Ədəbiyyat tədrisinin
planlaşdırılması
Plan
1. Ədəbiyyat tədrisinin planlaşdırılmasının əhəmiyyəti
2. Planlaşdırmaya verilən tələblər
3. Təlim materiallarının planlaşdırılmasının növləri
Ədəbiyyat
tədrisinin planlaşdırılması məktəbdə ədəbi təhsilin bütün sahələri ilə əlaqədardır.
Proqram və dərsliyin mövcudluğu hələ işin sistemli, planlı təşkili demək
deyildir. Ədəbi biliklərin mənimsənilməsi, şagirdlərin şifahi və yazılı rabitəli
nitqinin inkişaf etdirilməsi, mütaliə mədəniyyətinin formalaşdırılması tədris
prosesinin elmi-metodik zəmində planlaşdırılmasından çox asılıdır.
Bəzi müəllimlər
şagirdlərin ədəbi təhsili, tərbiyəsi, inkişafı üzrə il ərzində fəaliyyətlərini,
dərsin və sinifdənxaric işlərin təşkili, əlavə tədris materialları
hazırlanması, onlardan istifadə edilməsi üzrə görəcəkləri işləri planlaşdırarkən
çətinliklərlə qarşılaşır. Müəllim dərs deyəcəyi sinfin hazırlıq səviyyəsini, tədris
etdiyi fənnin xüsusiyyətlərini, məzmununu, tələblərini bilmədən düzgün planlaşdırma
apara bilməz. Aydın məsələdir ki, dərsliklərin təməlini qoyan, müəllimin fəaliyyətini
istiqamətləndirən mühüm dövlət sənədi kimi ədəbiyyat proqramının (yaxın gələcəkdə
isə kurikulumun) dərindən öyrənilməsi, təlim prosesinin təşkilində onlara
istinad edilməsi çox vacibdir.
Son illərdə
təcrübəsiz müəlliflər tərəfindən proqram materiallarının metodik cəhətdən əsaslandırılmamış
planlaşdırmalarının nəşr olunub yayılması hallarına təsadüf edilir. Belə
arzuolunmaz halın qarşısını almaq üçün metodik mərkəzlər, təcrübəli, səriştəli
metodistlər tərəfindən planlaşdırma nümunələrinin işlənilib müəllimlərin ixtiyarına
verilməsi zəruridir. Nümunəvi planlaşdırma gənc müəllimlərə istiqamət verir,
təcrübəli müəllimlərin pedaqoji yaradıcılığı üçün zəmin yaradır, təlim
prosesində mənfi halların qarşısını alır.
Müəllim
üçün təlimin təşkilində bu və ya digər mövzu üzrə keçiləcək dərslərin
ardıcıllığının, sisteminin əvvəlcədən aydın olması mühüm şərtdir. Tədris
prosesində sistemin yaradılması müəllimdən bir-birindən təcrid olunmuş dərslər
haqqında deyil, ilk növbədə il boyu keçilən kurs, onun bölmələri, mövzu üzrə
dərslər haqqında aydın təsəvvürə malik olmağı tələb edir.
Metodik ədəbiyyatda
ədəbiyyat dərslərini planlaşdırarkən üç əsas tələbin nəzərə alınması zəruri
hesab edilir:
1. Planın sistemi ədəbiyyat tədrisinin spesifik şərtlərinə cavab verməlidir:
ədəbiyyatın əsas bölmələrini, ədəbiyyat
tarixini, ədəbiyyat nəzəriyyəsini, yazı işlərini əks etdirməli,
proqramın mövzular üzrə bölgüsünə uyğun
olmalı, ayrı-ayrı bədii əsərlər, yazıçının yaradıcılığı, ədəbi cərəyanlar və s. nəzərdə tutmalıdır);
2. Plan tədris-pedaqoji prosesin bölgülərinə (dərs, mövzu, yarımillik, illik) uyğun olmalıdır;
3. Planlaşdırmanın sistemi özünün
yığcamlığı, pedaqoji prosesin
müxtəlf şəraitə uyğunluğu ilə (şagirdlərin hazırlığı, vaxt və s.) və müəllimin fərdi xüsusiyyətləri ilə (müəllimin
hazırlıq dərəcəsi, iş təcrübəsi və s.) fərqlənməlidir.[1]
Ədəbiyyat
dərslərinin illik, tematik və gündəlik planlaşdırması vardır. Bununla yanaşı, ədəbiyyatdan
təlim materialları ilə əlaqəli sinifdənxaric işlər də (sinifdənxaric oxu, ədəbiyyat
dərnəklərində iş, təlim ekskursiyaları və s.) planlaşdırılır.
