Proqramlar, Dərs vəsaitləri, Məqalələr, Tövsiyələr, Soruşun cavab verək
ƏNN KURİKULUMU TƏLƏBLƏRİNİN
“ƏDƏBİYYAT” DƏRSLİK KOMPLEKTİNDƏ
REALLAŞDIRILMASI MEXANİZMLƏRİNİN ŞƏRHİ
Ümumtəhsil məktəblərinin X
sinifləri üçün ədəbiyyat fənni üzrə dərslik komplekti “Ümumi təhsil pilləsinin
dövlət standartları və proqramları (kurikulumları)” əsasında hazırlanmışdır.
Ədəbiyyat fənni üzrə dərslik komplektində Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
2013-cü il 24 oktyabr tarixli Sərəncamı ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan
Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası”nda qarşıya
qoyulan hədəflər, şagirdlərin ədəbi təhsilinin məzmununda nəzəri biliklərlə
yanaşı, praktik bilik və bacarıqların vacibliyi, mənimsənilənlərin konkret fəaliyyətin nəticəsinə çevrilməsinin
təmin edilməsi ön plana çəkilmişdir.
“Ədəbiyyat” dərslik
komplekti dərslik və müəllim üçün metodik vəsaitdən ibarətdir. Dərsliyin tərtibində
ümumi təhsilin konsepsiyasının (milli
kurikulum) tələbləri əsas götürülmüşdür.
Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 30 oktyabr 2006-cı il
tarixli, 233 nömrəli qərarı ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan
Respublikasında ümumi təhsilin konsepsiyası”nda (milli kurikulum)
qeyd edilir ki, şagirdlərin əsas təhsil pilləsində qazandıqları bacarıq və vərdişlər
tam orta təhsil pilləsində təkmilləşdirilməklə tarixi-xronoloji ardıcıllıqla
Azərbaycan ədəbiyyatının çoxəsrlik inkişaf yolu, ədəbi ənənə və əlaqələri, Azərbaycan
və dünya ədəbiyyatının görkəmli ədəbi simalarının yaradıcılığından nümunələr
öyrənilir, ədəbiyyat nəzəriyyəsinə dair məlumatlar genişləndirilir, şagirdlərin
ədəbi-bədii, tənqidi təfəkkürünün formalaşması təmin olunur.
Dərslik
komplektində ümumi təhsilin milli konsepsiyasındakı belə müddəa da əsas götürülmüşdür
ki, tam orta təhsil pilləsində şagirdin ədəbi
nümunələri bədii-emosional və obrazlı qavradığını nümayiş etdirməsi, əsərləri mövzu, janr, problem baxımından
müqayisə etməsi, onlara əsaslandırılmış
rəy bildirməsi, məzmununa və ideyasına yarandığı dövrdün ictimai-siyasi və əxlaqi-etik dəyərləri
kontekstində qiymət verməsi, fərqli mövzular üzrə müvafiq üslublarda yaradıcı
xarakterli yazıları icra etməsi təmin olunmalıdır.
Ümumi təhsilin milli konsepsiyasında və
ədəbiyyat fənn kurikulumunda şagirdlərin mənbələr üzərində işləyərək görkəmli ədəbi
şəxsiyyətlər, ədəbiyyat və mədəniyyət sahəsindəki nailiyyətlər barədə
materiallar toplamaq, müxtəlif ədəbi mövzularda təqdimatlar hazırlamaq, ədəbi mövzulara aid tədbirlərin təşkilində
iştirak etmək, ədəbi nailiyyətlərə münasibət bildirmək bacarığına yiyələnməsi
zəruriliyi ilə bağlı müddəanın da reallaşdırılması dərslik komplektində diqqət
mərkəzində saxlanılmışdır.
(http://portal.edu.az/index.php?r=article/item&id=194&mid=5&lang=az)
Azərbaycan ədəbiyyatının
çoxəsrlik inkişaf yolunun, ədəbi ənənə və əlaqələrin, Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli simalarının yaradıcılığının
tarixi-xronoloji ardıcıllıqla, yeni təlim texnologiyalarının tətbiqi ilə öyrədilməsi
tələbi şagirdlərin dərin, sistemli bilik və bacarıqlara yiyələnmələrini, mənimsənilənlərin konkret fəaliyyətin
nəticəsinə çevrilməsini təmin edir.
Dərslik komplekti
hazırlanarkən pedaqogika, psixologiya, ədəbiyyatşünaslıq, ədəbiyyatın tədrisi
metodikası elmlərinin son nailiyyətləri, milli və beynəlxalq tədqiqatlar, ədəbiyyat
tədrisi üzrə son illərdə toplanmış təcrübə ətraflı öyrənilmiş və nəzərə alınmışdır.
