İşə qəbul imtahanı. Müasir dərsə verilən tələblər
Tədqiqatçılar arasında dərsə, o cümlədən ədəbiyyat dərslərinə verilən müasir tələblər baxımından yekdil rəy yoxdur. Bu, təbii qarşılanmalıdır. Nəzərə almaq lazımdır ki, müasirlik həm də müəyyən mənada şərti anlayışdır. Bu günkü məktəb keçən əsrin səksəninci, doxsanıncı illərinin məktəbi deyildir. Hətta bir neçə il əvvəl məktəb üçün müasir hesab edilən metodik baxış bu günün tələbləri ilə səsləşməyə bilər. Təhsil sistemi, məktəb qloballaşan, mürəkkəbləşən dünyanın reallıqlarına, zamanın sürətli axarına, elmin, texnikanın inkişafına, cəmiyyətin sosial tələblərinə uyğun olaraq daim təkmilləşir, inkişaf edir, yeni keyfiyyət səviyyəsinə qalxır. Bütün bu dəyişmələr, təkamül prosesi digər fənlər kimi ədəbiyyat tədrisində də gedir, dərsə verilən tələblərdə öz əksini tapır.
Tədqiqatçılar arasında dərsə, o cümlədən ədəbiyyat dərslərinə verilən müasir tələblər baxımından yekdil rəy yoxdur. Bu, təbii qarşılanmalıdır. Nəzərə almaq lazımdır ki, müasirlik həm də müəyyən mənada şərti anlayışdır. Bu günkü məktəb keçən əsrin səksəninci, doxsanıncı illərinin məktəbi deyildir. Hətta bir neçə il əvvəl məktəb üçün müasir hesab edilən metodik baxış bu günün tələbləri ilə səsləşməyə bilər. Təhsil sistemi, məktəb qloballaşan, mürəkkəbləşən dünyanın reallıqlarına, zamanın sürətli axarına, elmin, texnikanın inkişafına, cəmiyyətin sosial tələblərinə uyğun olaraq daim təkmilləşir, inkişaf edir, yeni keyfiyyət səviyyəsinə qalxır. Bütün bu dəyişmələr, təkamül prosesi digər fənlər kimi ədəbiyyat tədrisində də gedir, dərsə verilən tələblərdə öz əksini tapır.
Təəssüf ki, bu problem
üzrə aparılmış tədqiqatların nəticələri heç də həmişə məktəb təcrübəsinə ciddi
təsir etmir, bir sıra hallarda obyektiv və subyektiv səbəblərdən dərsdə qarşıya
qoyulan vəzifələrin yerinə yetirilməsi təmin olunmur. Belə vəziyyətin yaranmasının səbəbləri müxtəlifdir. Elmi-nəzəri,
praktik hazırlığı zəif olan müəllimlər fənnin özünəməxsusluğunu, şagirdlərin bilik
səviyyəsini, təlim-tərbiyə vəzifələrini, materialın xarakterini nəzərə almadan
bəsit, sxematik, qəlib dərslərə meyil göstərir, həlledici əhəmiyyət kəsb edən
yaradıcılıq axtarışlarından, metodika elminin son nailiyyətlərindən istifadədən
isə imtina edirlər. Eyni zamanda şagirdlərin təlim yükünün
normallaşdırılması kimi mühüm problem hələ də öz həllini tapmamışdır. Hələ də ədəbiyyat
dərslərində mümkün qədər çox əsərin “dabanbasma, qaçdı-qovdu” öyrədilməsi kimi
artıq özünü doğrultmayan praktikaya son qoyulmayıb.
Son zamanlar məktəb təcrübəsində
şou, tamaşa səciyyəli açıq dərs nümunələri də yaranmaqdadır. Belə “müasir” dərsə
müəllim bəzən bir ay müddətində hazırlaşır, özünü, imkanlarını toparlayır, şagirdlərlə
digər dərslərin hesabına ssenari üzrə məşqlər keçirir. Nəticədə görüntü xatirinə
keçilən dərsin səmərəsi olmur, bütün enerjisini sərf etmiş müəllim də, şagirdlər
də dərsdən sonra hələ xeyli vaxt özlərinə gələ bilmirlər.