İllik plan. İllik plan sadə olmalı, bütün məsələləri təfərrüatı
ilə əks etdirməməlidir. Bütün bunlar gündəlik dərs planına daxil edilən məsələlərdir.
İllik plana konkret mövzu (ədəbi material), hansı
standartların reallaşdırılacağı, inteqrasiya imkanları, strategiyalar,
metodlar, iş formaları, resurslar, qiymətləndirmənin üsul və vasitələri daxil
edilir. Məsələn, 7-ci sinifdə ədəbiyyat
fənn kurikulumu üzrə təlim materiallarının illik planlaşdırılması belə
aparılır:
Həftələr
|
Mövzular
|
Reallaşdırılan
standartlar
|
İnteqrasiyanın
reallaşdırılması
|
Strategiyalar:
metodlar,
iş
formaları
|
Resurslar
|
Qiymətləndirmə
üsul və vasitələri
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
1-ci həftə
|
Giriş.
Ədəbiyyat insanı zənginləşdirən vasitədir.
|
2.1.2.
2.2.1.
|
Az.d., 2.2.3.
X.d.3.1.4
|
Müsahibə, mü
zakirə,
bütün siniflə birgə iş.
|
Dərslik, ədəbiyyatın rolu haqqında fikirlər yazılmış
plakat.
|
Müsahibə (müəllimin
diaqnostik qeydiyyat vərəqi), müşahidə (müşahidə vərəqləri), şifahi
sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə
(tapşırıq)
|
1.
ŞİFAHİ XALQ ƏDƏBİYYATINDAN SEÇMƏLƏR
|
||||||
1-ci həftə
|
“Dərzi şagirdi Əhməd”. Məzmunu
üzrə iş
|
1.1.1. 1.1.5.
2.1.2.
|
Az.d.2.1.1., 2.2.2.
X.d. 2.1.3.
|
Əqli hücum, müsahibə, təqdimat,
fərdi iş, cütlük şəklində
iş, kiçik qrup-larda iş, bütün siniflə birgə iş
|
Dərslik, əsərin məzmununa
uyğun şəkillər, lüğətlər, http:// az.wikipedia.org/wiki/
Azərbaycan_folkloru
|
Müsahibə (müəllimin
diaqnostik qeydiyyat vərəqi), oxu (mətn),
şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə
(tapşırıq)
|
2-ci həftə
|
“Dərzi şagirdi Əhməd”. Məzmunu
üzrə iş
|
1.1.1.
1.1.5.
2.1.1.
|
Az.d.
2.1.1., 2.2.2., X.d.
2.1.3.
|
müsahibə, müzakirə, təqdimat,
fərdi iş, cütlük şəklində
iş, kiçik qruplarda iş, bütün siniflə birgə iş
|
Dərslik, əsərin məzmununa
uyğun şəkillər, lüğətlər, http:// az.wikipedia.org/wiki/
Azərbaycan_folkloru
|
Oxu (mətn), şifahi sual-cavab (şifahi nitq
bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə
(şagirdin təqdimatı)
|
“Dərzi şagirdi Əhməd”.
Təhlili.
|
1.2.1.
1.2.2.
1.2.3.
1.2.4.
1.1.2. 3.1.3.
|
Az.d.
1.2.4., 2.2.3. X.d.
3.1.4.
|
Müsahibə, müzakirə, təqdimat,
prob-lemin həlli, fərdi iş, cütlük şəklində iş, kiçik qruplarda iş, bütün
siniflə birgə iş
|
Dərslik, iş vərəqləri,
http:// az. wikipedia.org/wiki/Azərbaycan_ folkloru
|
Şifahi sual-cavab (şifahi
nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə
(şagirdin təqdimatı)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
3-cü
həftə
|
“Durna teli.”
Məzmunu üzrə iş
|
1.1.1., 1.1.5., 2.1.2.
|
Az.d.2.1.1.X.d.3.1.3.
|
Müsahibə, fasilələrlə
oxu, təqdimat, fərdi iş, qruplarla iş
|
Dərslik, əsərin məzmununa
uyğun şəkillər, lüğətlər, http://az.wiki-pedia.org/wiki/ Azərbaycan_
folkloru
|
Oxu (mətn), şifahi sual-cavab (şifahi nitq
bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə (tapşırıq)
|
“Durna teli.”.
