Mövzu: Abdulla Şaiq. “Anabacı” – 3 saat
İkinci saat: Təhlil üzrə
iş
Standartlar
|
Təlim
nəticələri
|
1.2.2. Digər obrazların və müəllifin
mühakimələrinə əsaslanmaqla ədəbi qəhrəmanları səciyyələndirir.
|
Müəllifin mühakimələrindən
çıxış etməklə hekayənin qəhrəmanlarını
səciyyələndirir.
|
1.2.3. Bədii nümunələrdə təsvir və
ifadə vasitələrinin
(metonimiya, inversiya,
simvol)
rolunu aydınlaşdırır.
|
Hekayənin təsir
gücünün artmasında bədii təsvir və ifadə vasitələrinin rolunu aydınlaşdırır.
|
1.2.4. Bədii nümunələrin
mövzusunu, ideya-bədii xüsusiyyətlərini və konfliktini şərh edir,
əsaslandırılmış münasibət bildirir.
|
Hekayənin mövzusunu,
ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh edir, onlara əsaslandırılmış münasibət bildirir.
|
2.1.1. Bədii nümunələrlə bağlı təqdimat
və çıxışlarında müxtəlif
mənbələrdən topladığı materiallara əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii
xüsusiyyətlərini şərh edir.
|
Hekayə ilə bağlı
təqdimat və çıxışlarında müxtəlif
mənbələrdən topladığı materiallara əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii
xüsusiyyətlərini şərh edir.
|
Dərsin tipi:
induktiv, bədii əsərin öyrənilməsi
İş forması: fərdi
iş, kiçik qruplarda iş
Metod və priyomlar: müsahibə, problemin həlli, müzakirə, təqdimat.
Təchizat: dərslik, iş vərəqləri, əsərin məzmunu üzrə şəkillər.
Dərsin gedişi
Ev tapşırığının yerinə yetirilməsi
səviyyəsi təqdimatların dinlənilməsi və müzakirəsi yolu ilə müəyyənləşdirilə
bilər. Müəllimin müvafiq qiymətləndirmə meyarlarına müraciət etməsi məqsədəuyğundur.
Motivasiya,
problemin qoyuluşu. Motivasiyanın yaradılmasına fərqli
yollarla nail olmaq mümkündür. Rəmzi (simvolik) material qismində şərəf, ləyaqət,
mənlik hissinin uca tutulmasının insan üçün vacib olduğunu əks etdirən deyimlərin,
atalar sözlərinin, bədii əsərlərdən sitatların və s. xatırladılması, fikir mübadiləsi
aparılması yerinə düşər. Bir variant da ilk dərsdən şagirdlərin diqqətinə
çatdırılan “Düşünüm” başlıqlı sual (Şərəf və ləyaqətini qorumaq üçün insanda
hansı keyfiyyətlər olmalıdır?) əsasında yığcam müsahibə aparmaq və onu tədqiqat
sualının formalaşdırılması ilə yekunlaşdırmaq ola bilər.
Motivasiyanın
yaradılmasınlın bir variantı da internetdən istifadə ilə şagirdlərin ədibin 130
illiyi ilə əlaqədar F.Köçərli adına
Respublika Uşaq Kitabxanasının
hazırladığı ədəbi-bədii kompozisiyadan
(http://www.clb.az/files/mv/AShaiq.pdf) müəllimin məqsədəmüvafiq saydığı bir parça ilə tanışılığı ola bilər.
Tədqiqat
sualı: Ehtiyac içində məhrumiyyətlərlə dolu
ömür yaşayan hekayə qəhrəmanının öz mənliyini, şərəf və ləyaqətini uca
tutmasına səbəb, sizcə, nədir?
Fərqli fikirlər – fərziyyələr
dinlənilir və qeyd edilir. Fərziyyələrin fərqli
olduğuna diqqəti çəkən müəllim doğru cavabın müəyyənləşdirilməsi üçün tədqiqat
aparmağın vacib olduğunu xatırladır.
Tədqiqatın
aparılması. Hansı metod və iş formalarının
seçilməsindən asılı olmayaraq, dərslikdəki “ Əsərin təhlilinə hazırlaşın” mətninə
müraciət edilməsi məqsədəuyğundur.
1. Mətni oxuyun. Tapşırıqları yerinə yetirərkən
ondakı fikirlərdən faydalanın.