Ədəbiyyat dərslərinə
verilən müasir tələblər müəyyənləşdirilərkən ilk növbədə bu fənnin özünəməxsus
cəhətləri, qarşıya qoyulan təlim-tərbiyə vəzifələri nəzərə alınmalıdır. Hər
bir ədəbiyyat dərsi söz sənətinin idrak, tərbiyə, inkişaf porensialının
reallaşdırılması zəminində şəxsiyyətyönümlü, nəticəyönümlü, inteqrativ səciyyə
daşımalı, şagirdlərdə müasir dünyagörüşünün, demokratik, humanist düşüncənin,
milli və ümumbəşəri dəyərlərin, həyati bacarıqların formalaşdırılmasında, mütaliə
mədəniyyətinin, şifahi və yazılı nitqin inkişafında irəliyə doğru bir addım
olmalıdır.
Müasir ədəbiyyat dərsi yeni təlim texnologiyalarının məqsədyönlü tətbiq
olunduğu dərsdir. Ədəbiyyat dərslərində informasiya-kommunikasiya
vasitələrindən istifadə, fəal, interaktiv metodların tətbiqi müəllimin
yaradıcı fəaliyyətinə, şagirdlərin tədqiqatçılığa cəlb edilməsinə, əməkdaşlıq
metodikasına yol açır.
Ədəbiyyat dərsləri müəllim və şagirdlərin dialoqu dərsləri olmalıdır.
Müasir dərsdə müəllimin bu və ya digər mövzu ilə
bağlı mülahizələrini, rəyini əvvəlcədən bildirərək sinfə öz mövqeyini qəbul
etdirməsi, şagirdlərin biliyi hazır şəkildə mənimsəməsi, daha çox bərpaedici fəaliyyət göstərməsi yolverilməz
sayılır. Belə ki, dərsdə öyrədici mühit yaradılması, ədəbi-bədii materialların
müzakirəsi zamanı məktəblilərin öz fikirlərini sərbəst bildirməsi, rəy mübadiləsi
aparılması diqqət mərkəzində saxlanılmalıdır.
İnformasiya-kommunikasiya,
bilik mənbələrinin artdığı bir dövrdə ən yaxşı dərslik belə təlim-tərbiyə
işində uğur qazanmaq üçün kifayət deyil. Ədəbiyyat dərslərinin səmərəliliyini təmin
etmək üçün dərslik, şagird üçün iş dəftəri,
müəllim üçün metodik vəsaitdən ibarət komplektlə yanaşı, məktəbli lüğətləri,
ensiklopediyalar, sorğu kitabları və s. əlavə mənbələrin olması zəruridir.
Ədəbiyyat kabinetində kiçik kitabxananın
yaradılması, orada şagirdlərin təlim tapşırıqlarını yerinə yetirməsi üçün əsərlərin
saxlanılması dərsin səmərəliliyi baxımından çox əhəmiyyətlidir.
Ədəbiyyat dərslərində inteqrativ təlim imkanlarının reallaşdırılması,
eyni mövzu, problem üzrə biliklərin inteqrasiya zəminində mənimsədilməsinə
mühüm tələb kimi yanaşılmalıdır. Bu məqsədlə
mövzunun öyrənilməsi zamanı fəndaxili və fənlərarası (tarix, cografiya, dil,
din, hüquq, incəsənət və s.) əlaqələr sistemli şəkildə həyata keçirilməlidir. Bu
yolla şagirdlərdə yaradıcı düşüncə tərzinin formalaşdırılması, onların
qarşılaşdıqları təlimi problemləri digər fənlərdən, mənbələrdən qazandıqları
biliklərin əlaqələndirilməsi, tətbiqi zəminində həll etmələrinə imkan yaradılır.