Məzmunu üzrə iş
|
1.1.1., 1.1.5., 2.1.2.
|
Az.d.2.1.1.X.d.3.1.3.
|
Müsahibə, fasilələrlə
oxu, təqdimat, fərdi iş, qruplarla iş
|
Dərslik, əsərin məzmununa
uyğun şəkillər, lüğətlər, http://az.wikipedia.org/wiki/Azərbaycan_folkloru
|
Oxu (mətn), şifahi sual-cavab (şifahi nitq
bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə (tapşırıq), layihə
(şagirdin təqdimatı)
|
|
4-cü həftə
|
“Durna teli.”
Təhlili
|
1.2.1., 1.2.2., 1.2.3., 1.2.4.
|
Az.d.1.2.4. X.d. 3.1.4.
|
Müzakirə, tədqiqat, təqdimat,
Venn diaqramı, fərdi iş, kiçik və böyük qruplarda iş.
|
Dərslik, iş vərəqləri,
http://az.wikipe-dia.org/wiki/Azərbaycan_folkloru
|
Müşahidə (müşahidə vərəqləri),
şifahi sual-cavab (şifahi nitq bacarıqları üzrə qeydiyyat vərəqi), tapşırıqvermə
(tapşırıq), layihə (şagirdin təqdimatı)
|
Tematik plan. Ədəbiyyat üzrə təqvim-tematik planlaşdırma nümunələri
də təlim prosesini təşkili üçün əhəmiyyətlidir.
Müəllim təqvim-tematik planlaşdırmanın sxemlərindən istifadə etməklə tədris etdiyi materialın məzmununu (bölmə, mövzu),
saatların miqdarı, bölmələr, mövzular üzrə işin məqsəd və vəzifələri, öyrədiləcək
yeni ədəbi-nəzəri anlayışları, nitq fəaliyyətini (yazılı və şifahi), fənlərarası
əlaqə, şagirdlərin nailiyyət səviyyəsinin izlənilməsi üsullarını müəyyənləşdirə bilər.
Tematik
planda müəyyən mövzuda material dərslər üzrə bölünür. Bu planda hər dərsin
mövzusu, məzmunu göstərilir. Geniş işlənmiş tematik planda dərsdə istifadə
edilən metod və üsullar (mühazirə, müsahibə, ifadəli oxu, ev tapşırığı və s.)
qeyd edilir. Tematik plandan proqramda tədrisinə çox saat ayrılmış mövzularda
istifadə etmək məqsədəuyğundur.
Gündəlik plan. Müəllimin təlim fəaliyyətində hər bir dərs üçün ayrıca gündəlik
planının hazırlanması
çox əhəmiyyətlidir. Planlaşdırmanın ən konkret forması olan gündəlik dərs
planı iki formada – yığcam şəkildə tərtib olunmuş sadə plan şəklində və dərsin gedişini bütün təfərrüatı ilə əks
etdirən icmal formasında olur.
Təcrübə
göstərir ki, bəzi müəllimlər bu işə formal yanaşır, dərs planının
hazırlanmasını lüzumsuz hesab edərək mövzuya dair başdansovdu qeydlər
aparmaqla işlərini bitmiş hesab edirlər. Halbuki qabaqcıl müəllimlərin iş təcrübəsi
sübut edir ki, yaxşı düşünülmüş, metodik nailiyyətlərdən istifadə ilə hazırlanmış
dərs planı müəllimin konkret dərs üçün fəaliyyətinin, təlim uğurlarının əsasıdır.
Bu bir həqiqətdir
ki, yaradıcı müəllim eyni mövzuda neçə uğurlu dərs keçsə də, həmin dərslər
bir-birinə bənzəməyəcədir. Müasir dərsdə şagirdlərin bilik və bacarıqlara müstəqil,
əməkdaşlıq şəraitində yiyələnməsi, yaradıcı, təşəbbüskar fəaliyyətinin təmin edilməsi müəllimdən böyük zəhmət və
yaradıcılıq tələb edir. Dərsdə görüləcək
işlər, fəaliyyət istiqamətləri, metodik sistem müəllim tərəfindən əvvəlcədən dəqiq
müəyyənləşdirilməli, təlim prosesinin hər mərhələsi üçün zəruri qeydlər aparılmalıdır.
Plan tərtib edilərkən ədəbiyyat dərsinin tipləri nəzərə alınmalıdır. Hər
bir dərs tipinin özünəməxsus məzmunu, forması və müəyyən vəzifələri olur. Dərsə
hazırlaşan müəllim konkret təlim məqsədlərindən çıxış edərək dərsin tipini
müəyyənləşdirir, müvafiq təlim materialı seçir, təlim metodlarının öyrənilən
materialın məzmununa uyğunluğunu, şagirdlərin yaş və bilik səviyyəsini nəzərə
alır.