DƏRSLİK
Ümumtəhsil məktəblərinin
10-cu sinifləri üçün “Ədəbiyyat” dərsliyinə milli və bəşəri dəyərləri özündə əks etdirmiş, həqiqi
vətəndaşın tərbiyəsində mühm rol oynayacaq əsərlər daxl edilmişdir, ədəbiyyatımızın
fəal/interaktiv metodların və informasiya-kommunikasiya texnologiyalarından
istifadə ilə öyrədilməsinə önəm verilmişdir.
“Ədəbiyyat” dərsliyinə daxil
edilmiş təlim materialları qədim Azərbaycan ədəbiyyatından XX əsrə qədərki dövü
əhatə edir. Başqa sözlə, dərsliyə bu və ya digər mərhələnin xülasəsini əks
etdirən icmallar, klassik sənətkarların həyatı, yaradıcılığı ilə bağlı məlumat,
məktəb təcrübəsində özünü doğrultmuş və monoqrafik şəkildə öyrənilən bədii əsərlər
daxil edilmişdir.
Bundan əlavə, dərslikdə sinifdənxaric oxu üçün tövsiyə olunan əsərlərin
siyahısı, klassik ədəbiyyatımızda işlənən ərəb və fars sözlərinin lüğəti, qısa ədəbiyyatşünaslıq
terminləri lüğəti də verilmişdir.
Dərslikdəki mövzular iki qrupa ayrılır:
1. İcmal mövzular.
2. Monoqrafik mövzular.
İcmal mövzular dövrün sosial-siyasi, ədəbi-mədəni mənzərəsi, söz sənətimizin
aparıcı nümayəndələrinin yaradıcılığı haqqında şagirdlərdə müəyyən təsəvvür yaratmaq,
onları monoqrafik mövzuların öyrənilməsinə
hazırlamaq məqsədini güdür. Bu mövzuların layihə qismində öyrənilməsi məqsədəuyğun sayılmış, müvafiq məzmun
standartlrının reallaşdırılması nəzərdə tutulmuşdur. İşin bu istiqamətdə qurulması
təbiidir ki, şagirdlərdən daha çox müstəqillik
və məsuliyyət tələb edir. Layihə üzrə işin bünövrəsi sinifdə qoyulur; layihələrin
araşdırılmasına istiqamət verən suallar və onların yığcam cavabları dərslikdə əks
etdirilmişdir. Həmin mətnin oxusu
sinifdə həyata keçirilir, əlavə mənbələrə (azı iki mənbənin
olması məqsədəuyğundur) müraciət olunur, sonda müzakirə formalarından birinin
tətbiqi həyata keçirilir. Layihə üzrə işin davam etdirilməsinə ehtiyac
duyulduğu aşkara çıxarılır və şagirdlər dərslikdə tövsiyə olunmuş mənbələr ( müəllim
fərqli, eləcə də əlavə mənbələr seçə bilər) əsasında müstəqil araşdırmalarını
davam etdirirlər. Növbəti dərsdə – ev tapşırığının yerinə yetirilməsi səviyyəsinin
müəyyənləşdirilməsində nəticələr təqdim olunur.
Dərsliyə daxil edilmiş ədiblərin həyatı,
yaradıcılıq yolu da layihə qismində
öyrənilir və iş, əsasən, icmal mövzularında olduğu kimi reallaşdırılır. Layihə
üzrə hazırlığın ilkin mərhələsi – dərslikdəki materialla sinifdə tanışlıq və
sonrakı işlər fərqli məzmunda təşkil edilə bilər. Başqa sözlə, diskussiya,
müzakirə xəritəsi, debat və s. yanaşı, kiçik qrupların təqdimatları əsasında da
müzakirənin aparılması mümkündür.
Bütün hallarda layihə üzrə dərsdə – ilkin hazırlıq mərhələsində mənimsənilmiş
bilik və bacarıqların mənbələr əsasında inkişaf etdirilməsi, zənginləşdirilməsi
vacibdir. Bununla yanaşı, şagirdlər dərslikdə
tövsiyə olunan mənbələrdən istifadə ilə məhdudlaşmamalı, mətnlər üzrə təklif
edilmiş suallar əsasında digər internet
mənbələrindən də faydalanmalıdır.