Müəllifin
oğlu, tanınmış ədəbiyyatşünas alim Kamal Talıbzadə yazır:
“Bizim evə gəlib-gedən,
nənəm Mehri xanımla dostluq edən Nənəxanım adlı qoca bir arvad vardı, qara,
köhnə çarşaba bürünüb gəzərdi... Onunla atam təsadüfən küçədə rastlaşmış, bir
xahişini yerinə yetirmək üçün kimsəsiz qocanı evə gətirmiş və uçurum qarşısında
duran bir ailəni fəlakətdən xilas etmişdi. Bu təsadüf atamın 1923-cü ildə qələmə
aldığı “Anabacı” hekayəsinin yazılmasına səbəb olmuşdu. Qoca qadına edilmiş
yaxşılıq müqabilində hədiyyə olaraq toxuduğu yun corabı təqdim edəndə atamın zəhmət
haqqı vermək istəməsini o elə qəzəblə qarşılamış, ruhundakı etiraz o qədər
güclü və əzəmətli olmuşdu ki, yazıçını qələmə müraciət etməyə, insan ləyaqəti
haqqında əsər yazmağa ruhlandırmışdı...”
Yazıçı
həyatda tanıdığı, müşahidə etdiyi Nənəxanımın və onun kimi onlarla insanın fərdi
cizgilərini diqqətlə öyənmiş, ümumiləşdirmə aparmış, parlaq, yaddaqalan ədəbi qəhrəmanını
– Anabacı obrazını yaratmağa nail olmuşdur. Əsərin üzərində müşahidələrinizi davam
etdirin, bu obrazı yaradarkən müəllifin hansı bədii vasitələrdən və necə
istifadə etdiyini aydınlaşdırmağa çalışın.
Mətnlə tanışlıqdan sonra şagirdlərin
diqqəti “Araşdırın. Fikirləşin. Cavab verin” tapşırığına yönəldilir.
“Araşdırın. Fikirləşin. Cavab verin” tapşırığına daxil edilmiş bütün suallar tədqiqat
sualının aydınlaşdırılmasına dəyərli töhfə verir. Başqa sözlə, əsərin
mövzusunun müəyyənləşdirilməsi, onda qaldırılmış problemin aydınlaşdırılması,
yazıçı mühakimələrinə diqqət yetirməklə baş qəhrəmanın səciyyələndirilməsi və
s. tədqiqat sualına əsaslı cavab verilməsini təmin edir.
1.Hekayənin
mövzusunu və onda qaldırılmış başlıca problemi müəyyənləşdirin. Gəldiyiniz nəticəyə
əsasən cədvəldə qeydlər edin.
Əsərin mövzusu
|
Əsərdə diqqətə çatdırılan başlıca problem
|
Problemin həllini yazıçı nədə görür?
|
Problemin həlli barədə siz nə düşünürsünüz?
|
|
|
|
|
2. Anabacı
obrazını səciyyələndirin. Cədvəldən istifadə edin.
Anabacı obrazı
|
||
Onun xarakterindəki başlıca cəhətlər
|
Müəllifin bu obraz haqqında mühakimələri
|
Sizin ona münasibətiniz
|
|
|
|
3. Hekayənin
müəllifi haqqında sizdə hansı təsəvvür yarandı? Fikrinizi nümunələrlə əsaslandırın.
4. Əsərin
bədii təsir gücü hansı vasitələrlə artırılmışdır? Cədvəldən istifadə edin.
Əsərin bədii təsir
gücünü artıran vasitələr
|
||
Bədii təsvir və ifadə vasitələri (nümunələrlə əsaslandırmalı)
|
Obrazlı söz, ifadə və cümlələr( nümunələrlə əsaslandırmalı)
|
Təsvirlər
(nümunələrlə əsaslandırmalı)
|
|
|
|
5. Əsərdəki
başlıca fikir – ideya, sizcə, nədir? Cədvəldən istifadə edin.
Əsərin əsas ideyası
|
Nə üçün belə düşünürsünüz?
|
|
|
Kiçik qruplarda işin təşkilinə
üstünlük verən müəllim dərslikdəki tapşırığa yaradıcı yanaşa bilər. Sualların dəyişdirilməsi,
onlara əlavələr edilməsi, yeni cədvəl formalarının təklif edilməsi və s. müəllimin
istəyindən asılı olaraq, həyata keçirilə bilər. Hər qrupa iş vərəqində bir sual
təklif edilsə də, bütün qrupların əlavə mənbələrlə təmin edilməsi məqsədəuyğundur.
Məsələn, K.Talıbzadənin tərtib etdiyi “Şaiqanə yad et” (Bakı, 1981) kitabındakı
“Həmişə yadımda olan insan” mətni hekayə ilə bağlı aparılan tədqiqat üçün
maraqlı mənbədir. Eləcə də T.Əhmədovun “Abdulla Şaiq” (Bakı, 2009), “Əgər Şaiq
olmasaydı” (Bakı, 2012) kitablarından seçilmiş bölmələrlə tanışlıq şagirdlərin
daha səmərəli tədqiqat aparmalarına imkan yaradar.