Müasir dərs ənənəvi dərsdən sinifdə partaların düzülüşü ilə də fərqlənir. Bu məsələyə inkişaf etmiş ölkələrin təhsil sistemində ciddi fikir
verilir. Bizim alışdığımız sinifdə partaların ənənəvi olaraq 3 sıra düzülməsi,
şagirdlərin bir-birinin arxasında oturması dialoqa, əməkdaşlığa imkan
yaratmır. Müasir dərsin təşkili isə tələb edir ki, şagirdlər bir neçə qrupa
ayrılsın, dairəvi duzulmuş partalarda üz-üzə əyləşsin. İlk baxışda elə görünə
bilər ki, bu məsələ çox da əhəmiyyətli deyildir. Lakin partaların belə düzülüşü
müəllim və şagirdlərin əməkdaşlığının, qruplar üzrə
axtarış, tədqiqatçılıq fəaliyyətinin, diskussiyanın təşkili baxımından zəruridir.
Tədqiqatlar sübut edir
ki, təlim prosesi hər bir şagirdin qabiliyyəti nəzərə alınmaqla təşkil olunarsa,
sinifdəki uşaqların 95 faizi təlim
materialını tam mənimsəməyə qadirdir. Deməli, şagirdlərin maraq və meyli, idraki
qabiliyyətləri nəzərə alınmaqla keçilən ədəbiyyat dərsinin müasirliyindən
danışmaq daha doğru olar. Hazırda metodikada müəllimin bilik və bacarıqların dərsdə
tələb etməklə deyil, şagirdlərdə maraq oyatmaqla, motivasiya yaratmaqla, fərdi
xüsusiyyətləri nəzərə almaqla mənimsənilməsinə nail olmasına xüsusi önəm
verilir.
Müasir ədəbiyyat dərslərində
bir-birini təkrarlayan nağıletmələr, əzbərləmələr, bərpaedici səciyyəli,
lüzumsuz faktlarla yüklənmiş söhbətlər deyil, bədii mətni qavramaq, dərk etmək
mühiti yaradılmalıdır.
Müəllimin dərsə hansı ovqatla girməsi, psixoloji hazırlığı da çox əhəmiyyətlidir. Məktəblilərlə səmimi ünsiyyət, sənətkar, müzakirə olunan problem
barədə dialoq, sinifdənxaric iş elementlərindən, inteqrativ təlimin
imkanlarından istifadə ədəbiyyat dərsində emosional ab-hava yaratmağa kömək
edir. Söz sənəti nümunələri ilə ünsiyyət canlı olmalı, məktəblinin düşüncəsinə
təsir etməli, öyrənilən əsərin məzmununa uyğun ovqat yaratmalıdır.
Eyni
zamanda ədəbiyyat dərsində elmi dil,
elmi fikir də səslənməlidir. Nə qədər çətin olsa da, ədəbiyyat dərslərində
emosionallıq və elmiliyin vəhdəti təmin edilməlidir. Məhz bu zəmində əsərin tərbiyəvi
imkanlarını təlim prosesində reallaşdırmaq, onun şagird şəxsiyyətinə təsirini
artırmaq olar.
Hər bir ədəbiyyat dərsinin ona bütövlük, tamlıq verən
metodik konsepsiyası olmalıdır. Bu və
ya digər mövzu üzrə hər dərsin və ya dərslər sisteminin əsas məqsədi olmalı, hər
bir dərs özündən əvvəlkilərlə əlaqələndirilməli, özündən sonrakı dərslər üçün
zəmin yaratmalıdır.
Ədəbiyyat dərslərində şagirdlərin nailiyyətlərinin,
bilik və bacarıqlarının çevik qiymətləndirilməsi üçün qiymətləndirmə vərəqləri
və cədvəlləri, testlər, şifahi və yazılı sorğulardan istifadə edilməlidir. Xüsusən dərslikdəki bölmələr (ayrı-ayrı mövzular, rubrikalar) üzrə
əsərlər keçildikdən sonra, yarımil yekunlaşdırıldıqda biliklərin testlə
yoxlanılması çox səmərəlidir. Şagirdlərin dərs prosesində cavabları, bir
qayda olaraq, müzakirə olunur, qiymətləndirmə isə dərsin sonuna, yekun mərhələsinə
saxlanılır. Bu da öz növbəsində bütün dərs ərzində məktəbliləri arxayınlaşmağa
qoymur, onları daha fəal, yaradıcı işə sövq edir.