Dərslikdə aşağıdakı pedaqoji prinsiplər gözlənilmişdir:
–
düzgünlük
– təlim standartlarına uyğunluq, faktların dəqiqliyi, mübahisəli elmi
məsələlərin olmaması, orfoqrafik, durğu işarələri və qrammatik qaydaların
gözlənilməsi;
–
əyanilik-
bədii mətnlərlə bağlı şəkil, cədvəl və illüstrasiyalarla, slaydlar, video
materiallardan istifadə;
–
tərbiyəedicilik – təlim materiallarının müasir dünyagörüşünün, milli və
ümumbəşəri mənəvi dəyərlərin
formalaşdırılmasına istiqamətlənməsi;
–
tamlıq
– ədəbi-nəzəri, praktik, təsviri, qiymətləndirmə materiallarının olması,
onların üzvi şəkildə əlaqələndirilməsi;
–
ardıcıllıq
– təlim materiallarının sadədən mürəkkəbə doğru
sıralanması, əvvəlki təlim materialları vasitəsilə növbəti materialların
mənimsənilməsinə zəmin yaratması;
–
yaş
səviyyəsinə uyğunluq – dərsliyinin poliqrafiya, dizayn cəhətdən şagirdlərin
estetik tələbatına cavab verməsi, təlim materiallarının məzmun və həcm baxımından
onların ehtiyaclarına uyğun müəyyənləşdirilməsi;
–
təlim
vaxtına uyğunluq – tədrisə ayrılan vaxtın dəqiq nəzərə alınması;
–
oxunaqlılıq
– bədii materialların, şərhlərin, izahların, nəzəri məlumatların və s.) maraqlı
və yığcam olması, aydın üslubda, sadə dildə ifadə edilməsi;
–
inkişafetdiricilik
– məntiqi tənqidi, yaradıcı təfəkkürün, informasiya-kommunikasiya texnologiyaları
ilə işləmək bacarığınən formalaşdırılması;
–
inklüzivlik
– potensial imkanları, qavrama səviyyəsindən asılı olmayaraq, bütün şagirdlərə
diferensial yanaşmanın təmin edilməsi və onların təlim maraqlarının təmin
olunması;
–
inteqrativlik
–ədəbi təhsilin məzmun komponentlərinin bir-biri ilə
və digər fənlərlə sistemli şəkildə üzvi
əlaqələndirilməsi.
Ədəbiyyatımızın inkişaf mərhələləri müəyyənləşdirilərkən BDU-nun
Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı kafedrasının hazırladığı “Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı” dərsliyindəki Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə,
onun dövrləşdirilməsinə və ədəbi prosesə yeni yanaşma, elmi-metodoloji prinsip
və tələblər diqqət mərkəzində saxlanılmışdır. (Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı.
I-II cild.Bakı: Bakı Universiteti, 2007.)
Eləcə də hazırda ümumtəhsil məktəblərində istifadə olunan “Ədəbiyyat” dərsliyindəki
Azərbaycan ədəbiyyatının dövrləşməsi nəzərə alınmışdır. (N.Cəfərov, T.Kərimli, Z.Əsgərli,
A.Bakıxanova. Ədəbiyyat. X sinif üçün dərslik. Bakı:Çaşıoğlu, 2012. )
Müəllim
üçün metodik vəsait
X
sinif dərsliyində təlim materiallarının mənimsənilməsi və müvafiq fəaliyyət
növlərinin tətbiqi üç əsas metodoloji mərhələyə bölünür: mövzu ilə bağlı əvvəlki
biliklərin aktuallaşdırılması; yeni biliyin mənimsənilməsi; bilik və bacarıqların
tətbiqi, dəyərləndirilməsi.
1.
Təlim materialının öyrənilməsi üzrə işin ilk mərhələsi – motivasiya, idraki
maraqoyatma idraki fəallığı
stimullaşdırır, şagirdləri tədqiqata yönəldir.
2. Yeni
biliyin mənimsənilməsi:
–
icmal mövzular;
–
monoqrafik
mövzular.
Mövzular üzrə araşdırmalar üçün aşağıdakı mənbələrin tövsiyə olunması məqsədəuyğundur:
–
şagirdlər üçün internetdə yerləşdirilmiş
əlavə mənbə (Ucoz. com);
–
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin
ayrı-ayrı dövrləri üzrə materiallar;
–
sənətkarın öz yaradıcılığı ilə bağlı ədəbi qeydləri;
–
klassiklərin həyat və yaradıcılığına həsr
olunmuş monoqrafiyalar, məqalələr;
–
internet materialları (Vikipediya
materialları, ədəbi ensiklopediyalar, ədəbiyyatşünaslıq terminləri lüğəti,
klassik ədəbiyyatda işlənilmiş ərəb və
fars sözləri lüğəti və s.)