Metodist
alimlər ədəbiyyat dərslərinin tipləri haqqında müxtəlif fkirlər irəli sürürlər. Məktəb təcrübəsində ədəbiyyat
dərslərinin
3 tipindən istifadə özünü doğrultmuşdur:
3 tipindən istifadə özünü doğrultmuşdur:
1.
Bədii əsərlərin öyrənilməsi dərsləri;
2.
Ədəbiyyat nəzəriyyəsi və ədəbiyyat tarixinin öyrənilməsi
dərsləri;
3.
Nitq inkişafına həsr olunan dərslər.
Dərsin tipləri
müxtəlif olsa da, təlim materialları aşağıdakı metodik məqamlarda birləşir:
1.
Yeni materialın öyrənilməsində (buraya müəllimin mühazirəsi,
müsahibə, təlimin texniki vasitələrindən istifadə olunan dərslər daxildir.);
2.
Bilik, bacarıq və vərdişlərin təkmilləşdirilməsində
(müstəqil işlər, seminar dərslər və s.);
3.
Ümumiləşdirmə və sistemləşdirmə aparılmasında;
4. Qarışıq tipli (kombinə edilmiş) dərs formasından
istifadədə (biliyin yoxlanılması, sorğu, yeni biliyin mənimsənilməsi,
biliyin tətbiqi, möhkəmləndirilməsi, qiymətləndirmə, ev tapşırığının verilməsi).
Məktəb təcrübəsində qarışıq tipli dərsə daha çox yer verilir. Belə
dərslərdə müxtəlif dərs tipləri birləşir, ədəbiyyat tarixi, ədəbiyyat nəzəriyyəsi,
bədii mətn üzrə iş, nitq inkişafı məsələləri vəhdətdə götürülür.
Ümumtəhsil
məktəblərində kurikulum üzrə dərslərin iki tipindən geniş bəhs olunur :
İnduktiv dərs, deduktiv dərs. İnduktiv
dərsdə şagirdlər xüsusidən, konkret fakt və hadisələrdən çıxış edərək ümumi nəticəyə
gəlir, qanunauyğunluğu aşkara çıxarırlar. Ədəbiyyat dərslərində induksiya əsasında
evristik müsahibə, əsərin mətni üzrə müşahidələr, araşdırmalar aparılır.
Şagirdlər bədii əsərin mövzusunu, obrazlarını, bədii xüsusiyyətlərini təhlil
edərək sənətkarın niyyəti, əsərdəki başlıca ideya haqqında nəticə çıxarırlar. Deduktiv dərsdə isə şagirdlər yeni
biliyə müşahidə olunmuş faktların ümumiləşdirilməsi nəticəsində yox, öyrənilən
mövzu, problemə xas olan daha ümumi qanunauyğunluqların, modellərin əsasında
yiyələnirlər. Yeni biliyin mənimsənilməsi prosesi və ya hər hansı idraki
tapşırığın yerinə yetirilməsi ümumi müddəalardan başlayır və onların konkret mətnə,
mövzuya tətbiqi ilə yekunlaşır. Məsələn, şagirdlər bədii əsərdə süjetin mərhələləri
haqqında nəzəri biliklərə yiyələnir, sonra hər dəfə yeni süjetli əsərləri keçəndə
əvvəlki nəzəri biliklərə istinad edərək
konkret mətndə süjetin mərhələlərini müəyyənləşdirirlər.
Təlim
prosesində induksiya və deduksiya bir-biri ilə üzvi əlaqədə olur. Odur ki, dərsdə
induksiya ilə deduksiyanın bir-birindən təcrid edilməsindən yox, bir-biri ilə
qarşılıqlı münasibətlərindən danışmaq daha məqsədəuyğundur.
Gündəlik dərs
planı hazırlanarkən aşağıdakı məsələlərə diqqət yetirilir:
1.
Mövzu və məqsədin konkretləşdirilməsi. Dərsin başlıca
metodik vəzifəsinin və onun yerinə yetirilməsi yollarının müəyyənləşdirilməsi;
2.
Dərsin tipinin müəyyənləşdirilməsi;
3.
Təlim üçün materialların seçilməsi;
4.
Ümumi mənzərənin təsviri (müəllim və şagirdlərin fəaliyyət
istiqamətlərinin, görüləcək işlərin, sərf ediləcək vaxtın müəyyənləşdirilməsi);
5.
Dərsin ayrı-ayrı mərhələlərində şagirdlərin fəaliyyət
növünün müəyyən olunması;
6.
Qarşılıqlı fəaliyyət
formalarının (fərdi, cütlər, qruplarla, kollektiv iş) müəyyənləşdirilməsi, sorğu,
müzakirə üçün sual və tapşırıqlar sisteminin hazırlanması);
7.