Aparılmış
tədqiqat, elmi-metodik ədəbiyyatın təhlili, qabaqcıl iş təcrübəsinin öyrənilib
ümumiləşdirilməsi əsasında, eləcə də son illərdə Təhsil Nazirliyi tərəfindən keçirilən “İlin müəllimi” müsabiqəsindəki
meyarlar nəzərə alınmaqla müasir ədəbiyyat dərslərinə verilən tələblər
aşağıdakı kimi müəyyənləşdirilmişdir:
1.
Mövzu ilə
bağlı orijinal formanın seçilməsı, fərdi, cütlər, qruplar üzrə və kollektiv işin
uzlaşdırılması;
2.
Mövzu ilə əlaqədar
ədəbi, mənəvi-estetik problemin müəyyən edilməsi və həlli prosesinə şagirdlərin
fəal cəlbi;
3.
Dərsdə müəllim-şagird,
şagird-şagird əməkdaşlığının, həssas ünsiyyətin, emosional, işgüzar mühitin
yaradılması;
4. Ədəbiyyat fənninin səciyyəsinə,
təlim materialına uyğun fəal, interaktiv təlim metodlarından məqsədyonlü istifadə;
5.
Tədris olunan
mövzunun dərs prosesində mənimsədilməsi;
6.
Şagirdlərin ədəbi
bilik və bacarıqlarının bütünlüklə qiymətləndirilməsi üçün çevik formalardan
istifadə olunması;
7.
Ədəbiyyat dərsində
təhsil, tərbiyə və inkişaf vəzifələrinin
qarşılıqlı əlaqədə həyata keçirilməsi, mövzu ilə bağlı şagirdlərə müvafiq həyatı
bacarıqların aşılanması;
8.
Şagirdlərə fərdi yanaşmanın,
onların idrak fəallığının, müstəqillik və təşəbbüskarlığının təmin edilməsi;
9. Təlim vaxtının optimal bölüşdürülməsi;
10. Əyanilikdən məqsədyönlü
istifadə olunması;
11. İnformasiya-kommunikasiya
texnologiyalarından istifadə edilməsi;
12. Fəndaxili və fənlərarası inteqrasiyanın
yaradılması.
Müasir dərs yalnız müəllimin
qısa müddətdə konkret məşğələyə hazırlığının deyil, həm də uzun illər ərzində
zərrə-zərrə topladığı metodik təcrübənin, metodika elminin nailiyyətlərindən
yaradıcılıqla bəhrələnməyin məhsulu kimi meydana çıxır. Ümumən isə istənilən
dərsin təkmilləşdirilməsi imkanları məhdud deyil, burada hər dəfə yeni metodik
ideyalar, tətbiqlər, orijinal dərs variantları üçün yaradıcılıq imkanları,
geniş meydan vardır.
Hər bir ədəbiyyat dərsi konkret sinfin şagirdlərinin bilik və bacarıqları,
təlim məqsədləri, metodik imkanlar, təlim materialının həcmi, mürəkkəblik səviyyəsi,
vaxt və s. nəzərə alınmaqla təşkil olunmalıdır.Təsadüfi deyil ki, yaradıcı
müəllimin paralel siniflərdə eyni mövzuda dediyi dərslər heç vaxt bir-birinin
təkrarı olmur, biri digərindən metodik çalarlar, tapıntılar, özünəməxsus, təkrarolunmaz
cəhətləri ilə fərqlənir. Bu mənada “dərs müəllimin yaradıcılığıdır,
pedaqoji əsəridir” fikri ilə razılaşmaq lazım gəlir.
Mənbə: Bilal Həsənli. Ədəbiyyatın tədrisi metodikası. Bakı:Müəllim, 2013.s.58-63.
Mənbə: Bilal Həsənli. Ədəbiyyatın tədrisi metodikası. Bakı:Müəllim, 2013.s.58-63.
Комментариев нет:
Отправить комментарий