.
|
2.1.1. Öyrəndiyi
yeni sözlərdən bədii nümunələrlə bağlı müzakirələrdə və müxtəlif ünsiyyət
məqamlarında istifadə edir.
|
Yeni
sözlərdən müzakirədə, müsahibədə istifadə edir.
|
Dərsin tipi: induktiv,
bədii əsərin öyrənilməsi
İş forması:
fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik qruplarda iş, bütün siniflə birgə iş
Metod və priyomlar: müsahibə,
müzakirə, təqdimat
Təchizat: dərslik,
əsərin məzmununa uyğun şəkillər, lüğətlər.
Dərsin gedişi
Nağılın
ardını müstəqil (evdə) oxuyan şagirdlərin məzmunu hansı səviyyədə mənimsədiklərini
(müəllimin müvafiq qiymətləndirmə meyarlarına müraciət etməsi məqsədəuyğundur)
fəqrli yollarla aşkara çıxarmaq olar. Bunu müsahibənin aparılması, təqdimatların
dinlənilib müzakirə edilməsi və s. şəkildə həyata keçirmək mümkündür. Həmin
prosesdə əsərdəki yeni sözlərin, bədii təsvir və ifadə vasitələrinin necə
qavranıldığını aşkara çıxarılması, zəruri dəqiqləşdirmələrin aparılması diqqət
mərkəzində saxlanmalıdır.
Müstəqil
oxunmuş parçalarda mühüm ştrixlərə, təsvirlərə və s. şagirdlərin necə, hansı həssaslıqla
yanaşdıqları da ön plana çəkilməli, sonrakı mərhələlər üçün vacib olanların
aydınlaşdırılması zəruridir.
Evdə
oxunmuş parçalara aid sualların aydınlaşdırılması üzrə işə ayrılan vaxt elan
olunur. Cütlüklər suallara cavablar hazırlayırlar, sonra kiçik qruplarda
birləşib fikir mübadiləsi aparırlar. Dəqiqləşdirilmiş cavablar kiçik qrupların
təqdimatları əsasında müzakirə edilir.
Dərslikdəki
“Bilik və bacarıqlarınızı tətbiq edin”
başlıqlı tapşırığın icrasına vaxt ayrılır və elan edilir.
Tapşırıq fərdi yerinə yetirilsə də, sonda dinləmələr
əsasında sinif üzrə müzakirəsi keçirilir. Bu, bütün şagirdlərin tapşırığa
hansı səviyyədə cavab hazırladıqlarını müəyyənləşdirməyə şərait yaradır.
Nağılın
məzmununun bütövlükdə mənimsənilməsi nəticənin çıxarılmasına imkan verir. Həmin
mərhələdə şagirdlərin yüksək fəallıq göstərmələri üçün istiqamətləndirici
suallardan istifadə etmək faydalıdır. Sonda nəticələr şagirdlərin irəli sürmüş
olduqları fərziyyələrlə müqayisə edilir.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirmə mövzu üzrə iş texnologiyasının şərhində verilmişdir.
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetirilməsini şagirdlərə
xatırladır.
Mövzu: Dərzi
şagirdi Əhməd (nağıl) – 3 saat
Üçüncü saat: Təhlil üzrə iş
|
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.2.1. Bədii nümunələri (dastan, hekayə, mənzum
hekayə) növ və janr baxımından müqayisə edir.
|
Nağılı janr baxımından hekayə ilə müqayisə edir.
|
1.2.2. Digər obrazlarla müqayisə etməklə və yazıçının
münasibətinə əsaslanmaqla ədəbi qəhrəmanları səciyyələndirir.
|
Baş qəhrəmanı digər obrazlarla müqayisə etməklə səciyyələndirir.
|
1.2.3. Bədii nümunələrdə təsvir və ifadə vasitələrinin
(epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii sual, təkrir, litota) rolunu aydınlaşdırır.
|
Əsərin təsir gücünün artmasında bədii təsir və
ifadə vasitələrinin rolunu aydınlaşdırır.
|
1.2.4. Bədii nümunələrin mövzusunu, ideyasını
və başlıca problemini şərh edir, əsaslandırılmış münasibət bildirir.
|
Nağılın mövzusunu, ideyasını şərh edir, əsaslandırılmış
münasibət bildirir.
|
1.1.2. Heca vəznli şeirləri,
süjetli bədii nümunələri (dastan, hekayə, mənzum hekayə) ideya-məzmununa uyğun
ifadəli oxuyur.
|
Nağılın ideya məzmununu ifadəli oxu ilə çatdırır.
|
3.1.3. 1,5-2 səhifə həcmində mühakimə və təsvir
xarakterli mətnlər (inşa, esse) yazır.
|
Mühakimə xarakterli inşa, təsvir xarakterli esse
yazır.
|
Dərsin tipi: induktiv,
bədii əsərin öyrənilməsi
İş forması:
fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik qruplarda iş, bütün siniflə birgə iş
Metod və priyomlar: müsahibə,
müzakirə, təqdimat, problemin həlli
Təchizat: dərslik,
iş vərəqləri
Dərsin gedişi
Ev
tapşırığının yerinə yetirilməsi səviyyəsi təqdimatların dinlənilməsi və
müzakirəsi əsasında müəyyənləşdirilir. Müəllimin müvafiq qiymətləndirmə meyarlarına
müraciət etməsi məqsədəuyğundur.
Motivasiya, problemin qoyuluşu. Müəllim aşağıdakı sual üzərində düşünməyi təklif edir: Dərzi şagirdi
Əhmədin öz arzusuna çatması təsadüfidirmi?
Sualla
bağlı müsahibə davam etdirilir, şagirdlər tədricən tədqiqat sualının müəyyənləşdirilməsinə
yönədilir.
Tədqiqat sualı: Əhmədin
öz arzusuna çatmasının əsil səbəbi, sizcə, nədir? Sualla əlaqədar mövqelərini
açıqlayan şagirdlər fərqli fikirlər – fərziyyələr söyləyirlər. Fərziyyələr təkrara
yol verilmədən lövhədə yazılır. Fərziyyələrin yoxlanılması üçün tədqiqatın
aparılmasının zəruriliyi qeyd edilir.