Təchizatın (əyani və texniki vəsaitlər və s.) müəyyənləşdirilməsi;
8.
Qiymətləndirmənin çevik formalarından istifadə.
Gündəlik dərs
planının tərtibi zamanı nəzərə almaq lazımdır ki, interaktiv metodlar üzrə dərslər
ənənəvi dərslərdən bir sıra xüsusiyyətlərinə görə fərqlənir. Xüsusən müasir dərslərin
fərqli strukturu, əməkdaşlığın, fəal, interaktiv
metodların aparıcı yer tutması, qiymətləndirmə
prosesində məktəblilərin fəal iştirakı və s. məsələlərin diqqət mərkəzində
saxlanılması zəruridir. İndi dərsdə istifadə üçün mövzu, problemlə bağlı sual
və tapşırıqların, testlərin tərtibinə xüsusi diqqət yetirilir, şagirdlərin fəaliyyətində
praktik istiqamət gücləndirilir.
Gündəlik
planda dərsin quruluşu, görüləcək işlər dəqiq, addım-addım müəyyənləşdirilir,
təlim prosesinin məntiqi, qanunauyğunluqları ilə uzlaşır. Dərsin quruluşunun
hər mərhələsi qarşıya qoyulan təlim məqsədlərinə çatmaqda bir addımdır. Dərsin
hər mərhələsində təlimin nəticələrinə
təsir edən amilləri, şərtləri nəzərə alan çevik metodika olmalıdır.
Dərsin
quruluşu müəllimin onu hansı metodika üzrə keçəcəyindən asılı olaraq müəyyənləşdirilir.
Məlum olduğu kimi, hazırda məktəblərimizdə fəal,
interaktiv təlim texnologiyalarına geniş yer verilməkdədir. İnteraktiv
metodlarla keçilən dərsin quruluşu ilə ənənəvi dərsin quruluşu arasında ciddi fərqlər
var.
Ənənəvi dərsin quruluşu
|
İnteraktiv metodların tətbiq olunduğu dərsin
quruluşu
|
1. Sinfin təşkili
2. Keçmiş dərsin sorğusu
3.
Əvvəlki mövzu ilə yeni mövzu arasında
əlaqə yaradılması
4.
Yeni mövzunun izahı
5.Yeni
biliyin möhkəmləndirilməsi
6.
Ev tapşırığının verilməsi
|
1. Sinfin təşkili, ev tapşırığının
yoxlanılması.
2.
Motivasiya yaradılması, problemin
qoyuluşu
3.
Tədqiqat aparılması
4.
İnformasiya mübadiləsi
5.
İnformasiyanın müzakirəsi və
təşkili
6.
Nəticə, ümumiləşdirmə
7.
Yaradıcı tətbiqetmə, ev tapşırığının
verilməsi
8. Qiymətləndirmə
və ya refleksiya
|
Dərsə hazırlıq dövründə bu
və ya digər mövzu üzrə ədəbiyyatşünaslıq və metodik materialların tapılması
işin bir tərəfidir. Həmin materiallardan təlim prosesində təhsil, tərbiyə və
inkişaf vəzifələrinin yerinə yetirilməsi, şagird əməyinin təşkili
baxımından məqsədyönlü istifadə olunması başlıca məsələdir.
Müəllim dərsə hazırlaşarkən öyrəniləcək əsəri yenidən oxumalı, mövzu, problem üzrə
biliklərini təzələməli və dərinləşdirməlidir. Paralellər,
müqayisələr aparmaq üçün mövzu, problemlə bağlı digər əsərlərin də oxunması
faydalıdır. Müəllim əsərin ifadəli oxusuna, bədii nağıletməsinə hazırlaşmalı, sənətkarın
yaradıcılığını, əsərin ədəbiyyat kursunda yerini dəyərləndirməlidir.
Müəllimin gündəlik dərs
planlarını kompyuterdə yazması, vərəqlərdə çap edərək dərsdə bəhrələnməsi daha
məqsədəuyğundur. Bu, vaxt itkisini, növbəti illərdə həmin mövzu üzrə hər şeyi
sıfırdan başlayıb yeni plan yazmaq lüzumunu aradan qaldırardı. Müəllim dərs
planlarını kompyuterin yaddaşında qoruyub saxlamaqla, hər dəfə əlavələr etmək,
təkmilləşdirmək, zənginləşdirməklə gələcək dərslərdə də yaradıcı şəkildə istifadə
etmək imkanı qazanır.
Комментариев нет:
Отправить комментарий