Tədqiqat zamanı şagirdlərə hekayənin
müəllifi və Anabacı obrazları ilə bağlı
cavablarında əsərdən aşağıdakı 2 nümunəyə də münasibət bildirmələri
tövsiyə edilir
1. Bir
аz sоnrа bu qоcа və düşkün qаdınа əl tutmаq məqsədi ilə bir qədər pul vеrmək
istərkən dik-dik üzümə bахdı. Sərt bir səslə:
– Bu nədir? Mən bunu sənə sаtmаq ücün gətirməmişəm.
Оnun üçün bаzаr vаr. Bunu sənə bəхşiş gətirmişəm,
– dеyə əllərini çаrşаbının аltındа bir-birinə sıхаrаq sахlаdı. О bu sözləri dеyərkən
gözlərindəki ildırımlаr tа qəlbimin icində pаrtlаyаn kimi оldu, yохsul, miskin
bildiyim bu qаrının bu qədər qəhər və hiddəti qаrşısındа biiхtiyаr titrədim.
Hər zаmаn hüzn, iztirаblа məni yаrаlаyаn bu
miskin qаdın bu dəfə məğrurluğu ilə məni qоrхutdu. Bir dаhа üzünə bахdım. Bu dəfə
üzünə qəhər və hiddət qığılcımlаrının yеrinə vəzifələrini bitirmiş оlаnlаrа məхsus
qürur rəngi çökmüşdü. Gözlərinin bахışı, ziyаsı qəlbinin rаhаt-rаhаt
döyündüyünü göstərirdi. Hеç bir zаmаn görmədiyim bu rəng, bu işıq nədən
dоğmuşdu?
-2. Köhnə nəslin sоn qəhrəmаnı оlаn bu qаdın hələ
qаrşımdа оturmuş, mənə mеydаn охuyur, həm də аtа-bаbаdаnqаlmа kеçmiş əхlаq və səciyyələrini
bütün hаl və hərəkətləri ilə mənə аnlаdırdı. Аrtıq yаrım əsr əvvəlin cаnlı
tаriхi оlаn bu qаdın, nəzərimdə dаhа böyümüş, dаhа cаnlаnmış, sаnki mənə:
“Yохsul оlsаm dа, qəlbim gеniş, ruhum ucаdır” dеmək istəyirdi. Çох gözəl, bunu
mən də еtirаf еdirəm. Lаkin, еy yüksək qаdın, söylə, аltmış illik səfil bir həyаtın
sənə yükləmiş оlduğu аğır yüklər bеlini bükmüş, gözlərinin nurunu аlmış, dizlərini
tаqətsiz еtmiş оlduğu hаldа, nеcə оlmuş ki, qəlbinə, ruhunа tохunmаmışdır? Sən
mənə bunu аnlаt! Cədvəllərlə işləməyə şagirdlər xüsusi maraq göstərirlər. Müəllim
buna laqeyd qalmamalı, cədvəllərdəki tələblərə əhatəli cavab yazılmasına diqqət
yetirməlidir. Cədvəllərin formasına, qeyd edildiyi kimi, müəllim yaradıcı yanaşa bilər. O, lazım gələrsə,
cədvəllərə əlavələr etməkdə, yaxud onlarda sadələşdirmə aparmaqda sərbəstdir.
Məlumat
mübadiləsi mərhələsində kiçik qrupların təqdimatlarının
fəal dinlənilməsi təmin olunur. Qrup sözçülərinin məlumatları necə, hansı səriştə
ilə çatdırdıqlarına müəllim diqqət yetirir, təkrarların, əhəmiyyətsiz faktların
xatırladılmasına yol verilmir. Bunun ehtiyatla və yerində həyata keçirilməsi
şagird təqdimatlarının daha məzmunlu olmasında,
həmin mərhələnin səmərəliliyində az rol oynamır. Bütün bunlara
baxmayaraq, cavablarda pərakəndəlik, əsaslandırılmamış mülahizələr, birtətərəfli
yanaşma müşahidə edilir. Bunlar məlumatın
müzakirəsi və təşkili mərhələsində aradan qaldırılır. Müzakirənin
diskussiya xarakterli olmasına, hər bir şagirdin öz fikrini sərbəst ifadə etməsinə
imkan yaradılır. Başlıcası isə, hər qrupun cavabına digər qrupların yaradıcı
yanaşmalarının təmin edilməsidir. Başqa sözlə, hər bir qrupun şagirdləri digər
qrupların əldə etdikləri nəticələrə təkcə təqdimatlar əsasında deyil, hekayə ilə
bağlı qazandıqları bütün bilik və bacarıqlar zəminində ciddi münasibət bildirməli,
tutarlı əlavələr etməli, onlarda zəruri düzəlişlər aparmalıdır. Məsələn,
tapşırığın 2-ci sualı (Hekayənin mövzusunu və onda
qaldırılmış başlıca problemi müəyyənləşdirin. Gəldiyiniz nəticəyə əsasən cədvəldə
qeydlər edin) üzərində işləyən qrupun təqdimatına digər
qruplar münasibət bildirərkən cədvəldə əksini tapmış bütün tələblərlə (əsərin
mövzusu; əsərdə diqqətə çatdırılan başlıca problem; problemin həllini yazıçı nədə
görür; problemin həlli barədə şagirdlərin özləri nə düşünür) bağlı öz mövqelərini
ortaya qoymalıdırlar.