Klassik ədəbi irsin tədrisində – dərslikdəki mövzuların tədrisində
müəllimin bələdçilik fəaliyyəti mühüm
əhəmiyyət kəsb edir. Bu, ilk növbədə
klassik ədəbiyyatımızın mənimsədilməsindəki obyektiv çətinliklərlə bağlıdır. Dərsliyə
daxil edilmiş mövzuların ədəbiyyatımızın ən qədim dövrlərdən başlayaraq XX əsrə
qədərki dövrünü əhatə etməsi, ərəb və fars dilinə məxsus sözlərin çoxluğu,
sufilik, hürufilik simvolikasını əks etdirən məcazların geniş işlənilməsi və s. obyektiv çətinliklər
təlimin təşkilinə xüsusi yanaşma tələb edir. Təcrübə göstərir ki, klassik ədəbi irsin tədrisində müəllimin izahına nisbətən tez-tez
müraciət edilməsinə ehtiyac yaranır. Müəllimin izahı şagirdlərin bu və ya digər
ədəbi dövrün inkişaf qanunauyğunluqlarını, əsərdə qoyulmuş mənəvi-estetik
problemləri, ayrı-ayrı ədəbi anlayış və
hadisələrin mahiyyətini və özəlliyini başa düşmələrinə istiqamət verir..
FƏNN ÜZRƏ MƏZMUN STANDARTLARININ
REALLAŞDIRILMASI CƏDVƏLİ
BÖLMƏ VƏ MÖVZULAR
|
Məzmun
xətti
1
|
Məzmun
xətti
2
|
Məzmun
xətti 3
|
Sa-atlar
|
|||||||||||||
M.st.
1.1
|
M.st.
1.2
|
M.st.
2.1
|
M.st.
2.2
|
M.st.
3.1
|
|||||||||||||
1.1.1
|
1.1.2
|
1.1.3
|
1.1.4
|
1.1.5
|
1.2.1
|
1.2.2
|
1.2.3
|
1.2.4
|
2.1.1
|
2.1.2
|
2.2.1
|
3.1.1
|
3.1.2
|
3.1.3
|
|
||
|
1.
Söz sənətimiz-
milli sərvətimiz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|
2.
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı (Layihə)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
|
Qədim
dövr Azərbaycan ədəbiyyatı
|
3.
Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı (ən qədim
zamanlardan XIII əsrə qədər) (Layihə)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
1
|
4.
“Kitabi-Dədə
Qorqud” eposu.(Layihə)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|
5.
“Salur Qazanın evinin yağmalandığı boy”. Məzmun
üzrə iş
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
6.
“Salur Qazanın evinin yağmalandığı boy”. Məzmun
üzrə iş
|
+
|
|
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
7.
“Salur Qazanın evinin yağmalandığı boy”. Təhlil
üzrə iş
|
|
|
+
|
|
|
|
+
|
+
|
+
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
8.
“Salur Qazanın evinin yağmalandığı boy”. Tətbiq.
Mazakirə. Yaradıcı iş
|
|
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
+
|
1
|
|
9.
N.Gəncəvinin həyatı, yaradıcılıq yolu.(Layihə)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|
10.
N.Gəncəvi. “İskəndərnamə”. Məzmun üzrə iş
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
11.
N.Gəncəvi. “İskəndərnamə”. Məzmun üzrə iş
|
+
|
|
|
|
+
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
12.
N.Gəncəvi. “İskəndərnamə”. Təhlil üzrə iş
|
|
|
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|
13.
N.Gəncəvi. “İskəndərnamə”. Təhlil üzrə iş
|
|
|
|
|
|
|
+
|
+
|
+
|
|
|
+
|
|
|
|
1
|
|
14.
Kiçik summativ qiymətləndirmə
|
X sinifdə ədəbiyyat dərslərinin illik
planlaşdırılması nümunəsi
Aşağıda tövsiyə xarakterli illik iş planı
verilmişdir. İş planı həftədə 2 saat olmaqla ildə 34 həftəyə və ya 68 saata nəzərdə
tutulmuşdur. Müəllim mövzuların tədrisi zamanı qarşıya qoyduğu təlim məqsədlərindən
və şəraitdən asılı olaraq tövsiyə olunan illik planlaşdırma nümunəsində dəyişiklik
edə bilər.
Həftələr
|
Mövzular
|
Reallaşdırılan standartlar
|
Fənlərarası inteqrasiya
|
Strategiyalar: metodlar, iş formaları
|
Resurslar
|
Qiymətləndirmə üsul və vasitələri
|
1-ci həftə
|
Söz sənətimiz - milli sərvətimiz.(Layihə)
|
2.1.1.
2.2.1.
|
Az.d. 1.2.2.
X.d.
2.1.2.