Müəllim üçün məlumat. Hələ tədqiqat
başlanmamış nəsr əsərlərinin təhlili üzrə qazanılmış bilik və bacarıqların
xatırladılması və tətbiqinə istiqamət verilməsi məqsədəuyğundur.
– obrazların xarakterindəki başlıca cəhətlərin aşkara çıxarılması və
münasibət bildirilməsi;
– obrazların davranış və əməllərindəki özünəməxsusluğun müəyyənləşdirilməsi
və qiymətləndirilməsi;
– obrazlara yazıçının münasibətinin aydınlaşdırılması, təhlildə nəzərə
alınması;
– əsərin mövzusunun, ideyasının, onda qaldırılmış başlıca problemin
aydınlaşdırılması, münasibət bildirilməsi;
–
əsərin
bədii təsir gücünü artıran vasitələrin təhlilə cəlb olunması;
Şagird tədqiqatının hansı formada təşkilindən asılı
olmayaraq, yuxarıda göstərilənlərlə bağlı qazanılmış bilik və bacarıqların tətbiqinə
ciddi diqqət yetirilməlidir.
Tədqiqatın aparılması. Bu,
fərqli texnologiyaların, müxtəlif iş formalarının tətbiqi ilə həyata keçirilə
bilər. Lakin bütün hallarda dərslikdəki “Araşdırın. Fikirləşin. Cavab verin”
tapşırığına, “Əsərlə bağlı açıqlamalar” mətninə müraciət edilməsi vacibdir.
Tədqiqatın
kiçik qruplarla aparılmasını planlaşdıran müəllim tapşırığı iş vərəqlərində əks
etdirib, hər qrupa bir sual təqdim edir. Məqsəddən, sinfin səviyyəsindən,
qrupun sayından, ayrılmış vaxtdan asılı olaraq müəllim tapşırığa yaradıcı
yanaşa bilər. Bu zaman şagirdlərin təhlillə bağlı qazanmış olduqları bilik və
bacarıqların səviyyəsi nəzərə alınmalıdır. Qruplarda vəzifə bölgüsünün
aparılmasına diqqətlə yanaşılmalı, tapşırıqla əlaqədar yaranan suallara aydınlıq
gətirilməlidir. Tədqiqatın aparılmasına ayrılan vaxt başa çatdıqdan sonra
dərsin növbəti mərhələsinə keçirilir.
Məlumat mübadiləsi. Qruplar
tapşırığın yerinə yetirilməsi prosesində əldə etdiyi nəticəni təqdim edir. Bu,
hesabat səciyyəli olmur, qruplar həmin mərhələdə bir-birlərini işinin məzmunu
barədə aydın təsəvvür qazanmaq məqsədilə suallar da verir.
Tədqiqat
prosesində toplanmış məlumatın mübadiləsi ümumi mənzərə barədə təsəvvür
yaratmaqla bərabər, həm də nöqsanların olduğunu aşkara çıxarır. Bunun aradan
qaldırılması növbəti mərhələdə həyata keçirilir.
Məlumatın müzakirəsi və təşkili. Müəllim bu mərhələdə işi elə qurmalıdır ki, çatışmazlıqlar tədricən
aradan qalxsın, qaranlıq qalmış məsələlərə aydınlıq gətirilsin. Müzakirənin səmərəli
keçməsi üçün müəllimin əvvəlcədən suallar hazırlaması faydalıdır. O, pərakəndə
fikirlərin sistemə salınmasını, qrup işlərin uzlaşmasını, faktların arasında əlaqələrin
yaranmasını, bir sözlə, tədqiqat prosesində mənimsənilənlərin bir tam halına
düşməsini təşkil edərək tədqiqat sualına dolğun cavabın ərsəyə gəlməsini təmin
etməlidir. Müəllim bu məqamda şagirdlərin diskussiya aparmalarını, öz mülahizələrini
sərbəst söyləmələrini, özlərini müzakirənin bərabərhüquqlu iştirakçısı kimi
hiss etmələrini təmin etməli, onların əvəzinə danışmamalıdır.
Nəticə,
ümumiləşdirmə. Müzakirə başa
çatdıqdan sonra ümumiləşdirmənin aparılması, nəticənin çıxarılması həyata keçirilir.
Müəllim yığcam yekun sözü ilə şagirdləri son nəticələrə istiqamətləndirə bilər:
Nağılda təsvir olunan hadisələrin əsasında qəhrəmanın yuxu görməsi və yuxunun
yozulması durur. Dərzi şagirdi Əhməd öz ağlı, fərasəti ilə çətin sınaqlardan
üzüağ çıxır. Nağılda Əhmədin fiziki gücündən, pəhləvanlarla döyüşdə qəhrəmanlığından
deyil, tapmaca-sualların cavabını ağlının gücü ilə tapmasından bəhs olunur.
Bu, təsadüfi deyildir. Tapmaca-suallara şah, vəzir, vəkil, varlı tacir övladlarının
deyil, sadə bir adamın – dərzi şagirdinin doğru cavab verməsində bir məna
vardır.
Nəticənin
əsasında belə bir fikir dayanmalıdır ki, nağıl adi bir insanın, dərzi
şagirdinin öz zəkası, fərasəti, hazırcavablığı sayəsində məqsədinə çatmasının
mümkünlüyünə xalqın inamını ifadə edir.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirmə mövzu üzrə iş texnologiyasının şərhində verilmişdir.
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetirilməsini şagirdlərə
xatırladır.
İfadəli
oxu ilə bağlı aşağı siniflərdə qazanılmış bilik və bacarıqlar dərslikdəki “İfadəli oxuya hazırlaşın” mətninin başa
düşülməsinə və tapşırığın asan yerinə yetirilməsinə imkan verir.
Bir
neçə ifanın dinlənilib müzakirə edilməsi faydalıdır.
Dərslikdəki
“Tətbiq. Müzakirə. Yaradıcı iş” başlıqlı tapşırıqlara şifahi cavabların verilməsi
və onlara münasibət bildirilməsi vaxta qənaət baxımından məqsədəuyğundur.
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetirilməsini şagirdlərə
xatırladır.