Deyilənlərin ümumi ideya halına
salınması, ümumiləşdirmənin aparılması növbəti mərhələdə həyata keçirilir.
Nəticənin
çıxarılması, ümumiləşdirmənin aparılması.
Bu mərhələnin səmərəli keçməsi müəllimin əvvəlcədən hazırladığı istiqamətləndirici
suallardan xeyli dərəcədə asılıdır. Bu,
şagirdlərin müstəqilliyini və fəallığını əlindən almır, əksinə, onlara mənimsədiklərinə
əsaslanmaqla fikirlərini ümumiləşdirmə əsasında ifadə etməyə imkan verir.
Şagirdlərdə belə bir qənaət möhkəmlənir ki, “altmış illik səfil bir həyat” bu zərif
qadının belini “ağır yüklərlə” büksə də, “gözlərinin nurunu” alsa da, “dizlərini
taqətsiz etsə” də “qəlbinə, ruhuna toxuna” bilməmişdir. “Ata-babadanqalma
keçmiş əxlaq və səciyyə” “köhnə nəslin qəhrəmanı olan” bu qadında mənlik, şərəf
və ləyaqət hissini qoruyub saxlamışdır.
Çıxarılmış nəticələr şagirdlərin
irəli sürmüş olduqları fərziyyələrlə, tədqiqat sualı ilə müqayisə edilir.
Qiymətləndirmə.
Formativ qiymətləndiməni müəyyənləşdirilmiş meyarlar əsasında aparmaq məqsədəuyğundur.
Qiymətləndirmə
meyarları:
Səciyyələndirmə
Aydınlaşdırma
Şərhetmə, münasibətbildirmə
I
səviyyə
|
II
səviyyə
|
III
səviyyə
|
IV
səviyyə
|
Ədəbi qəhrəmanları müəllifin mühakimələrindən çıxış etməklə səciyyələndirməkdə
çətinlik çəkir.
|
Ədəbi qəhrəmanları müəllifin mühakimələrindən çıxış etməklə
qismən
səciyyələndiririr.
|
Ədəbi qəhrəmanları müəllifin mühakimələrindən çıxış etməklə əsasən
səciyyələndirir.
|
Ədəbi qəhrəmanları müəllifin mühakimələrindən çıxış etməklə səciyyələndirir.
|
Hekayədə bədii təsvir
və ifadə vasitələrinin rolunu aydınlaşdırmaqda çətinlik çəkir.
|
Hekayədə bədii təsvir
və ifadə vasitələrinin rolunu suallar verməklə, müəllimin köməyi ilə
aydınlaşdırır.
|
Hekayədə bədii təsvir
və ifadə vasitələrinin rolunu əsasən aydınlaşdırır.
|
Hekayədə bədii təsvir
və ifadə vasitələrinin rolunu aydınlaşdırır.
|
Hekayənin mövzusunu,
ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh etməkdə, əsaslandırılmış münasibət
bildirməkdə çətinlik çəkir.
|
Hekayənin
mövzusunu, ideya-bədii xüsusiyyətlərini
şərh edir, suallar
və müəllimin köməyi ilə əsaslandırılmış münasibət bildirir.
|
Hekayənin mövzusunu,
ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh
edir, münasibətini əksər
hallarda əsaslandırır.
|
Hekayənin
mövzusunu, ideya-bədii xüsusiyyətlərini
şərh edir, onlara əsaslandırılmış münasibət bildirir.
|
Hekayə ilə bağlı təqdimat və çıxışlarında
müxtəlif mənbələrdən topladığı
materiallara əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh etməkdə
çətinlik çəkir.
|
Hekayə ilə bağlı təqdimat və çıxışlarında müxtəlif
mənbələrdən topladığı materiallara qismən əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii
xüsusiyyətlərini müəllimin köməyi ilə
şərh edir.
|
Hekayə ilə bağlı təqdimat və çıxışlarında
müxtəlif mənbələrdən topladığı materiallara
əksər hallarda əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh edir.
|
Hekayə ilə bağlı təqdimat və çıxışlarında
müxtəlif mənbələrdən topladığı
materiallara əsaslanmaqla əsərin ideya-bədii xüsusiyyətlərini şərh edir.
|
Müəllim dərslikdəki “Evdə iş” başlıqlı tapşırığın evdə yerinə yetiriləcəyini
şagirdlərə xatırladır.
Комментариев нет:
Отправить комментарий