Üm.t
1.1.4.
|
Söhbət, sorğu, müzakirə, diskussiya, İNSERT, ziqzaq, problemin həlli,
cütlük şəklində iş
bütün siniflə birgə iş
|
Dərslik, iş vərəqləri, lüğətlər, az.wikipedia.org/wiki/Azərbaycan_ədəbiyyatı
|
Müsahibə (müəllimin diaqnostik qeydiyyat vərəqi), müşahidə (müşahidə
vərəqləri), şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi),
tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı.(Layihə)
|
2.1.1.
2.2.1.
|
Az.d.
1.2.2. X.d. 2.1.2.
|
Müzakirə, təqdimat, İNSERT, diskussiya, kiçik qruplarda iş
|
Dərslik, şəkillər,
iş vərəqləri,lüğətlər,
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi. I cild, Ədəbiyyat
(X sinif şagirdləri üçün vəsait),
https://az.wikipedia.org/wiki/Az%C9%99rbaycan_%C5%9Fifahi_xalq_%C9%99d%C9%99biyyat%C4%B1
|
Təqdimat (meyar cədvəli), (şifahi sual-cavab) şifahi nitq
bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi, müşahidə (müşahidə vərəqləri), tapşırıqvermə
(tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
|
1. QƏDİM DÖVR AZƏRBAYCAN ƏDƏBİYYATI
|
||||||
2-ci həftə
|
Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı
(ən qədim zamanlardan XIII əsrə qədər) .(Layihə)
|
2.1.1.
2.2.1.
|
Az.d. 1.2.2.
X.d.
2.1.2.
Üm.t
1.1.4.
|
Müsahibə, müzakirə, təqdimat, müzakirə xəritəsi, diskussiya, kiçik
qruplarda iş
|
Dərslik,
lüğətlər, iş vərəqləri, şəkillər, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi. II cild, Ədəbiyyat
(X sinif şagirdləri üçün vəsait), Səfərli Ə., Yusifli X. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi (Qədim və orta əsrlər), http://www.azerbaijan.az/portal/Culture/Literature/literature_a.html?literature_02
|
Müsahibə (müəllimin qeydiyyat vərəqi), təqdimat (meyar cədvəli),
şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), müşahidə
vərəqləri, tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
“Kitabi-Dədə Qorqud” eposu.(Layihə)
|
2.1.1.
2.2.1.
|
Az.d. 1.2.2.
X.d.
2.1.2.
Üm.t
1.1.4.
|
Müzakirə, təqdimat, kiçik və böyük qruplarda iş
|
Dərslik,
iş vərəqləri, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi. I cild, Ədəbiyyat (X sinif
şagirdləri üçün vəsait), Səfərli Ə., Yusifli X. Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
(Qədim və orta əsrlər), www.google.az/search?q=dədə+qorqud
|
Təqdimat (meyar cədvəli), şifahi sual-cavab (şifahi nitq
bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), müşahidə (müşahidə vərəqləri),
tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
Yeni
təlim texnologiyalarından istifadə
Müəllimlər yeni texnologiyaların, xüsusən fəal/interaktiv
təlimin tətbiqi ilə bağlı xeyli təcrübə qazanmışlar. Əvvəlki siniflərin dərslik
komplektində bu məsələyə geniş yer verilmişdir. Məhz buna görə də vəsaitdə ədəbiyyatımızın klassik dövrünün tədrisində
daha çox müraciət olunan təlim metodlarına diqqət yetirilməklə kifayətlənilmişdir.
Layihələrin hazırlanması
Layihə
üzrə iş öyrədici və yaradıcı səciyyə
daşıyan, şagirdlərin bilik və bacarıqlarının tətbiqini, dərinləşdirilməsini nəzərdə
tutan, fərdi, kiçik və ya böyük qruplarda yerinə yetirilən müstəqil tədqiqat fəaliyyətidir.
Layihənin icrası zamanı müəlim bələdçi kimi öz tövsiyələri ilə şagirdlərin
araşdırmalarının düzgün yönləndirilməsinə yardımçı olur.
Layihə
şagirdlərin mənbələr üzrə müstəqil araşdırma aparmalarına, bilik və bacarıqlarını tətbiq etməklə problemi həll etmələrinə imkan yaradır,
onlarda əməkdaşlıq, birgə fəaliyyət bacarıqlarını formalaşdırır. Təlimi layihələrinin müxtəlif növləri vardır. Ədəbiyyat dərslərində fəaliyyət
növü baxımından sənətkarın həyatı, yaradıcılığı, bədii əsər, ədəbiyyat tarixinin mərhələləri ilə bağlı layihələr
üzrə iş məqsədəuyğundur.