Mövzu: Səməd
Vurğun. Azərbaycan – 3 saat
Birinci saat: Əsərin məzmunu üzrə iş
|
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.1.1
Heca vəznli şeirlərdə və süjetli bədii nümunələrdə (dastan, hekayə, mənzum
hekayə) tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən, sorğu kitablarından
istifadə etməklə aydınlaşdırır.
|
Şeirdə tanış
olmayan sözlərin mənasını lüğətlərin köməyi ilə aydınlaşdırır.
|
1.1.5. Heca vəznli şeirlərdə, süjetli bədii nümunələrdə
bədii təsvir və ifadə vasitələrini (epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii sual, təkrir,
litota) müəyyənləşdirir.
|
Şeirdə bədii təsvir və ifadə vasitələrini müəyyənləşdirir.
|
2.1.2.
Bədii nümunələrlə bağlı fikirlərini mətndən nümunələr gətirməklə şərh edir.
|
Fikirlərini şeirdən
nümunələr göstərməklə şərh edir.
|
2.2.1.
Müzakirələrdə ədalətlilik və obyektivlik nümayiş etdirir.
|
Fərqli fikirlərə ədalətli, obyektiv münasibət
nümayiş etdirir.
|
Dərsin tipi: induktiv, bədii əsərin
öyrənilməsi.
İş forması: fərdi iş, kiçik
qruplarda iş.
Metod və priyomlar: müsahibə, əqli
hücum, təqdimatlar, ikihissəli gündəlik.
Təchizat: dərslik, iş vərəqləri,
şeirin məzmununa uyğun şəkillər.
Dərsin gedişi
Ev
tapşırığının yerinə yetirilməsi səviyyəsi
fərqli yollarla (yazılı cavabların müzakirəsi və s.) müəyyənləşdirilə bilər.
Müəllimin müvafiq qiymətləndirmə meyarlarına müraciət etməsi məqsədəuyğundur.
Motivasiya, problemin qoyuluşu. Bu mərhələdəki işi fərqli variantlarda təşkil etmək mümkündür.
Onlardan biri dərslikdəki suallardan istifadə ola bilər.
Həmin
suallar əsasında aparılan müsahibə tədqiqat sualının formalaşması ilə
tamamlanır.
Tədqiqat
sualı:
Vətənlə bağlı əsərlərdə daha çox hansı hiss və
düşüncələr öz əksini tapır?
Fərziyyələr
dinlənilir və qeyd olunur.
Tədqiqatın aparılması. Bədii oxu ustasının ifasında (müəllimin nümunəvi ifadəli oxusu ilə də
əvəz oluna bilər) şeirin bir neçə bəndinin dinlənilməsi faydalıdır. Bu, sinifdə
əsərin ideya-məzmununa uyğun ovqatın yaranmasına səbəb olur.
Şagirdlərin
diqqəti dərslikdəki tapşırığa cəlb olunur:
Müəllim üçün məlumat. Oxunun səmərəliliyinə
nail olmaq üçün aşağıdakı fikrin şagirdlərə çatdırılması faydalıdır.
Öyrəndiyiniz şeir sizə tanış mövzuda yazılıb. Onda
daha qabarıq ifadə olunmuş fikri oxuda aydınlaşdırmağa çalışın. Eləcə də şeirdə
sizə yaxın olan hislərin və fikirlərin üzərində düşünün. Bu yaxınlığın səbəbini
müəyyənləşdirməyə çalışın.
Şeirin
ilk səkkiz bəndinin oxusu həyata keçirilir. Bu, fərdi səssiz oxu, ayrı-ayrı
şagirdlərin ucadan oxusunun dinlənilməsi
və s. şəkildə təşkil oluna bilər. Oxu tamamlandıqdan sonra tanış
olmayan sözlərin, eləcə də bədii təsvir və ifadə vasitələrinin müəyyənləşdirilməsinə
vaxt ayrılır. Fərdi səssiz oxu tətbiq edilərsə, bu iş oxu prosesində də reallaşdırıla
bilər. Bədii təsvir və ifadə vasitələrinin hansı növdə (epitet, təşbeh, bədii
sual və s.) olduğunu da şagirdlərin qeyd etmələri vacibdir.
Sonra
şagirdlər dörd qrupda birləşib (hər qrup iki bənd üzərində işləməklə) fikirlərini
ikihissəli gündəlikdə yazırlar.
Şagirdlərə
bir daha xatırladılır ki, gündəliyin birinci sütununda (“Əsərdə diqqətimizi
daha çox cəlb edənlər”) müstəqil aydınlaşdıra bilmədikləri sualları,
misraların, bəndlərin onlarda yaratdığı təəssürat və s. qeyd oluna bilər.
Unudulmamalıdir ki, ikihissəli gündəliyin tətbiqi əsərin məzmununun əhəmiyyətli
dərəcədə qavranılmasını təmin etməlidir.
Məlumat mübadiləsi.
Qrupların təqdimatları əsasında fikir mübadiləsi aparılır. Bütün qruplar
bir-birlərini öz işlərinin məzmunu ilə tanış edir. Bu mərhələdə tanış olmayan
sözlərin, bədii təsvir və ifadə vasitələrinin hansı səviyyədə qavranıldığının
üzərinə qayıtmaq faydalıdır.
Bu
mərhələnin səmərəli keçməsi üçün qrupların bir-birlərinə suallar verməsinə nail
olunmalıdır.
Məlumatın müzakirəsi və təşkili. Məlumatların əlaqələndirilməsi, bir tam halına salınması diqqət mərkəzində
saxlanılır. Müəllim əvvəlcədən hazırladığı suallardan istifadə etməklə
müzakirənin səmərəli, diskussiya səciyyəli olmasını təmin etməlidir.
Bu
mərhələdə əsərin (oxunmuş bəndlərin) məzmunu ilə bağlı bütün məsələlərə
aydınlıq gətirilməlidir.
Əsərin
məzmunu bütövlükdə mənimsənilmədiyindən dərsin “nəticə, ümumiləşdirmə” mərhələsinin
tələbləri bütünlüklə həyata keçirilmir, görülmüş işlərə yekun vurulmaqla
kifayətlənir. Ardınca şifahi nitqin inkişafı üzrə nəzərdə tutulmuş işə ayrılan
vaxt elan edilir, şagirdlərin diqqəti mövzulara cəlb olunmur.