Layihələrə hazırlıqda dərslikdəki mətnlə işin düzgün təşkili mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Şagirdlər ilk növbədə dərslikdəki sualları və onların ilkin
aydınlaşdırmasına imkan verən istiqamətləndirici mətni mənimsəməlidirlər. Sinfin əlavə mənbələrlə təmin
edilməsi məqsədəuyğundur. Mətnlə iş üsullarının öyrənilməsi şagirdlərdə müstəqil
araşdırma apamaq, əməkdaşlıq etmək, ünsiyyət
vərdişlərini zənginləşdirmək kimi bacarıqların inkişafına imkan yaradır.
Layihə üzrə işin səmərəli
olması üçün:
–
dərslikdəki
mətnlə tanışlıqdan sonra təklif edilmiş
suallar üzrə əlavə məlumatın əldə edilməsi məqsədilə mənbələr
dəqiqləşdirilir;
–
dərslikdəki
mətn üzrə qazanılmış biliklərin dərinləşdirilməsi və zənginləşdirilməsi üçün
axtarış aparılır;
–
müxtəlif
mənbələr üzrə araşdırma aparılarkən əsas və ikinci dərəcəli məlumatlar
müəyyənləşdirilir, zəruri və qənatləndirici olanlar seçilir;
–
mənbələr
üzrə əldə olunanlar əlaqələndirilir, ümumiləşdirilir və nəticə çıxarılır;
–
nəticələrin
necə təqdim olunacağı (müzakirə, hesabat və s.) müəyyənləşdirilir.
Müzakirə
Müzakirə müəyyən mövzu, problem üzrə məlumat, ideya, təəssürat və s. bağlı
fikirlərin qarşılıqlı mübadiləsidir. Müzakirənin müxtəlif formaları vardır.
Bunlardan daha geniş tətbiq olunanı diskussiyadır.
O, latın sözü olub araşdırma, tədqiqat deməkdir. Diskussiya müəyyən
problem üzrə ortaq məxrəcə gəlinməsi, tərəfləri razı salan ümumi qənaətin yaranması məqsədilə aparılan
müzakirədir. Diskussiyann iştirakçıları müzakirə edilən məsələlər üzrə zəruri
biliklərə malik olmalıdır. Onlar müzakirə
olunan məsələ barədə ardıcıl, bir-biri ilə əlaqəli mülahizələr söyləyir, fikirlərini
əsaslandırırlar. Diskussiyada müzakirə olunacaq problem əvvəlcədən müəyyənləşdiridiyi
üçün iştirakçılar ciddi hazırlaşmaq
imkanına malik olurlar.
Klassik ədəbi
irsin öyrənilməsinə həsr olunan dərslərdə mühüm yer tutan diskussiya təlim metodu kimi bu və ya digər problemlə
bağlı fikir mübadiləsinə və müzakirəyə geniş meydan açır.
Yaxşı təşkil
edilmiş diskussiya böyük təlim-tərbiyə əhəmiyyətinə malikdir, o, problemin dərindən
qavranılmasına, şagirdlərdə öz mövqeyini müdafiə etmək, başqalarının rəyi ilə
hesablaşmaq, fərqli mülahizələrə dözümlü yanaşmaq kimi bacarıqların
formalaşdırılmasına imkan yaradır
Müzakirənin digər növlərindən fərqli olaraq,
diskussiyada məqsəd iştirakçıların müzakirə olunan məsələ ilə bağlı mümkün qədər
güzəştl mövqe tutması, razılığa gəlməsidir. Belə ki diskussiya bu və ya digər tərəfin qalib gəlməsinə deyil, həqiqət axtarışlarına, optimal qərar qəbul
edilməsinə istiqamətlənir. Ümumi mövqe,
qənaət isə, adətən, iştirakçıların ifadə etdiyi müxtəlif baxışlarda öz əksini
tapan fikirlərin cəmindən deyil, sintezindən ibarət olur. Diskussiyanın nəticəsi
iştirakçıların ya hamısının, ya da əksəriyyətinin obyektiv, əsaslandırılmış
mövqeyini əks etdirir.
Bədii əsər üzrə müzakirədə də diskussiya elementləri mühüm yer tutur; bu, şagirdlərin fəallığına, bilik və
bacarıqların zənginləşməsinə əhəmiyyətli
təsir edir.
Fəndaxili və fənlərarası
inteqrasiya
Ədəbiyyat təlimində fəndaxili inteqrasiya şagirdlərin
öyrənilən mövzu, problem üzrə bilik və
bacarıqlarının əlaqələndirilməsini nəzərdə tutur. Əvvəlki biliklərdən
yeni situasiyada istifadə mövzunun dərindən qavranılmasına, şagirdlərin fəallıq
və müstəqilliyinə zəmin yaradır. Ədəbiyyat təlimi prosesində fəndaxili
inteqrasiya imkanları aşağıdakılardır:
1.