Hər
iki mövzu şeirin məzmunu ilə bağlı qazanılmış məlumatın zənginləşməsində əhəmiyyətli
rol oynayır. Bir neçə təqdimatın dinlənilib müzakirə edilməsi bu baxımdan
faydalıdır.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirmə mövzu üzrə iş texnologiyasının şərhində verilmişdir.
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetirilməsini şagirdlərə
xatırladır.
Mövzu: Səməd
Vurğun. Azərbaycan – 3 saat
İkinci saat: Əsərin məzmunu üzrə iş
|
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.1.1.
Heca vəznli şeirlərdə və süjetli bədii nümunələrdə (dastan, hekayə, mənzum
hekayə) tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərdən, sorğu kitablarından
istifadə etməklə aydınlaşdırır.
|
Şeirdə tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərin
köməyi ilə aydınlaşdırır.
|
1.1.5. Heca vəznli şeirlərdə, süjetli bədii nümunələrdə
bədii təsvir və ifadə vasitələrini (epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii sual,
təkrir, litota) müəyyənləşdirir.
|
Şeirdə bədii təsvir və ifadə vasitələrini müəyyənləşdirir.
|
2.1.1. Öyrəndiyi yeni sözlərdən bədii nümunələrlə
bağlı müzakirələrdə və müxtəlif ünsiyyət məqamlarında istifadə edir.
|
Yeni sözlərdən müzakirədə, müsahibədə istifadə
edir.
|
2.1.2.
Bədii nümunələrlə bağlı fikirlərini mətndən nümunələr gətirməklə şərh edir.
|
Fikrini şeirdən nümunələr göstərməklə şərh edir.
|
Dərsin tipi: induktiv, bədii əsərin
öyrənilməsi.
İş forması: fərdi iş, kiçik
qruplarda iş, bütün siniflə birgə iş.
Metod və priyomlar: müsahibə, təqdimatlar,
ikihissəli gündəlik.
Təchizat: dərslik, iş vərəqləri,
şeirin məzmununa uyğun şəkillər, lüğətlər.
Dərsin
gedişi
Evdə
oxunmuş bəndləri bir daha nəzərdən keçirən şagirdlər müəllimin təklifi ilə
fikirlərini fərdi olaraq ikihissəli gündəlikdə yazırlar. Şagirdlərin kiçik
qruplarda birləşib fikir mübadiləsi aparmalarını təşkil edən müəllim bunun
üçün vaxt ayırır. Bunun ardınca qrupların təqdimatı əsasında müzakirə
aparılır. Müzakirədə, həmçinin mənası tanış olmayan sözlərin, bədii təsvir və
ifadə vasitələrinin necə qavranıldığı aşkara çıxarılır.
Dərslikdəki
“Bilik və bacarıqlarınızı tətbiq edin” tapşırığının yerinə yetirilməsinə
vaxt ayrılır.
Tapşırıqların
fərdi olaraq yerinə yetirilməsi məqsədəuyğundur. Bu, şagirdlərin hər birinin
bilik və bacarığı barədə təsəvvürün qazanılması baxımından faydalıdır.
Tapşırıqların yerinə yetirilməsi prosesini
diqqətlə izləyən müəllim şagirdlərin işinin məzmunu barədə təsəvvür əldə edir.
Müəllimin bu prosesdə müşahidə etdiklərini qısaca yazması – qeydlər götürməsi
faydalıdır.
Ayrı-ayrı
şagirdlərin cavabının dinlənilməsində fikir mübadiləsinə, diskussiya səciyyəli
müzakirənin keçirilməsinə şərait yaradılır. Çoxlu şagirdin dinlənilməsi yox,
bir neçə cavabın əhatəli müzakirəsi daha faydalı olar.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirmə mövzu üzrə iş texnologiyasının şərhində verilmişdir.
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetirilməsini şagirdlərə
xatırladır.
Mövzu: Səməd
Vurğun. Azərbaycan – 3 saat
Üçüncü saat: Təhlil üzrə iş
|
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.2.3. Bədii nümunələrdə
təsvir və ifadə vasitələrinin (epitet, təşbeh, mübaliğə, bədii sual, təkrir,
litota) rolunu aydınlaşdırır.
|
Əsərin təsir
gücünün artmasında bədii təsvir və ifadə vasitələrinin rolunu aydınlaşdırır.
|
1.2.4. Bədii nümunələrin
mövzusunu, ideyasını və başlıca problemini şərh edir, əsaslandırılmış
münasibət bildirir.
|
Şeirin ideyasını şərh edir, əsaslandırılmış
münasibət bildirir.
|
2.2.1.
Müzakirələrdə ədalətlilik və obyektivlik nümayiş etdirir.
|
Fərqli fikirlərə ədalətli,
obyektiv münasibət nümayiş etdirir.
|
3.1.1. Mövzu ilə
bağlı əlavə mənbələrdən topladığı materialları əlaqələndirir, yazısında
istifadə edir.
|
Müxtəlif mənbələrdən topladığı materialları əlaqələndirib
istifadə edir.
|
Dərsin tipi:
induktiv, bədii əsərin öyrənilməsi.
İş forması:
fərdi iş, kiçik qruplarda iş.
Metod və priyomlar:
müsahibə, problemin həlli, təqdimatlar.
Təchizat:
dərslik, iş vərəqləri.
Dərsin gedişi
Ev
tapşırığının hansı səviyyədə yerinə yetirilməsi təqdimatların (inşa nümunələrinin)
dinlənilməsi və müzakirəsi əsasında müəyyənləşdirilir. Müəllimin müvafiq qiymətləndirmə
meyarına müraciət etməsi vacibdir.
Təhlilə
həsr olunmuş dərsi müxtəlif variantlarda təşkil etmək mümkündür. Onlardan biri
aşağıdakı məzmunda ola bilər.
Motivasiya, problemin qoyuluşu. “Azərbaycan” şeirinə yazılmış mahnıdan bir parça səsləndirilir. Şeir
haqqında tanınmış alimlərin, yazıçıların fikirləri proyektor vasitəsilə (bu,
mümkün deyilsə, yazılmış şəkildə) nümayiş etdirilir. Müəllimin istiqamətləndirici
sualları əsasında şeirin geniş yayıldığı, ona marağın güclü olması fikri
formalaşır. Bu, tədricən tədqiqat sualının müəyyənləşdirilməsinə imkan yaradır.
Tədqiqat
sualı: “Azərbaycan” şeirinin maraqla oxunmasına, sevilməsinə səbəb, sizcə,
nədir?
Fərziyyələr
dinlənilir, təkrara yol verilmədən qeydlər aparılır.
Müəllim üçün məlumat. Təhlilə başlamazdan əvvəl
müəyyən hazırlıq işlərinin aparılması faydalıdır. Başqa sözlə, lirik şeirlərin
təhlili ilə əlaqədar qazanılmış bilik və bacarıqların yada salınması və tətbiqinə
istiqamət verilməsi vacibdir. Şagirdlər artıq özlərinə məlum olan aşağıdakı
qaydaları istiqamətləndirici sualların əsasında xatırladır və onlara əməl etməyin
əhəmiyyətini qeyd edirlər:
– yaratdığı təəssüratın, hiss və düşüncənin açıqlanması;
– müəllifin şeirdə diqqəti cəlb etmək istədiyi başlıca problemin müəyyənləşdirilməsi;
– əsərin bədii təsir gücünü artıran vasitələrin (bədii təsvir vasitələrinin
və s.) rolunun aydınlaşdırılması.
Tədqiqatın aparılması. Tədqiqat sualının aydınlaşdırılması fərqli variantlarda (metodların,
iş formalarının və növlərinin seçilməsi baxımından) həyata keçirilə bilər.
Bütün
hallarda dərslikdəki “Araşdırın. Fikirləşin. Cavab verin” başlıqla tapşırıqdan
istifadə, “Əsərlə bağlı açıqlamalar” mətninə müraciət edilməsi məqsədəuyğundur.
Tədqiqatın
kiçik qruplarda aparılmasını planlaşdıran müəllim “Araşdırın. Fikirləşin.
Cavab verin” tapşırığındakı suallar əsasında iş vərəqləri hazırlayır.
Qarşıya
qoyduğu məqsəddən, qrupun sayından və s. asılı olaraq müəllim suallara
yaradıcı yanaşa bilər. Suallarda nüəyyən dəyişikliyin aparılması, onlara əlavələrin
edilməsi və s. mümkündür.
Tapşırığın
icrasına ayrılan vaxtı elan edən müəllim dərslikdəki “Əsərlə bağlı açıqlamalar”
mətnindən, eləcə də əlavə mənbələrdən istifadənin məqsədəuyğun olduğunu
xatırladır.
Qrupların
işini diqqətlə müşahidə edən müəllim, ehtiyac yarandığı məqamlarda, istiqamətləndirici
suallarla kömək göstərir.
Tapşırığın birinci sualında “Azərbaycan” şeirinin digər bir əsərlə müqayisəsi
tələb olunur. Müəllim Ə. Cavadın “Azərbaycan! Azərbaycan!” şeirinin, yaxud
sinifdənxaric oxu materiallarından bir nümunənin seçilməsini təklif edə bilər.
VII sinif şagirdləri xalq şairi
S.Vurğun haqqında məlumatlı olurlar. 3-cü sual (“Müəllif haqqındakı təsəvvürümə
şeir nələr əlavə etdi? Fikrinizi nümunələrlə əsaslandırın) üzərində işləyən
qrupa, aşağı siniflərdə öyrəndiklərini, müxtəlif mənbələrdən mənimsədiklərini
xatırlamaları üçün istiqamət vermək faydalı olar.
İşin icrasına ayrılan vaxt başa
çatdıqdan sonra dərsin növbəti mərhələsinə keçilir.
Məlumat
mübadiləsi. Qrupların təqdimatları dinlənilir.
Çıxış edənlərə sualların verilməsi təmin olunur. Bu mərhələdə qruplar
bir-birinin işinin məzmunu ilə ətraflı tanış olur. Əldə edilmiş məlumatların əlaqələndirilməsi,
sistemə salınması dərsin növbəti mərhələsində həyata keçirilir.
Məlumatın müzakirəsi və təşkili. Müzakirənin səmərəli keçməsi üçün sərbəst diskussiya şəraitinin
yaradılması vacibdir. Hər bir şagird sual vermək, onu düşündürən məsələ barədə
danışmaq imkanına malik olmalıdır. Qruplara bir-birinin cavabına yerinə düşən əlavələr
etmək üçün şərait yaradılmalıdır.
Müzakirənin
səmərəli keçməsi üçün müəllimin əvvəlcədən suallar hazırlaması məqsədəuyğundur.
Nəticə, ümumiləşdirmə. Bu mərhələdə şagirdlərin maksimum fəallığına, müstəqilliyinə
çalışmaq lazımdır. Müəllim yığcam yekun sözündə şagirdləri “Azərbaycan” şeirinə
xalqımızın maraq və məhəbbətini açıqlamağa, çıxardıqları nəticələri faktlarla əsaslandırmağa
istiqamətləndirməlidir.
Şagirdlərin
irəli sürmüş olduqları fərziyyələrlə nəticələrin müqayisəsinə xüsusi diqqət
yetirilir.
Dərslikdə “Tətbiq. Müzakirə.
Yaradıcı iş” başlığı altında verilmiş müzakirə mövzusu (“Vətənimiz musiqidə, rəssamlıqda
və kinoda”) “Azərbaycan” şeirinin birinci dərs saatında şagirdlərin diqqətinə
çatdırılmalı, müəyyən hazırlıq işləri aparılmalıdır. Şagirdlərin marağı nəzərə
alınaraq qrupların yaradılması, hər üç sahə (musiqi, rəssamlıq, kino) üzrə məlumatların
toplanması işi həyata keçirilməlidir. Bu, müzakirənin səmərəli keçməsinə əhəmiyyətli
dərəcədə təsir göstərir. Müzakirəni fərqli formalarda təşkil etmək olar. Bütün
hallarda şagirdlərin hamısının fəallığına səy göstərmək lazımdır.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirilmə mövzu üzrə iş texnologiyalarının şərhində verilmişdir.
Evdə iş
İfadəli oxuya hazırlaşın.
Şeirin
ilk üç bəndinin oxusuna hazırlıq.
– Əvvəlcə
ifaçılıq vəzifəsini dinləyicilərə nə çatdıracağınızı aydınlaşdırın.