Mövzu, problem, janr baxımından səsləşən əsərlərin əlaqəli öyrənilməsi;
2.
Əvvəlki siniflərdə sənətkarın həyatı, yaradıcılığı
ilə bağlı mənimsənilmiş biliklərin əlaqələndirilməsi;
3.
Ədəbiyyat nəzəriyyəsi üzrə bilik və bacarıqların əlaqələndirilməsi;
4.
Şifahi və yazılı nitq bacarıqlarının əlaqələndirilməsi;
5.
Bədii əsərlərin oxusu, təhlili, qiymətləndirilməsi
üzrə bacarıqların əlaqələndirilməsi.
Şagirdlərin əvvəlki siniflərdə,
xüsusən VIII sinifdə klassik ədəbiyyatla
bağlı mənimsədikləri X sinfin tədris materialları ilə sıx əlaqəlidir. Təlim
prosesində həmin əlaqələrin üzərində dayanılması vacibdir.
Ədəbiyyat
kurikulumu inteqrativ səciyyəlidir. Kurikulumda məzmun xətləri və standartları
arasında sıx əlaqə, uzlaşma vardır. İnteqrativlik özünü eyni məzmun xəttti
daxilindəki standartların əlaqəli olması ilə yanaşı, ayrı-ayrı məzmun xətləri
arasında da özünü göstərir. Məsələn, əsərin məzmununun mənimsənilməsi ilə bağlı
standartlar üzrə iş sonrakı mərhələdə təhlillə bağlı standartların
reallaşdırılmasına zəmin yaradır. Eləcə də şifahi və yazılı nitqlə bağlı standartların
arasında üzvi əlaqə və bağlılıq öz əksini şagirdlərin müvafiq təlim fəaliyyətində
də tapır.
Ədəbiyyat dərslərində fənlərarası inteqrasiya imkanlarının reallaşdırılması üzrə ardıcıl
iş aparılmalıdır. Bu əlaqə imkanları məzmun standartlarının reallaşdırılması cədvəlində
əks etdirilmişdir.
Ədəbiyyatın incəsənətin digər növləri – musiqi, rəssamlıq, heykəltəraşlıq,
kino, teatr ilə əlaqəli öyrənilməsi müəllimdən yaradıcılıq və təşəbbüskarlıq tələb
edir. Məsələn, Füzulinin qəzəllərinin muğam nümunələri, Aşıq Ələsgərin şeirlərinin
saz havalarının müşayiəti ilə oxunması, bədii əsərlərin musiqi, səhnə, kino variantı ilə müqayisə
aparılması, bədii əsər üzrə
illüstrasiya, rəsm əsəri ilə əlaqə və s. bu qəbildəndir.
Ədəbiyyatın
Azərbaycan dili ilə əlaqəsinin
reallaşdırılması imkanları, ilk növbədə hər iki fənn kurikulumunda
şifahi və yazılı nitqlə bağlı standartların bir-biri ilə əlaqəli olması ilə şərtlənir.
Hər iki fənni eyni müəllim tədris etdiyi üçün ədəbiyyat dərslərində bədii dil,
üslub, sənətkarlıq məsələlərinin öyrənilməsi dil dərslərində mənimsənilmiş
biliklərlə daha ardıcıl, məqsədyönlü şəkildə əlaqələndirilir.
Ədəbiyyatın tarixlə, coğrafiya ilə əlaqəsi
bu və ya digər ədəbi dövrün ictimai-siyasi, mədəni, ədəbi səciyyəsi üzrə verilən məlumatlarda, sənətkarın həyat
yolu, əsərdə təsvir olunan hadisələrin
baş verdiyi məkan və zaman üzrə biliklərdə öz əksini tapır. İcmal
mövzuların tədrisində tarixlə əlaqə xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. İcmal
mövzuların öyrənilməsi zamanı şagirdlərə tarixi-ədəbi məlumatların verilməsi
ayrı-ayrı dövrlərdə ədəbiyyatın inkişaf xüsusiyyətləri barədə aydın təsəvvür
yaratmağa xidmət edir. Məsələn, X sinifdə “Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı”
mövzusu keçilərkən Zərdüşt, atəşpərəstlik, I minilliyin sonu II minilliyin əvvəllərində
ölkənin etnik-sosial mənzərəsinin yaradılması, ədəbiyyatda əvvəlcə ərəb,
sonra isə fars dilində yazmaq ənənəsinin səbəbləri və s.
barədə konkret məlumatların
verilməsi zəruridir.
Ədəbiyyat dərslərində öyrənilən mövzular
dil, tarix, coğrafiya, insan hüquqları, din, həyat bilgisi ilə ardıcıl,
sistemli şəkildə əlaqələndirilməlidir. Məsələn, X sinifdə Nizami Gəncəvinin
“İsgəndərnamə” poemasının tədrisi zamanı tarix, coğrafiya, dinlə əlaqə
yaradılması zərurəti meydana çıxır. Poemanın ənənəvi girişlə – tövhid, minacat,
nətlə başlanmasının səbəbləri, məsnəvinin
mahiyyəti, xüsusiyyətləri barədə məlumat vermək, şagirdləri əlavə mənbələrə
yönləndirmək lazım gəlir. Əsərin
mövzusu, baş qəhrəmanı tarixdən götürüldüyü üçün tarix fənni, coğrafi adlardan istifadə olunduğuna görə
coğrafiya fənni üzrə iəlicədən qazanılmış biliklərə istinad olunması mənimsəmənin
əhatəliliyinə, dərinliyinə əhəmiyyətli dərəcədə təsir edir.
Dərslik komplekti kurikulumun
tələblərinin reallaşdırılması üçün müəllimin yaradıcı, təşəbbüskar fəaliyyətinə
imkan yaradır. Müəllim dərsə hazırlaşarkən, ilk növbədə sinfin səviyyəsini,
qarşıya qoyduğu təlim məqsədlərini nəzərə almalı, mətnlərlə bağlı sual və
tapşırıqlardan yaradıcı istifadə etməklə dərsi hansı variantda təşkil etməyin
daha faydalı olduğunu müəyyənləşdirməlidir.
Bu və ya digər dərsdə daha çox
standartın reallaşdırılması cəhdinə haqq qazandırmaq olmaz. Biliklərin mənimsənilməsində,
bacarıqların formalaşmasında ardıcıllığı, mükəmməl sistemi daim diqqət mərkəzində
saxlayan müəllim öz seçimini edir və bunu əsaslandırır.
Qarşıya qoyduğu məqsəddən, şagirdlərinin hazırlıq səviyyəsindən çıxış
edən müəllim dərslikdən, metodik vəsaitdən,
sual və tapşırıqlardan yaradıcı istifadə
edir.
DİFERENSİAL
TƏLİM İMKANLARI
Diferensial
təlim bilik və bacarıqların mənimsənilməsini təmin etmək üçün müxtəlif öyrənmə
və düşüncə tərzinə malik olan şagirdlərin fərdi xüsusiyyətləri və imkanlarının nəzərə
alınmasını nəzərdə tutur. Diferensial təlimin alt komponenti olan inklüziv təlimin əsasını hər bir
şagirdə fərdi yanaşma ideyası təşkil edir.
İnklüzivlik – sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqlarda özünə
inam yaratmaqla yanaşı, onlara digər yaşıdları ilə eyni məktəbdə təhsil almaq
şəraitinin yaradılmasıdır. Xüsusi yanaşmaya
ehtiyacı olan şagirdlərə diqqət göstərilməli, seçim imkanlarından
yararlanmalarına, qabiliyyətlərini inkişaf etdirimələrinə şərait
yaradılmalıdır.
Təhsilə fərqli maraq göstərən, qavrama qabiliyyətləri
müxtəlif olan uşaqlarla da işləyərkən müəllim bilik və bacarıqların özəl forma
və variantlarda çatdırılmasına çalışmalıdır.
Dərsliyə daxil edilmiş sual və tapşırıqları müəllimin
çoxvariantlı şəkildə təklif etməsi imkanı genişdir, bu, diferensial təlimin
reallaşdırılması üçün zəmin yaradır.
Müasir məktəbdaxili qiymətləndirmə
Azərbaycan Respublikası təhsil nazirinin 2
sentyabr 2013-cü il tarixli 792 nömrəli əmri ilə 1-7-ci siniflərdə məktəbdaxili
qiymətləndirmə qaydalarında bir sıra dəyişiklik edilmişdir (bax:
http://www.muallim.edu.az/arxiv/2013/34/26.htm).
Ümumi orta təhsil proqramı (kurikulum) nəticəyönümlülük prinsipi ilə hazırlandığına
görə şagirdlərin əldə etdikləri təlim nəticələrinin qiymətləndirilməsi vacibdir.
Çünki artıq şagiridin hər hansı bir mövzunu dərslikdən əzbərləyib danışması
onun bilik, bacarıq, vərdiş və dəyərlərinin ölçüsü ola bilmir. Müəllim hər bir
dərs üçün reallaşdıracağı məzmun standartlarından təlim nəticələri müəyyənləşdirməli
və sonda bu təlim nəticələrini meyarlarla ölçməyi bacarmalıdır.
Müasir qiymətləndirmə
diaqnostik, formativ və summativ kimi növlərə bölünür.
Комментариев нет:
Отправить комментарий