– Sonra hər bəndin
oxusunda səsinizin aldığı çalarları dəftərinizdə (şeirin mətninin kənarında) yazın.
– Fasilələrin
yerini, səsin ucalığını, sürətini və s. müəyyənləşdirib nümunədə olduğu kimi şərti
işarələrlə göstərin.
Mövzu:
S.S.Axundov. Nurəddin – 3 saat
Birinci saat:
Əsərin məzmunu üzrə iş
|
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.1.1. Heca vəznli şeirlərdə və
süjetli bədii nümunələrdə (dastan, hekayə, mənzum hekayə) tanış olmayan sözlərin
mənasını lüğətlərdən, sorğu kitablarından istifadə etməklə aydınlaşdırır.
|
Hekayədə tanış olmayan sözlərin mənasını lüğətlərin
köməyi ilə aydınlaşdırır.
|
1.1.3. Süjetli bədii nümunələri
(dastan, hekayə, mənzum hekayə) hissələrə ayırır, plan tərtib edir, məzmununu
müxtəlif formalarda nağıl edir.
|
Hekayədən seçdiyi hissənin məzmununu hazırladığı
plan əsasında yığcam nağıl edir.
|
2.1.1. Öyrəndiyi yeni sözlərdən
bədii nümunələrlə bağlı müzakirələrdə və müxtəlif ünsiyyət məqamlarında
istifadə edir.
|
Yeni sözlərdən müzakirədə, nağıletmədə istifadə
edir.
|
Dərsin tipi:
induktiv, bədii əsərin öyrənilməsi
İş forması:
fərdi iş, kiçik qruplarda iş
Metod və priyomlar:
müsahibə, əqli hücum, təqdimatlar
Təchizat:
dərslik, iş vərəqləri, hekayənin məzmununa uyğun şəkillər, lüğətlər.
Dərsin gedişi
Ev
tapşırığının yerinə yetirilməsi səviyyəsi fərqli yollarla (təqdimatların
müzakirəsi və s.) müəyyənləşdirilə bilər. Müəllimin müvafiq qiymətləndirmə
meyarlarına müraciət etməsi məqsədəuyğundur.
Motivasiya, problemin qoyuluşu. Sinfin səviyyəsinə, şagirdlərin marağına uyğun olan variant seçməklə
bu mərhələdəki işi təşkil etmək olar. Variantlardan biri dərslikdəki
suallardan istifadə olunmasıdır.
Bu
suallar üzrə aparılan müsahibə əsasında tədqiqat sualını müəyyənləşdirmək
mümkündür.
Tədqiqat sualı. Yamanlığın
– pisliyin qarşılığında yaxşılıq etməklə nəyə nail olmaq mümkündür?
Fərziyyələr
dinlənilir və təkrara yol vermədən qeyd olunur.
Tədqiqatın aparılması. Hekayədən ilk beş parçanın sinifdə oxusunu təşkil etmək məqsədəuyğundur.
Oxunu fərqli yollarla həyata keçirmək mümkündür. Vaxta qənaət baxımından fərdi
səssiz oxunun üzərində dayanmaq olar. Bütün hallarda dərslikdəki tapşırığın
yerinə yetirilməsinin zəruriliyi şagirdlərin diqqətinə çatdırılır.
Mətnin
kənarındakı suallara cavabların hazırlanması cütlük şəklində yerinə yetirilir.
Suallar əsərin məzmununun daha dərindən qavranılmasını, hadisələr, obrazlar
barədə ilkin təəssüratın formalaşmasına imkan yaradır.
Suallardan
bəziləri (məsələn, “Gülüstan” kitabı haqqında nə bilirsiniz?”) əlavə mənbələrə
(imkan varsa, internetə) müraciət etməyə istiqamətləndirir. Bu, əvvəlcədən nəzərə
alınmalıdır.
Əsərdən
sinifdə oxunması planlaşdırılan hissənin ikinci və beşinci parçalarına aid
sualların tərtib edilməsi də cütlük şəklində həyata keçirilə bilər. Bu qəbildən
sualların hazırlanması məzmunun mənimsənilməsi nəticəsində mümkündür. Belə
tapşırıqlar məntiqi təfəkkürün inkişafına da əlverişli şərait yaradır.
İşin
icrasına ayrılan vaxt başa çatdıqdan sonra kiçik qruplar yaradılır və bütün
suallarla bağlı fikir mübadiləsi aparılır. Bu, dərsin növbəti mərhələsində
davam etdirilə bilər.
Məlumat mübadiləsi. Qrupların
təqdimatı əsasında aparılan məlumat mübadiləsi yalnız bir-birinin işinin məzmunu
ilə tanışlıq səciyyəsi daşımır. Sualların verilməsi əsasında cavabların dəqiqləşdirilməsi,
əlavələrin edilməsi və s. həyata keçirilir.
Məlumatın müzakirəsi və təşkili. Cavabların müqayisə edilməsi,
əlaqələndirilməsi, qruplaşdırılması diqqət mərkəzində saxlanılır. Bütün
bunlar fikirlərə aydınlıq gətirməklə yanaşı, əsərin məzmununun öyrənilməsini də
dərinləşdirir.
Görülmüş
işə yekun (əsərin məzmununun öyrənilməsi başa çatmadığına görə dərsin “nəticə,
ümumiləşdirmə” mərhələsinin tələbləri tam halda ikinci dərsdə həyata
keçirilir) vurulduqdan sonra şagirdlər müəllimin təklifi ilə dərslikdəki
tapşırığın üzərində fərdi işləyirlər.
Seçilmiş formanın (yığcam nağıletmə) tələblərinə çıxış edənlərin necə
əməl etdiklərinə bütün sinfin münasibət bildirməsi təmin olunur.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirmə mövzu üzrə iş texnologiyasının şərhində verilmişdir.
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetirilməsini şagirdlərə
xatırladır.
Mövzu:
S.S.Axundov. Nurəddin – 3 saat
İkinci saat:
Əsərin məzmunu üzrə iş
|
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.1.1.
Heca vəznli şeirlərdə
və süjetli bədii nümunələrdə (dastan, hekayə, mənzum hekayə) tanış olmayan
sözlərin mənasını lüğətlərdən, sorğu kitablarından istifadə etməklə
aydınlaşdırır.
|
Hekayədə tanış
olmadığı sözlərin mənasını lüğətlərin köməyi ilə də aydınlaşdırır.
|
1.1.4.
Bədii nümunələrin
(dastan, hekayə, mənzum hekayə) janr xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirir.
|
Hekayə janrına məxsus
xüsusiyyətləri müəyyənləşdirir.
|
2.2.1. Müzakirələrdə ədalətlilik və obyektivlik
nümayiş etdirir.
|
Fərqli fikirlərə ədalətli,
obyektiv münasibət nümayiş etdirir.
|
Dərsin tipi:
induktiv, bədii əsərin öyrənilməsi
İş forması:
fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik qruplarda iş
Metod və priyomlar:
əqli hücum, müsahibə, təqdimatlar
Təchizat:
dərslik, hekayənin məzmununa uyğun şəkillər, iş vərəqləri, lüğətlər.
Dərsin gedişi
Hekayənin ardını müstəqil (evdə) oxusundan sonra məzmunun, eləcə də
yeni sözlərin necə qavranıldığını yığcam müsahibə ilə aydınlaşdırmaq olar. Bu,
vaxta qənaət baxımından (digər variantların seçilməsi də mümkündür)
faydalıdır.
Müstəqil oxunmuş parçaları (6, 7, 8, 9) bir daha nəzərdən keçirən
şagirdlərə mətnə aid suallara cütlük şəklində cavab hazırlamaq təklif olunur.
Cavabları bir-birinə yaxın olan şagirdlər kiçik qruplarda birləşərək fikir
mübadiləsi aparırlar. Bu, dərsin tədqiqatın
aparılması mərhələsi kimi qiymətləndirilə bilər.
Sonra qrupların təqdimatı əsasında məlumat mübadiləsi və məlumatın
müzakirəsi həyata keçirilir. Bunlar, əslində, çox vaxt qovuşmuş şəkildə baş
verir. Qruplar bir-birinin işinin məzmununu ilə tanış olur, müqayisələr aparır,
əlavələr edir, əlaqələrin yaradılmasına, qruplaşdırmaların aparılmasına diqqət
yetirir.
Nəticə, ümumiləşdirmə
mərhələsində bütün fikirlərin bir ideya şəklinə salınmasına
səy göstərilir. Əldə olunmuş yekun fikir şagirdlərin irəli sürmüş olduqları fərziyyələrlə
müqayisə edilir.
Dərslikdəki “Bilik və bacarıqlarınızı tətbiq edin” tapşırığının
icrasına vaxt ayrılır.
Tapşırığın
icrası fərdi qaydada həyata keçirilir.
Bu,
şagirdlərin hər birinin işinin məzmunu, keyfiyyəti barədə müəllimin dolğun təsəvvür
qazanması baxımından məqsədəuyğundur. Vaxt çatışmazlığı yaranarsa, tapşırıq
kiçik qruplarda yerinə yetirilə bilər. Belə halda müəllim hər bir şagirdin fəaliyyətini
diqqətlə izləməlidir.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirmə mövzu üzrə iş texnologiyasının şərhində verilmişdir.
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetirilməsini şagirdlərə
xatırladır.
Mövzu:
S.S.Axundov. Nurəddin – 3 saat
Üçüncü saat: Təhlil üzrə iş
|
Standartlar
|
Təlim nəticələri
|
1.2.1.
Bədii nümunələri
(dastan, hekayə, mənzum hekayə) növ və janr baxımından müqayisə edir.
|
Nağılla müqayisə əsasında
hekayənin janr xüsusiyyətini aydınlaşdırır.
|
1.2.2.
Digər obrazlarla
müqayisə etməklə və yazıçının münasibətinə əsaslanmaqla ədəbi qəhrəmanları səciyyələndirir.
|
Müqayisə etməklə,
yazıçı münasibətinə əsaslanmaqla obrazları səciyyələndirir.
|
1.2.4. Bədii nümunələrin mövzusunu, ideyasını və
başlıca problemini şərh edir, əsaslandırılmış münasibət bildirir.
|
Hekayədəki başlıca
problemi və ideyanı şərh edir, əsaslandırılmış
münasibət bildirir.
|
2.1.2. Bədii nümunələrlə bağlı fikirlərini mətndən
nümunələr gətirməklə şərh edir.
|
Fikirlərini hekayədən
nümunələr gətirməklə şərh edir.
|
Dərsin tipi:
induktiv, bədii əsərin öyrənilməsi
İş forması:
fərdi iş, kiçik qruplarda iş
Metod və priyomlar:
əqli hücum, müsahibə, problemin həlli, təqdimatlar
Təchizat:
dərslik, iş vərəqləri
Dərsin gedişi
Ev tapşırığının hansı səviyyədə
yerinə yetirilməsi təqdimatların dinlənilməsi və müzakirəsi əsasında müəyyənləşdirilir.
Müəllimin müvafiq qiymətləndirmə meyarlarına müraciət etməsi məqsədəuyğundur.
Təhlilə həsr olunmuş dərsin bir variantı aşağıdakı məzmunda ola bilər.
Motivasiya, problemin
qoyuluşu. Şagirdlər, müəllimin təklifi ilə
xeyirxahlıq, yaxşılıqla əlaqədar bildikləri atalar sözlərini xatırladırlar.
Diqqət “Yaxşılığa yaxşılıq hər kişinin işidir, yamanlığa yaxşılıq ər kişinin
işidir” atalar sözünə və hekayədə Rəhimin Nurəddinə dediklərinə (“Mən səni
oğulluğa götürməklə böyük hünər etmədim, çünki mən ancaq yaxşılığa yaxşılıq
etdim. Bu, hər kişinin işidir. Amma sən yamanlığa yaxşılıq etdin. Bu isə
ancaq sənin kimi ər kişinin işidir”) cəlb olunur. Müsahibə tədricən tədqiqat
sualının formalaşmasına imkan yaradır.
Tədqiqat sualı: Sizcə, yazıçı nə üçün “yalnız xeyirxahlığın deyil, pisliyin,
yamanlığın qarşısında da yaxşılıq etmək lazımdır” fikrini doğru hesab edir?
Fərziyyələr dinlənilir, təkrara yol vermədən qeyd edilir.
Tədqiqatın
aparılması. Tədqiqat sualının
aydınlaşdırılması üçün fərqli yollar seçilə bilər. Hansı yolun seçilməsindən
asılı olmayaraq dərslikdəki “Araşdırın. Fikirləşin. Cavab yazın” tapşırığına və
“Əsərlə bağlı açıqlamalar” mətninə müraciət etmək faydalıdır.
Tədqiqatın kiçik qruplarda aparılması əvvəlcədən iş vərəqlərinin
hazırlanmasını tələb edir. “Araşdırın. Fikirləşin. Cavab verin” tapşırığındakı
sualları iş vərəqlərində əks etdirib qruplara təqdim etmək olar. Müəllimin
suallara yaradıcı yanaşması məqsədəuyğundur.
O, məqsədindən, sinfin səviyyəsindən, qrupun sayından və s. asılı
olaraq suallarda dəyişiklik edə bilər.
İşin icrası prosesində qruplarda vəzifə bölgüsünün aparılmasına
diqqət yetirən müəllim ehtiyac yaranan məqamlarda istiqamətləndirici suallardan
istifadə etməklə tədqiqatın səmərəliliyinə yardımçı olur. Tapşırıqlardakı
başlıca tələbin nə olduğu, daha səmərəli metodların seçilməsi və s. müəllimin
yönləndirici suallarda qruplara çatdırdığı məsələlərdəndir. Tapşırıqdakı birinci
sual (“Hekayədə diqqəti cəlb edən mühüm problem nədir? Müəllif həmin problemin
həllində nəyə üstünlük verir?”) tədqiqat sualının aydınlaşdırılması baxımından
daha əhəmiyyətlidir.
Müəllim nəzərə almalıdır ki, S.S.Axundov “Qorxulu nağıllar”da
xeyirlə şərin mübarizəsini ön plana çəkmiş, pisliklərin, şərin aradan
qaldırılmasına maarifçilik mövqeyindən və ideyalarından çıxış edərək münasibət
bildirmişdir. Bu yanaşmanın digər səbəbləri də unudulmamalıdır. Daha dəqiq
deyilsə, xalq nağıllarının, Tolstoyçuluq ideyalarının S.S.Axundov
yaradıcılığında iz buraxdığı yaddan çıxarılmamalıdır. Pisliklərin
bağışlanmasının müsbət nəticələr verə biləcəyi fikrini oxucuya aşılayan yazıçı
problemin bu yolla həllinə üstünlük verirdi.
S.S.Axundovun maarifçi dünyagörüşü yaratdığı bir sıra obrazların
xarakterində, davranış və əməllərində özünü qabarıq göstərirdi. “Nurəddin”dəki
Əmiraslanın faciəsi məktəbdən, təhsildən qaçaq düşməsi ilə izah olunur. Gülpərinin
dayazdüşüncəli olması, həyatda ciddi səhvlərə yol verməsinin səbəbi də bu
mövqedən əsaslandırılır. Tapşırıqdakı 3-cü sual (“Əmiraslanla Gülpərinin oxşar
və fərqli cəhətləri hansılardır? Bu obrazları yaratmaqda müəllifin niyyəti nə
olmuşdur?”) məsələyə bu baxımdan yanaşmağı tələb edir. Sualın cavabı ilə əlaqədar
hekayədə tutarlı faktlar vardır.
İşin icrasına ayrılan vaxt başa çatdıqdan sonra dərsin növbəti mərhələsinə
keçilir.
Məlumat mübadiləsi. Qrupların bir-birinin işinin məzmunu ilə ətraflı tanış olmalarına
imkan yaradılır. Cədvəllərin, sxemlərin nümayiş etdirilməsinə, əhatəli
izahların verilməsinə diqqət yetirilir. Qeydlər edilmiş cədvəllərin lövhədən
asılması məqsədəuyğundur. Bu, şagirdlərin digər qrupların işi ilə daha ətraflı
tanış olmalarına imkan yaradır. Eləcə də sualların verilməsi, əlavələrin edilməsi,
digər dərslərdə olduğu kimi, burada da əhəmiyyətli yer tutmalıdır. İşin səmərəli
təşkili dərsin növbəti mərhələsinin uğurlu olmasına təsir edir.
Məlumatın müzakirəsi
və təşkili. Müəllim müzakirənin səmərəli keçməsi üçün əvvəlcədən
suallar hazırlaya bilər. Bu suallar müzakirənin, belə demək olarsa,
planauyğun aparılmasına şərait yaradır. Ayrı-ayrı faktların, pərakəndə məlumat
toplusunun əlaqələndirilməsinə və sistemə salınmasına müzakirədə xüsusi önəm
verilir. Məhz bundan sonra ümumiləşdirmənin aparılması, nəticənin çıxarılmasını
həyata keçirmək olur.
Nəticə, ümumiləşdirmə.
Deyilmiş fikirlərin ümumiləşdirilməsi, bir ideya
halında ifadə edilməsi bu mərhələdə diqqət yetirilən başlıca məsələlərdəndir.
Müəllim istiqamətləndirici suallardan istifadə etsə də, nəticələrin çıxarılması
şagirdlərin öhdəsinə düşməlidir.
Nəticələrin fərziyyələrlə müqayisə edilməsi, tədqiqat sualı ilə əlaqəsi
diqqət mərkəzində saxlanılmalıdır. Yazıçının “yamanlığa yaxşılıqla cavab vermək”
mövqeyinin nədən qaynaqlandığı, əxlaqi-tərbiyəvi fikrə söykənən maarifçilik
ideyalarının bu məsələdə rolu və s. nəticədə əksini tapmalıdır.
Dərslikdəki “Tətbiq. Müzakirə. Yaradıcı iş” başlıqlı tapşırıq
qazanılmış bilik və bacarıqların tətbiqi baxımından faydalıdır.
“Azərbaycan
xeyriyyəçilərinin gördüyü işlər” mövzusunu müzakirə edin.
Tapşırığa
fərdi olaraq hazırlanmış cavablardan bir neçəsinin dinlənilib müzakirə edilməsinə
vaxt ayrılmalıdır.
Qiymətləndirmə. Formativ
qiymətləndirmə mövzu üzrə iş texnologiyasının şərhində verilmişdir.
Müəllim
dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetirilməsini şagirdlərə
xatırladır.
Комментариев нет:
Отправить комментарий